...men när man tapetserar, visst sätter man väl då tapeten ett par millimeter ut på sockelns överkant då? För att slippa svart skugga mellan vägg och list.
 
Schyssta idéer, montagelim (funkar PL400 här??) känns frestande att prova, och helt klart idén med papper. Googlar man på kraftpapper verkar det ju handla om sån där man köper på rulle för 69 kr typ på Jula, när man som jag är för snål för att köpa mjölkpapp som golvskydd vid målning: http://www.lilon.se/kraftpapper-omslagspapper-c-28_340_341.html

När det gäller att spara på golvlister kontra köpa nytt vid tex golvslipning, beror det ju också på t.ex om man har perfekta vinklar o ytskikt i huset, då är det ju lätt gjort att sätta nytt. Själv har jag ett gammalt tegelhus med vinklar o vrår, inte exakta 90-gradiga hörn, tretex på väggar, ibland inte helt plan puts etc etc. Då är det rätt mycket trixande med stämmjärn o Multimaster för att på bra passform = rätt mkt jobb att montera nytt.

/A
 
Varför måste du byta fotlister varje gång du skall göra nåt? Det går ju att slipa golv, trots att socklarna sitter kvar. Det gör man väl alltid.
 
MathiasS skrev:
...men när man tapetserar, visst sätter man väl då tapeten ett par millimeter ut på sockelns överkant då? För att slippa svart skugga mellan vägg och list.
Ja, man kanske gör så i Dina hemtrakter, men hur skulle det se ut i mina? Kika på bilden, Ditt förfarande skulle vara i stort sett omöjligt!

per
 
  • 8 nya bilder 095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hajar faktiskt inte. Varför skulle det vara omöjligt. Försöker se på bilden, men hittar inte nåt. Det ser ju ut som om fotlisten sitter helt intill väggen!??
 
Det Du, 5.2, ser är någon slags dalalist som var på modet 1962, och den valdes av många. Idag finns säkert liknande. Att fästa en vävtapet ovanpå denna list upplever jag som ganska svårt och framför allt fult, upptill är listen nämligen endast fyra mm tjock. Då är det enligt min mening mindre fult att först tapetsera och att därefter få dit listen enligt bilden.

per
 
Ok. Då är jag med.
 
Vi gjorde en rejäl slipning av furugolvet, och hade dumt nog listerna kvar, med följden att det blev en höjning i golvet (där det inte är slipat) precis under listerna som syns ganska väl. I något rum där det syns mest, har jag plockat bort lister i efterhand och med Mulimaster "skalat bort" upphöjningen, för att därefter montera nya lister som då hamnar bättre i golvnivå, och inte två millimeter över som innan. Problemet är att tapeten var limmad (som brukligt) mot ovankanten på listen. När denna "sänktes", blir det ett mellanrum på ett par mm utan tapet ovanför listen. Som tur är är tapeten målad, och jag kan då foga/måla över eländet.

/A
 
Ett tips är att använda golvlister som fästs med clips och som dessutom har plats för att gömma kablar bakom vilket är fantastiskt smidigt. Då slipper man skruvskallar i golvlisten och golvlisten går dessutom att enkelt montera av och på igen om man så vill. Se monteringssteg 1-5 på följande länk:

http://www.swedoor.se/monteringsanv_golvlist.pdf

Skulle jag sätta nya lister idag skulle jag definitivt använda sådana. Vet inte om det skulle funka i ert fall, men jag tycker det borde göra det?
 
Redigerat:
Visst är det snyggare med spacklade skruvhål med inte speciellt praktiskt.
Satte upp mina golvlister för ett par månader sen och har redan plockat ner vissa lister för omålning av vägg och golvläggning.
Men den dagen jag är helt nöjd med allt kanske jag spacklar skruvhålen ;)

Kommer dock inte limma några lister, förra ägaren hade limmat listerna och jag hade ett helvete att få loss dom, väven/tapeten ville gärna följa med. Beror säkerligen på den gammla putsade väggen, men ändå.

Och den listen NyfikenVit föreslår verkar smidig. Både snygg och funktionell. Vad får man betala för sådan list ?
 
Redigerat:
Bloink skrev:
Och den listen NyfikenVit föreslår verkar smidig. Både snygg och funktionell. Vad får man betala för sådan list ?
Vet faktiskt inte vad de kostar, men det är Swedoor som tillverkar dem så de borde finnas att få tag i på diverse byggvaruhus. Finns tydligen i två utföranden, dels allmoge (som visades på bilderna i länken) och vanlig slät.

Hittade dessutom en liknande golvlist som använder en snarlik princip med clips (fast clipsen sitter alldeles intill golvet istället). På följande länk visas dessa lister samt rekommenderade priser:

http://www.kanallisten.com/kanallister.htm
 
Jag har skruvat fast socklar i försänkta och förborrade hål och sedan tryckt dit lite byggsilikon med fingret i stället för att spackla. Silikonet finns i lite olika färger och jag hittade en "antikvit" som passade mina socklar. Lätt att peta bort om man vill komma åt skruvskallen igen.
 
Låter ju bra, men finns det ingen risk att byggsilikonet gulnar med tiden? Hur lång tid har det gått sedan du satte dit byggsilikonet?
 
Det är nu fem år sedan. Jag har precis kontrollerat och man ser ingen skillnad alls i nyans. Känns fortfarande som gummi och är väldigt osynligt. Färgen på tuben jag använde var "gråvit" och inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.