Hej!

Vi ska lägga nytt golv i köket och frugan är inne på sten eller klinker.
Det ska vara snyggt, men praktiskt/användarvänligt är också viktigt. Vi har inte massor av pengar, och behöver inte skryta för våra vänner.
Bägge vistas mycket i köket, gillar att laga mat varje dag, och vi har en baby på 9 månader.
Köket ligger på övre plan, så golvet lär inte bli speciellt kallt.

Jag har skummat trådarna här, och hittat några olika åsikter:
- Klinker kan spricka om det inte är professionellt lagt
- Fogarna kan vara svåra att göra rena från kladd
- Kallt att gå på
- Dålig ergonomi att gå på sten, tungt för ryggraden om man vistas där ofta

Ni som har klinker/stengolv, är dessa punkter något att oroa sig för, eller ska vi köra ändå?
Vilken typ av plattor ska vi leta efter för att fogarna ska bli så lättskötta som möjligt?
 
  • Gilla
HMAR
  • Laddar…
På övervåning ska det ju inte bli speciellt kallt.. Det är ju klart att det inte är det bästa för kroppen på sten men det är ju inte så att du går flera km på den varje dag.
Det du kan göra med fogar är att välja små kakelkryss, kanske på endast 1-2mm och sedan inte gör de för djupa, då ska det inte vara några problem att göra rent.

Så, kör på!
 
Ett annat tips kan förutom att göra fogen väldigt smal (1-2mm) att välja stora plattor. På så sätt får du mindre fog per kvadratmeter och man står mer bekvämt mitt på plattan än på en fog. Våra klinker mäter 44*44cm. Ett annat hett tips från 'coachen' är Birkenstock tofflor.
 
Annars är laminatgolv med klinkertryck ett billigt och lättstädat alternativ. Dessutom är det skönare att gå på. Byggmax har för en spottstyver. Om man vill att det ska bli lite extra slitstarkt så kan man limma fogarna så att vatten inte tränger ner och får fogarna att resa sig. Laminat är ett bra alternativ när man har småbarn som just har lärt sig att gå. Det gör bra mycket mindre ont att slå huvudet i det än i sten. Och dom slår sig mycket..
 
På övervåningen blir inte golvet kallt, temperaturmässigt. Men det är inte bara temperaturen som avgör om ett golv upplevs som kallt eller inte. Sten och klinkers har god värmeledningsförmåga och upplevs därför som kallare än t.ex. trägolv vid samma temperatur.
Har ni alltid strumpor på så är det väl inget bekymmer men om lillen tultar runt barfota ibland skulle jag lägga in golvvärme, bara för komforten skull.
 
Vi har 30x60 granitkeramik i vårat kök/matplats och är helnöjda!

Visst kan klinkern spricka om man har för svagt underlag, man måste kolla upp innan att det håller.
Vi har inte upplevt att fogarna är svåra att hålla rena, är man orolig så kan man impregnera fogarna så blir de tåligare mot smuts.
Kallt att gå på kan det vara utan golvvärme, mindre risk dock om det är på övervåningen.
Det är jobbigare för fötter/rygg att stå länge, jag har inga problem med det men sambon brukar ha på sig Crocs vid längre arbetspass.

Kanonbra att kunna dra stolar och bord fram och tillbaks utan tillstymmelse till repor, jag råkade riva ner stekpannan från diskstället ner i golvet och det enda som hände var att stekpannan blev krokig. Spiller man vatten så gör det ingenting, barnen kan få slabba vid diskhon så mycket de vill.
Eftersom vi har ganska grov struktur på plattorna så tycker jag mig märka att sockarna nöts mer och barnens kläder likaså.
 
det finns ju också plastgolv på rulle utan fogar och limade kanter. Varm och mjuk att gå på , lättstädat och slitstark om du väljer något dyrare alternativ. Finns ju fler färgvarianter än "sjukhusmattan". Lätt att lägga ut och kräver ej helt stum underlag.
Praktisk och användarvänlig ...och det finns snygga varianter också , tycker jag. Surfa på Tarkett och andra golvproducenter innan du bestämmer dej
gaia
 
Omvänt kan man säga att om man har golvvärme så leder ett klinkersgolv värmen bättre än laminat, plast eller trä. Att tassa omkring på köksgolvet på vintrarna är helt underbart skönt, prisad vare golvvärmen.

betula skrev:
På övervåningen blir inte golvet kallt, temperaturmässigt. Men det är inte bara temperaturen som avgör om ett golv upplevs som kallt eller inte. Sten och klinkers har god värmeledningsförmåga och upplevs därför som kallare än t.ex. trägolv vid samma temperatur.
Har ni alltid strumpor på så är det väl inget bekymmer men om lillen tultar runt barfota ibland skulle jag lägga in golvvärme, bara för komforten skull.
 
