Förbrukningen är totalförbrukning. Hushållsel inkl. tappvatten är ca 6 000 kWh (kan inte skilja ut tappvattenförbrukningen från övrig hushållel).

Slående ändå att bergvärme och L/V ligger så pass nära i kostnad. Jag levde i någon villfarelse om att bergvärme var typ minst 50 000 kr dyrare och därför inte ekonomiskt försvarbart på normalstora moderna villor. Nu verkar ju kalkylskillnaden hårfin, varför bergvärme känns självklart mht att det är mer underhållsfritt och inte bullrar utomhus. Dessutom torde det ju öka värdet på huset mer än en L/V-pump.
 
A
Siffrorna jag uppgav var från offerter jag fått av Thermia. Jag har samma förbrukning som du och ganska nära till berg. Har du långt till berg kan priset dra iväg ganska ordentligt för bergvärme. Tittar du på andra pumpar än Thermia så är skillnaderna kanske också annorlunda. Ta in några offerter vetja, så får du veta mer exakt vad skillnaden blir.
 
Tack för alla svar. Det ger ju en bra översiktsbild i alla fall. Jag går nog över i "inhämta anbud"-fasen.
 
annars finns det ju budget L/V alternativ typ energicentrapumpen som kostar 22 tkr men samma pump säljs under märket FOMA av Jula för 30tkr. Den ger 6,2 kw och har fått god kritik på varmepumpsforum
Detta pris och billig installation finns det nog inte mkt som slår
 
Det nämndes i tråden ovan att man kunde säkra ner till 16 A med bergvärme. Vår märkström vid driftsstart på vår IVT HT9 Greenline kräver 20A. Elektrikern var dock tveksam om även detta skulle hålla så vi satte in ett 35 A mätarskåp säkrat med 20 A. Då kan vi ändra sedan om vi vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.