Hej!

Vi ska renovera vårt kök, och tittar på olika spismodeller.

Jag har hört att inbyggnadshäll innebär problem pga:
- Det kan rinna ner under/vid sidan om spisen, och utrymmet undertill går då inte att göra rent
- Eftersom hällen limmas fast mot bänkskivorna innebär det att skivorna måste förstöras om hällen går sönder och måste repareras/bytas ut.
- Samma argument för inbyggnadsugn...

Stämmer det? Eller finns det fördelar som överväger mot detta?

Och vad har ni för erfarenheter prismässigt? Är lösa inbyggnadsdelar (spis + ugn) alltid dyrare än motsvarande som fristående spis/ugn med samma prestanda?

Stort tack för era synpunkter!
 
Limmas? Mina sitter med skruv/clips, hällen kan lyftas underifrån, ugnen dras ut efterr att skruvarna lossats.
 
Min häll är också monterad med clips, det följde även med en självhäftande gummilist att dra runt kanten och som sedan kläms fast av hällens tyngd. Detta medför att det som eventuellt rinner över inte kommer under hällen.
Givetvis kan man byta häll utan att förstöra bänkskivorna, om man vill byta modell gäller det ju bara att hitta någon som har rätt eller större inbyggnadsmått.

Jag ser bara fördelar med inbyggnads häll/ugn, det är sjukt mycket snyggare och man kan välja häll och ugn fritt.

Den enda fristående jag skulle kunna tänka mig är en riktigt bred i rostfritt och med gas, ja sådana vi sällan ser här i Sverige. Typ en sådan här Smeg. Men då ska det ju passa in i köket i övrigt också.

Rent generellt tror jag inte priset är någon skillnad, kolla pricerunner så ger det väl sig ganska snabbt. Har ni däremot tänkt er bänkskivor i sten så kostar det ju några tusen att få hål för en häll + förstärkningar.
 
  • Gilla
Palle Hedman
  • Laddar…
Hällen fästad som svar 3 skrev.

Jag är inte alls orolig att nånting skall rinna ner, men eftersom 3 medlem is familjen har dammkvalster allergi jag vill städa under hällen med. Man skulle ha 3 lådor, men det översta låda skulle inte gå att dra ut, det blir ett hyllplan i stället. Vi skall fästa den fronten som skulle vara fastskruvad till skåpet, i stället till den andra lådfrånten.
Hällen inkoplad, dagligen lagas mat på bara vi hann inte fästa fronten. Kanske i morgon :)

Det är mycket mer att välja om man har inbyggnads saker. Jag kollade vad kostade spis, vad jag kunde tänka mej var minsann inte billigt. Sen jag har fastnat Siemens induktionshäll med StekSensorn och nu när det är utprovad får *****, toppen. Ugnen oxå Siemens, men det är ej inkoplad, lite jobb för elektriker till att dra mera sladdar till vårt lillkök. (Ville höja upp ugnen, av bekvämligheter men i storköket ville jag inte ha något upphöjd, därför placerad i lillkök... vårt renovering: http://gabriellas.webalbum.se/ren)
 
Vår ugn limmades inte fast, och jag ser inte hur de skulle kunna rinna mer på sidan om den än en vanlig ugn. ;)
*ironi ovan*
Skulle gissa att många ugnar har snarlika inbyggnadsmått, där större skillnader löses med en ny större/mindre täcklist upptill eller nertill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.