Lb-hus, Götenehus, Vårgårdahus, Myresjöhus och Eksjlhus. Sen varierar det från olika regioner. Ibland kör Trivselhus också på totalentreprenad.
 
Jag fick förklarat att råspont är bättre om man snabbt vill byta tak samt bättre att "stå på", medan t.ex board är jobbigare att lägga på men är en bra och hållbar konstruktion. Takomläggning sker kanske med 30 års mellanrum och den investeringen att ändra till råspont istället för board för min del kändes onödig. (Eksjöhus)
 
Var på möte med en representant för LB-hus igår och frågade om råspont i taket. Dom har det inte eftersom det alltid finns små mögelsporer i trät och det är stor risk för att det bildas svartmögel tydligen. Enligt vår säljare bara en tidsfråga ungefär.... vad tror ni? Det låter ju rimligt egentligen...
 
Jag ser inte att det är några nackdelar als med råspont, det är dålig ventilation på kallvind som ger svartmögel. För övrigt så var det aldrig något alternativ för oss, vi bygger Götenehus och om de räknas in i de mer exklusiva vet jag inte. Men det är fruktansvärt stabilt byggt med i mitt tycke lite i överkant. Det är ju ingen nackdel förstås för oss. För övrigt så funkar totalentreprenad med Götene hur bra som helst.
 
Vi byggde med Götenehus och valde till råspont. Deras totalentreprenad funkade doc inget bra för oss.
 
Nu fick jag ett mejl från LB-hussäljaren där det står att just i det hus som vi är intresserade så hade dom faktiskt råspont i taket (Steglitsen).
 
Frugan skrev:
Nu fick jag ett mejl från LB-hussäljaren där det står att just i det hus som vi är intresserade så hade dom faktiskt råspont i taket (Steglitsen).
Enligt deras egna säljare bara en tidsfråga innan ni får problem med mögel då, alltså? :rolleyes:
 
sandhall skrev:
Enligt deras egna säljare bara en tidsfråga innan ni får problem med mögel då, alltså? :rolleyes:
Ja, precis min tanke med, hehe! :D
hur tänkte han där, får nog ta och fråga honom om det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.