Hej, i planeringsarbetet av den ständiga renoveringen insåg jag att strömbrytaren till kökslampan hamnar rätt nära diskbänkskanten. Vad gäller i fråga om avstånd till diskbänk/vatten ? Väljer man då en IP68...?
Underlättar det med jordfelsbrytare, det har jag i centralen.
 
Brytaren har väl beröringsskydd eller är det naken metall?

Har man vattenkrig i köket då kanske detta är ett problem, inte annars. IP21.

Protte
 
Det ser jag inga problem med även med ip 21 om du har en fast blandare utan dusch.
 
I KÖK i vanliga bostäder finns det inga regler om avstånd till vatten.....

Klart.
 
Tack alla :)
Då blir det enkelt... eller i alla fall mindre svårt ;)
 
el_richard skrev:
I KÖK i vanliga bostäder finns det inga regler om avstånd till vatten.....
Vilket känns rätt märkligt egentligen. Det finns ganska många hushållsapparater typ perkulatorer, vattenkokare etc som har löstagbar sladd. Många bänkbelysningar som sitter ovanför diskbänkar har eluttag och jag tror att det inte är allt för ovanligt att man kopplar loss sladden ur apparaten för att ta den till kaffebordet eller frukostbordet. Undrar vad som händer om sladden rammlar ner i en vattenfylld diskho och det saknas JFB?
 
I just det avseendet var det ofta bättre för. Då var för det mesta just diskbänksuttaget jordat även om det var ojordat i resten av köket
 
mats_o! hur menar du att det var bättre förr?
 
ja Mats hur menar du?
 
Det vet ju alla att det var bättre förr.

Protte
 
  • Gilla
vekter
  • Laddar…
Det jag menar är att med den byggtekniken så hadde pefos kabel suttit i ett jordat uttag och därmed hadde man fått den extra nivån i alla fall.
 
Mats_o ??

Förr och nu så ska det vara jordat vid diskbänken.
Var det bättre förr när resten av köket var o-jordat??

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.