Underskatta inte plastmatta eller för den delen linoleum! Ett mer lättstädat golv är nog svårt att hitta, dessutom är det mjukt att gå på (nåja, jämfört med klinkers) och tål vatten utan minsta problem.
 
En plastmatta tål aldrig lika mycket som klinkern som även den kan få repor om man drar stolar med grus under.

En ganska stor nackdel med klinker är också alla glas som går sönder. Man behöver aldrig fundera om det håller för det gör det inte utan det går garanterat sönder :(
 
Och det går aldrig sönder om man har annat än klinker eller?

Vi har tappat ner och slagit sönder ungefär 1glas per år under tiden vi bott i huset, det tycker jag att man kan stå ut med, fördelarna överväger iaf.
 
Redigerat:
Tycker definitivt det är snyggast och trevligast med klinker runt spis och så.

Vi har dock valt att vänta med det tills barnen växer upp. Får ont i magen varje gång barnen ramlar i köket vid tanken på att ha klinkers där redan nu. Äggskal någon..?

I övrigt har jag bra erfarenheter även praktiskt av klinkersgolv i kök.
 
Vi har klinkers i köket, släta 20x20, två färger - en svagt brunaktig mörkgrå och en mycket ljus beige - som är lagda "schackrutigt".

Den ljusare plattan kunde vi gärna ha valt en nyans mörkare. På mycket ljusa plattor syns varenda liten smutsfläck och såna blir det ju i kök, särskilt om man har barn...vi skulle behöva moppa 2 - 3 gånger i veckan och eftersom vi sällan hinner/orkar med det ser det ofta grisigt ut.

Välfyllda fogar är bra, lättare att få bort klet från dem. Men det hjälper inte mot sånt spill som färgar in fogen, så det är också en fördel att ha ganska mörk fog (i vårt fall mellangrå), så syns inte sånt. I ett tidigare boende hade vi ljusgrå fog i farstun och den hade många synliga missfärgningar efter ett par år.
(Det är ju ytterligare ett argument för att inte välja för ljusa plattor, eftersom det inte blir så snyggt med mörkare fog till såna.)

Sedan är jag litet konfunderad över det här med klinkergolvets påstådda påverkan på kroppen. Man hör om den så ofta - litet olika bud, en del säger att det är jobbigt för fötterna, andra säger benen, ytterligare andra säger ryggraden - men det verkar vara "allmänt känt". Dock har varken jag eller hustrun känt något av detta trots att jag förra hösten tillbringade mången helg stående på klinkergolvet medan jag målade luckor, kvistlackade/grundade/förmålade panelbrädor etc, mycket längre arbetspass än man normalt brukar ha i ett kök...
Så jag undrar:
Finns det någon som verkligen VET att det här fenomenet finns? Då menar jag inte bara att ni har hört många säga det, det finns ju sånt som rykten och vandringssägner.
Och kan någon förklara hur det skulle hänga ihop rent fysikaliskt och fysiologiskt? Jag menar, att man kan få ont av att jogga på hårt underlag med fel skor förstår jag, men att bara stå och gå litet, det blir ju inga stötar att tala om? Och varför klagas det inte på t ex linoleum på betong, som är vanligt i nya lägenheter och som borde vara lika jobbigt för kroppen (eller menar någon att den lilla bråkdel av en millimeter som linoleum kan tänkas komprimeras när man kliver på det gör någon skillnad)?

Slutligen, jag har sagt det förut, men som fyrbarnsfar tycker jag att problemet med klinker och småbarn är litet överdrivet. När ett stående, gående eller springande barn faller är det dels låg fallhöjd, dels är ett litet barns kranium mycket mer flexibelt än en vuxens, så prat om "äggskal" stämmer inte - de skadar sig inte av såna fall. Däremot gör det säkert litet ondare än att ramla på ett mjukare golv men, hey, världen består ändå inte bara av mjuka golv, så det finns en viss poäng i att de lär sig att akta skallen...
Vad jag däremot inte skulle vilja utsätta barn för är fall från stol ned i klinkergolv. Säkra barnstolar, uppsikt så att de inte ställer sig upp i stolen etc...bör man i o f s ha oavsett golvtyp men ändå...
 
Vi har 30x30 klinker plattor i kök och hall idag, men då vi ska göra om köket så kommer vi inte ha det igen..
För vår del är det rent för hårt, och trots vi detta ligger på entreplan(sutterängshus) så upplever vi det ganska kallt.
Fogarna är svåra hålla ren, ovanpå det har barnen slagit sig par gånger rejält i golvet...

Vi kommer lägga antingen klinker eller laminatgolv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.