Jag ville bara ta upp detta ämne lite som jag tycker är viktigt och på något sätt hänger ihop med byggnadsvården.
Miljön runt byggnaden och de uthus som finns kvar (om man har tur) är för mig lika viktig att vårda men det kommer lite i skymundan tycker jag. Jag vet inte vart jag ska vända mig med frågor som rör det, tas det upp på detta forumet också eller hamnar det i en annan del?
Jag har ganska mycket bevarad miljö runt torpet med bl a gärdesgårdar, odlingsrösen, slåtteräng o s v .
Det jag kanske funderar mest på just nu är ladan som står där grånad och jag vet inte om jag ska låta den vara i det skicket eller måla den? Det ligger ett plåttak på nu ovanpå det gamla sticketaket så förfallet bör ha bromsats från det hållet i alla fall.
 
  • ladan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det passar väl bra in här? Det var ju en tråd häromveckan om att lyfta lada. Om manska måla det eller inte är ju en smaksak. Det är ju rätt vackert när det ser ut sådär!
 
Den löper inte större risk då att "förgås" för att den inte är målad? Har stött på olika synpunkter som det brukar vara ;) en del säger att har en byggnad varit omålad så länge och klarat det bra så är det lite mening att slänga på färg nu 100 år senare ungefär.
 
Ja, det finns ju rätt olika synpunkter där. Brädfodring är ju en slitdel, särskilt på uthus, så en variant är förstås att byta när en bräda blivit alltför dålig. Den verkar ju hållit ett tag...
 
jo ett tag fast jag vet inte hur gammal den är, det lilla spröjsade fönstret har gröna glas men det kunde visst bli någon färgförändring på glas i lador med djur? Dörren till vedboden är väl det som är dåligt på den och får åtgärdas. Men jag vill bevara den som den är om det inte innebär problem av olika slag.
 
Denna orkide, en nattviol stoppade liens framfart på ängen, visst är den vacker men ack så felplacerad, jag får lämna den i en ö av gräs ;)
 
  • nattviol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nattviol1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgförändringen man kan se är att glaset blir iriserande, ungefär som om man ser bensin som droppat ner på våt asfalt... Regnbågsskimrande. Jag har sett det på några fönsterglas, väldigt fascinerande!

Det är lite lustigt att det i länsstyrelsens inventering står att vår lagård är helt omålad. Det är den ju inte, rödfärgen har bara regnat bort... Det syns inte något sådant på ditt uthus? Färg är ju ett offerskikt så lite skyddar den ju mot väder och vind.

Apropå länsstyrelsen så borde de ha ett program för vård av kulturmiljön och odlingslandskapet, så har man frågor borde man kunna vända sig till de antikvarierna (om man nu inte vill fråga här). Det går dessutom att söka pengar för antikvarisk upprustning av ekonomibyggnader.
 
Ska syna den närmre i sömmarna när jag ska dit idag. Någonstans borde det finnas kvar färgrester då, under takfot tex.
Ja det gamla odlingslandskapet är så vackert :)
 
aliback skrev:
jo ett tag fast jag vet inte hur gammal den är, det lilla spröjsade fönstret har gröna glas men det kunde visst bli någon färgförändring på glas i lador med djur?.
Man ska inte titta för mycket på fönster och glas om man ska åldersbestämma en ladugård/loge eftersom fönstren många gånger kommer från ett bostadshus som rivits eller fått nya fönster. Fönstren är mao ofta äldre än byggnaden. Har man ett riktigt gammalt bostadshus kan man ibland hitta husets smårutiga originalfönster på ladugården.

Är glaset grönt så är det gammalt. Färgförändringar ser ut som konichiwa girl har beskrivit.


Jag har tänkt starta en tråd om fönster på uthus. Ska försöka skriva ihop något i helgen.
 
Kul! Det skulle vara jätteroligt om det kom igång en diskussion om uthus här. Så länge jag varit aktivt intresserad av byggnader av äldre slag, ungefär tjugo år, har uthusen rivits undan för undan. Men de verkar mer utrotningshotade än någonsin. Ofta stora byggnader som är svåra att reparera. På större gårdar är de ju ofta enorma. Vår ladugård och lada är drygt 10x30m, och renoveringskostnaderna därefter. Jag la ut lite bilder från pågående renovering i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/97105-lyfta-lada.html
 
Ja det är hemsk sorgligt att uthus rivs. Men det är väl en följd av att gårdarna inte längre används på det sätt de en gång var tänkta. Boningshusen är fortfarande intressanta men folk behöver inte vadbodar, snicarverksäder, logar och utedass...

