Jag råkade gjuta för hög betongplatta i mitt gamla hus, så nu måste jag såga upp rännor för att kunna lägga i träreglar att fästa golvplanken i. Finns det enkla maskiner typ sänksågar som kan såga i betong? behöver bara komma ner 30 - 40 mm.
 
Varför måste du försänka ner träreglarna? Kan du inte bara klyva ner reglarna till lämplig höjd och lägga dem på plattan som du tänkt från början?
 
Limma planken på betongen med MS-lim istället, eller lägg plywood på plattan och skruva/spika i den.
 
:eek: Utan att veta hur stor golvyta det gäller så skulle jag ändå säga:

Att såga 30-40mm djupa spår i betong skulle inte jag vilja göra, framför allt pga av allt damm.

Gör du det - eller än värre, fräser så djupa och regelbreda spår i betongen - skicka ut familjen på semester och hyr en rejäl luftrenare.

Om du bara sågar spår, hur ska du hugga loss materialet emellan spåren?

Kanske anlita en firma att göra det som har maskinerna och tekniken!?

Jag skulle alla gånger satsa på annan lösning, limning etc...

FWIW...
 
Jag kan inte höja golvet (lägga reglar direkt på betongplattan), har redan låg takhöjd. Håller verkligen lim när trägolvet rör sig? Hur tjock plywood är minimum för att kunna borra i? Känns som jag har ställt till det för mig. Att ta in en firma känns väldigt dyrt.
 
Alt 1, MS-limmet är betydligt starkare än både skruv och spik, men inte gratis räkna med 70-100 kr/m2. Betongen får dessutom inte vara för fuktig.
Alt 2, Plywood läggs i förband, två skivor som överlappar varandra med ångspärr underst, minst 2x7 mm för parkett enligt AMA. Sedan spikas eller skruvas golvet i plywooden utan att sticka hål i ångspärren.
 
flyttande klickgolv i stället?
gaia
 
tack för tipsen jag får fundera vidare!
 
Varför inte följa PHLs råd. Det verkar som det enklaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.