Vet inte om det här inlägget blir i rätt kategori men...

Jag har ett mellanbjälklag i 20 cm Leca som är övergjutet med 8 cm armerad betong. Inser nu tyvärr, puckad som jag är, att jag glömt att göra hål för frånluften från badrummet och tilluften till vardagsrummet. Ventilationsaggregatet sitter i källaren och det finns inget sätt att komma runt problemet: Jag måste ta upp 2 nya hål.

En baggis förutom detaljen att jag har ingjuten golvvärme. Jag är inte så sugen på att få en läcka i en golvvärmeslinga. Har kollat på foton men är inte helt 100 på att kunna undvika slingorna.

Har funderat på att försiktigt bila mig ner i betongen och försöka ta det gradvis, så jag förhoppningsvis hittar slingorna i tid. Känns jäkligt riskabelt ändå. Finns det nåt bättre sätt? Ge mig råd!
 
När jag läste ditt inlägg så började jag fundera på om det skulle kunna gå att föra in en tunn ledning i slingan och använda kabelsökare (typ som telia använder när dom märker ut inför grävning).

Troligen inte realistiskt att få in ledningen i slingan, men det kanske går att spåna vidare i liknande ideer och komma fram till något användbart.

En anna vild idé. Det finns utrustning som används i industrin för att leta sprickor i svetsfogar och stålkonstruktioner, den använder ultraljud och fungerar ungefär som ett ekolod. Med en sådan borde det gå att "se" var rören ligger. Nu har jag ingen aning om var det skulle kunna gå att få tag på en dylik pryl.

 
Har du golvvärme i alla golv??

Går det att gå igenom väggen till ett intilliggande rum och gå igenom golvet där?

Kan du öppna upp väggen och gå igenom den?
Att försöka tränga igenom golvslingor utan att skada dem verkar som ett döfött projekt.
Så försök hitta en lösning där du kan kringgå golvet.
En liten koves i ett tilliggande rum kanske inte är hela världen.
 
Golvvärme i alla golv. Tyvärr finns ingen möjlighet att komma runt om jag inte ska dra rören på utsidan av huset. Kan inte komma ner genom källarväggen då det är massiv Leca.
 
Skulle det kanske funka med en värmekamera, om värmeslingan är påslagen vill säga... ::)
 
Råkade ut för en liknande sak vid mitt bygge. Den gången var det inkommande vattenledning som var feldragen och tittade upp mitt i rummet. Byggarna fick starta bilningsmaskinen och självklart bilade de av en golvvärmeslinga. Slingan gick dock att laga och vi har i alla fall inte märkt av några problem efter det.

Klen tröst, men kanske bra att veta om olyckan är framme att slingorna faktiskt går att repa...

Lycka till /Peter
 
Vid broreparationer bilar man bort betong utan att skada armeringen med hjälp av speciell högtrycksutrustning. Månne en sådan utrustning skulle vara skonsammare mot pex-slang än direkt mekanisk bilning?

En annan långsökt ide vore att låta golvet svalna, smörja in det med smör slå på värmen på hög temperatur och sedan kolla utmed vilka stråk det först smälter. Det är i alla fall ett billigt experiment, tyvärr funkar det nog bättre på vintern.
 
Ska det vara normalsaltat eller extrasaltat smör? ;)
 
hasse_f skrev:
Ska det vara normalsaltat eller extrasaltat smör?  ;)
OBS! Det skall vara smör inte margarin ;D
 
Bästa alternativet är att hyra en värmekamera.

Kyl ner golvet med kolsyra och sätt sedan på golvvärmen, alt. så kan du låta fönstret stå öppet under natten och sedan slå på golvvärmen.

Du kommer hitta slangarna utan några som helst problem.

 
Här var det fullt med goda idéer. Jag kommer med en till:
Fyll rören med kvicksilver, och kör sedan med metallsökare!
 
Kan man inte använda en regeldetektor!
129 kr på clas ohlson
 
Magnus_Redin skrev:
Vid broreparationer bilar man bort betong utan att skada armeringen med hjälp av speciell högtrycksutrustning.  Månne en sådan utrustning skulle vara skonsammare mot pex-slang än direkt mekanisk bilning?
Den utrustning du tänker på är en typ av klo där man klipper loss betongbitar istället för att bila bort dem.. Det används framför allt vid reparation och byte av kantstycken på brobanor. Det kan va svårt att få in en sån maskin (lastbilsburen) i ett hus..
 
Finns en metod till... huggmejsel och slägga...
 
AndreasK skrev:
Finns en metod till... huggmejsel och slägga...
Men lik förbaskat går slangen av om man slår på den, oavsett om det är med bilmaskin eller med handmejsel..

Nej prova med värmekamera eller liknande...

Jag kom på en idé nu! Det finns sådana där beröringsfria IR-termometrar att köpa ganska billigt.. Förmodligen mycket billigare än värmekamera! Låg golvet bli kallt på något sätt, sätt på golvvärmen på hög effekt och därefter mäter du temperaturen på ett antal punkter på golvet runt där du vill borra. Det borde vara tillräckligt för att kunna få fram var slangarna ligger..

Exempelvis:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91746
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=299008698&pf_id=SE-405010
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=299008698&pf_id=SE-405016

Ytterigare en mer avancerad modell finns i nya Biltemakatalogen och kostar 749kr.

Billigt i sammanhanget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.