För gårdsbilden anser jag oxå att de är lika viktiga som boningshuset...Vi har en gård som inte är jättestor men där det finns många byggnader...Mannen som bodde här tidigare har sedan han tog över efter sin far låtit allt förfalla...Vi trodde när vi tittade på gården att det här föfallet hade pågått länge länge...att fadern oxå var inblandad...men så hittade vi kort i ladan från 1984 där alla uthus var väl iordning 8och boningshuset fortfarande relativt orört) På 24 år har förre ägaren hunnit med att se till att nästintill alla hus på gården är i rivningstillstånd.

Den gamla ladan med stalldel, fodermagasin, snickeri, vedbod och höloft är utom all räddning pga kraftiga angrepp från hästamyror samt mögel och svamp som breder ut sig över i princip allt virket. Ser itne så illa ut på utsidan men allt timret är angripet...och flera av takbjälkarna har knäckts av tyngden från gammal säd och annan bråte som ligger på ovanvåningen. Golvet på loftet är perforerat av gångar från "or" eller nåt annat småkryp. Man trampar igenom bara man tynger på golvet nästan...Taket är betongpannor som lagts ovanpå ett halmtak...eftersom sen pannor gått sönder och blåst ner har det regnat igenom på halmen vilket skyndat på fukten...och möglet...

Grisahuset som oxå innehållit tvättstuga med kamin och handdriven tvättmaskin hade för 25 år sedan ett spåntak men det ligger nu i en hög bredvid huset och bara stenväggarna finns kvar...

Brunnshuset med den gamla pumpen kvar har som tur är ett tätt tak men grunden har spruckit och flyttat sig så pumpen är på väg ner i brunnen, vi kan inte gå in och lyfta upp den eftersom vi inte vet hur golvet är. Den smala spegeldörr som suttit i dörren in har fallit sönder i alla delar den kan. Men jag har samlat ihop alla delarna (de låg utspridda runt om i gräset) och ska sätta ihop den igen.

Vi har även ett "nyare" stall med loge och loft som vi håller på at renovera nu. Det är ok eftersom det byggts senare och har eternittak. Maskinhallen har oxå klarat sig pga eternittak och att han faktiskt använt den. Vi håller för tillfället (ja vi började ju när vi flyttade hit juli-07) på att rensa ut all skit som de tidigare ägarna samlat i alla uthus. Det fanns inte något uthus som inte var belamrat med grejor nästan från golv till tak...de har inte slängt något (de kom inte överens med sophämtarna) utan bara förvarat allt de inte längre behövde i uthusen...

De två första bilderna är saker från gamla ladan som vi tömde nu på semestern och de tre senare är på maskinhallen som vi tömde i augusti förra året. Och missförstå nu inte mig...vi köpte den här gården med full vetskap om hur mycket saker som fanns i uthusen och även om det är ett konstigt sätt att bete sig så som de förra ägaran gjort att bara spara allt så är vi tacksamma eftersom de oxå sparat massor av gamla byggnadsdetaljer till huset som spegeldörrar, lås, fönster etc, och även en hel del äldre möbler och porslin etc som är väldigt roligt att gå runt och botanisera bland...men förfallet! Varför låter man det gå så långt och hur hinner man på runt 25 år?
 
  • ladan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ladan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • maskinhallen före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • maskinhallen före2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • maskinhallen före3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan väl vara så att uthusen verkligen skulle behövt renoveras för 25 år sen för att stå vid lag, och precis när det var dags struntade man i det. Det är lång tid att skjuta upp en renovering.

Ja, det där stallet med svamp tycks ju vara hopplöst förlorat. Trist.

Soptippsfunktionen var inte fullt så utvecklad förr i tiden... Visst är det ett märkligt sätt att använda uthusen på, men det ser ju ut som om ni kommer hitta massor av intressanta föremål och byggnadsdelar där. Även om det är motigt att röja upp så kanske det trots allt var bättre än ett helt tomt uthus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.