Hej!

Har ev. möjlighet att köpa loss vind ovanpå min lägenhet och tänkte isåfall bygga ett par rum där uppe (kanske terass också men det dröjer nog).
Är införstådd med att andelstal för föreningen behöver ändras och allt det där men är lite osäker på hur det går till att söka bygglov. Innan jag går igenom hela processen med att köpa loss vinden vill jag ju veta att jag kan få bygglov och att det inte blir några oväntade kostnader för att bygga. Hur tar jag reda på detta?
Kan stadsbyggnadskontoret utfärda ett bygglov utan detaljerade ritningar? Jag vet ju tex. inte var uppgången ska vara ännu.

Mvh/Nicklas
 
Stadsbyggnadskontoret kan säkerligen ge ett preliminärt besked huruvida man ger bygglov eller inte, har dock aldrig hört talas om att man har nekat bygglov. Det är i regel missunsamma andelsägare i föreningen som står för den biten, vilket jag aldrig riktigt förstått, då en inredd vind ger mer inkomster till föreningen, dels genom högre avgiftsinkomster samt ett visst m2-pris vid försäljning och det ger ju även mindre uppvärmningskostnader som föreningen annars stått för...

Oavsett vilket så kan Stadsbyggnadskontoret däremot vara mycket kinkiga med att godkänna ens att sätta in takfönster, mer än de "gluggar" som eventuellt redan finns, om ens dessa existerar. En terass är således ännu svårare. Observera att mina erfarenheter mestadels handlar om byggnader uppförda runt 1890-1930 i Malmö, kan hända att man är mindre restrektiva i din stad överlag.

Vore jag i din situation skulle jag höra med Stadsbyggnadskontoret, och kan dom inte ge något som helst besked så skulle jag låta göra upp en skiss och söka bygglov. Lycka till!
 
Du kan ansöka om formellt förhandsbesked. Avgiften är lägre än för bygglov, men medför en extra kostnad eftersom du senare ändå måste begära (och betala) formellt bygglov. Poängen med förhandsbesked är att du redan i förhandling med föreningen vet att du kommer att få bygglov.
 
Tack för svaren! :)
 
Ursäkta min fundering, men måste inte ritningen för huset göras om ifall det blir flera fönster och en terass?
- Vem skall i så fall betala detta?
 
Du måste kolla detaljplanens bestämmelser först. Nu skriver du inte hur huset ser ut men det kan mycket väl vara så att du inte får inreda vinden. Det har att göra med brandsäkerhet. Du måste kunna ta dig ut via två oberoende utgångar, takfönster är inte godkända som utrymningsväg. Ring kommunen och fråga.
 
asdl_2: Den som begär bygglov bekostar normalt såväl bygglovsavgift som bygglovsritningar. Det räcker med så många ritningar att de redovisar tänkta förändringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.