Håller på att bygga ett garage som är 4,2*9m. Vad ska jag sätta för ventilation i garaget?..kommer ha bilen där vintertid
för avtining och har golvvärme:D....
/
M
 
Beror lite på vad du skall ha ditt garage till. För ett "normalt" garage så är det enklaste en frånluftsfläkt i kortväggen och galler i porten.
 
blir hyfsat normalanvänt garage....så typ en paxfläkt högt uppe längst in och någon sorts ventil lågt ner i andra ändan lr?..kommer ha en hörmann-port så tror inte det är ngt luftintag där...men man kan vär sätta en vantil på väggen då eller?...vilken sort ska man ha?
/
M
 
Behövs fläkten, räcker det inte med självdraget om man sätter galler i 2 väggar?

/L
 
Självdrag funkar bara på vintern.

Ventil på vägen går lika bra. Vanligt ytterväggsgaller (finns olika modeller) dom billigaste i pressad plåt brukar ha väldigt liten fri area så dom är inte så bra. Och så en tallriksventil på insidan så har du en möjlighet att strypa till om du behöver.
 
Jag tänker ha heltätt och luftavfuktare.
Är jag ute och cyklar??
 
Heltätt och luftavfuktare är nog inget dumt alternativ för att energieffektivt torka garage och bil på vintern, men tänk på att eventuella avgaser som finns kvar efter att du stängt porten inte vädras ut då..
 
trojlee, garaget blir ju skapligt långt, ska du ha en mellanvägg så det blir ett rum i ena ändan? Isåfall eftersom du ska ha bilen på avtining så ta in tilluften i "rummet" och avluften på portsidan så du inte drar in den fuktiga luften i rummet med tanke på ev. verktyg eller liknande. Det vore dumt att dra runt den fuktiga luften överallt.
 
Har ett liknande problem med ett befintligt garage med mellanvägg mot förrådsdel. Efter byte av garageport är ventilationen obefintlig.

Om man har tilluft placerad högt upp i förrådet, ska frånluften i garaget då sitta lågt för att få ut eventuella tunga avgaser? Funderar på frånluftsfläkt med timer eller varvtalsstyrning.
 
Lånar tråden för en ny fråga på samma ämne.

Mitt varmgarage är 8x8m där bilplatserna finns. Tänkte mig 2 ventiler i väggen som placeras diagonalt mot varandra, en högt och en lågt. Eventuellt kompletteras med en liten kanalfläkt på frånluften om man nu vill forcera ventilationen nån gång.

Rätt tänkt? Vilken kanaldimension bör man ha för att självdraget skall räcka på vintern, 125mm el 160mm?

Tips på ytterväggsgaller tas gärna emot också!

//LocTite
 
Någon som kan ge råd om kanaldimension?
Vill helst inte dra 160mm då ytterväggsgallret då blir större och förfular mer, men blir 125mm för dåligt så måste man väl....?

//LocTite
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.