rollo skrev:
Jag tror inte att fukten kommer från den kalla källaren.
Så klart att det är inte fukt från matkällaren. Det är fuktig luft som finns i torpargrunden som kondenserar på kallaste ytor närmast matkällare.
Tätta matkällare ( ingen ventil mot krypgrund) och ställa en enkel avfuktare som tar hand om fukten där inne ifall det är för fuktigt ibland.

Resten av torpargrunden är ju frisk och oskadad annars skulle inte 15 år gamla sågspån se ut som dom gör idag. Jag tycker man ska inte alls röra torpargrunden som tydligen fungerar i övrigt och enbart åtgärda det som inte fungerar dvs matkällarens köldbryggor.

Blev glad att byggarna håller med lila mej :).
gaia
 
gaia skrev:
Resten av torpargrunden är ju frisk och oskadad annars skulle inte 15 år gamla sågspån se ut som dom gör idag. gaia
Sågspånen är avsevärt äldre än 15 år. Jag har bott där i 15 år själv, men är övertygad om att ombyggnationen av matkällaren i samband med att avlopp/vatten drogs in är något som har skett på typ 60-talet ;)
 
gaia skrev:
Så klart att det är inte fukt från matkällaren. Det är fuktig luft som finns i torpargrunden som kondenserar på kallaste ytor närmast matkällare.
Tätta matkällare ( ingen ventil mot krypgrund) och ställa en enkel avfuktare som tar hand om fukten där inne ifall det är för fuktigt ibland.
gaia
13 grader är en normal temperatur i en krypgrund vid denna tid på året. Kolla bifogade bilden från http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251

Jag skulle föreslå att han kollar temperaturen i resten av grunden. Det är inte kondens pga den kalla källaren som är problemet - det är hela krypgrunden som är kall. Det handlar inte om att källaren behöver isoleras från resten av grunden.
 
  • Image101.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bor iofs i Kalix, Norrbotten så tempkurvorna kanske är lite annourlunda jämfört med Bromma.

Flyttade den trådlösa temp/fukt-givaren till andra änden av huset, så långt bort från matkällaren det går att komma. Där finns en av de två ventilationsöppningar som grunden har(bägge två har jag tätat provisoriskt nu när jag har igång en utsugsfläkt). Temp 15 grader och 86% fukt var det där nyss. Så det är lite varmare, c:a 2 grader, och lite torrare då det imorse var 90% fuktighet i matkällaren. Fast fortfarande klart olämpligt högt(om c:a 70% borde vara max).

Nu är givaren c:a 1 meter in i grunden från matkällaren, där visar det 16 grader och 86% fukt. Alltså ytterligare varmare än matkällaren och lite torrare. Finns alltså en viss tempskillnad, som det nu är, mellan matkällaren och omgivande grund, trots att det är 3 öppningar däremellan och kanalfläkten som suger ut via matkällaren. Hmmm...
 
En orsak till den högre fuktigheten i matkällaren kan vara att den ventileras mer - den öppnas och varm fuktig luft kommer in. Om det skiljer ngn grad hit eller dit är mindre betydelsefullt ur det större perspektivet. Jag tror inte det enbart handlar om att isolera matkällaren från resten av grunden. Klimatet i krypgrunden påverkas inte av det. Kylan kommer inte från källaren, den finns i hela marken i grunden.
 
Nu har fukthalten sjunkit till 82%, tempen är fortfarande 16 grader. Utomhus i morse var det 13 grader och 95% luftfuktighet!

Matkällaren används sällan, dvs vi öppnar inte den dubbla luckan med tätningslist särskilt ofta. Däremot har den två ventilationskanaler till utsidan. Tidigare när dessa var öppna så kunde det hända att det var blött på ytan på det mesta därinne, t.o.m så det nästan droppade. Inte smart att inte reagera över det iofs, men men... Nu när dessa mätningar görs så är som tidigare nämnt alla ventilationsöppningar igensatta.

Upprepar också med en dåres envishet att jag tycker det borde vara synligt mögel på fler ställen under blindbotten än just i området runt matkällaren om lika dåliga förhållanden hade gällt där. Känns som att med öppna ventilationskanaler till matkällaren och så mycket fuktutfällning att allt är blött där så är väl inte det orimligt att det då sprider sig en bit runt den pga att det inte är så tätt och bra isolerat. Detta utesluter väl iofs inte att även resten av grunden har olämpligt klimat tidvis, fast mindre extremt så att säga.
 
Kan de här ventilationskanalerna till utsidan spela in? Dvs det mesta av ventilationen kommer den vägen o därmed blir det fuktigast där?
 
Tja, de kanalerna går ju bara till matkällaren, som i sin tur man hade försökt gör tät mot resten av grunden, vilket gjorde att det blev en väldans ventilation in i den kalla matkällaren = kondens på det mesta i matkällaren. Kunde då den luften läcka ut i grunden så orsakade den fukt där med. Så gissar jag det kan vara.
 
Om det nu var en kraftig ventilation av matkällaren är det mycket möjligt att luften även gått vidare till grunden, dvs du får ventilation av grunden via matkällaren vilket förklarar ökad fukt lokalt kring matkällaren. En åtgärd är förståss att minska ventilationen av matkällaren. Jmf ett kylskåp o kondens som bildas om dörre står på glänt. Fukten i matkällaren (kylskåpet) kan man inte ventilera bort.
 
Baggis hur har det gått med din grund/matkällare? Hur ser det ut nu när sommaren är på gång igen?
Jag har liknande problem med min torpargrund, som också är väldigt svåråtkomlig.

Kika gärna in på min blogg där jag försöker samla information i ämnet: Fuktig torpargrund
 
Ådala,

När den fuktiga säsongen tog slut så sjönk fuktigheten radikalt, så under vintern har jag inte gjort något annat än att via de fuktmätare jag installerade ifjol hålla koll på temp och fukt. Jag har också haft avstängt den undertrycksfläkt jag installerade ifjol då ingen "källarlukt" kommer på vintern.

Jag har även anlitat en besiktningsman som har varit och kikat på hur det ser ut i grunden. Hon tyckte det såg alldeles normalt ut för ett hus med den konstruktionen och åldern(100 år i år). Inget som tydde på något för huset skadligt i alla fall. Huruvida det mögel som syns där är farligt för människor fick jag inget svar på egentligen kändes det som.

Nu när det börjar vara varmare och fuktigare igen så har jag startat fläkten som då fortledes funkar bra för att hålla bort ev. lukt. Luftfuktigheten liksom tempen ökar nu hela tiden, men fukthalten ligger på låga 55-60% än så länge.

Tanke finns på nån form av avfuktare, men är inte på det klara med hur den ska kunna avfukta hela torpargrunden då enda stället den kan vara på är i matkällaren. Iofs verkar det ju vara där som det största problemet med fukt finns.

Din och min grund ser ganska snarlika ut, är din också gammal?
 
Det låter ju bra! Ja, de ser väldigt lika ut tycker jag. Min är också 100 år ungefär. Vi har inget exakt byggår, men det första pappret är daterat 1909, så de kanske är lika gamla :)
Om du skaffar en sorptionsavfuktare borde det väl gå att via slangar komma åt din torpargrund. Själva avfuktaren kan stå i intilliggande utrymme.
 
Kan fortsatt konstatera att undertrycksfläkten i grunden gör underverk vad gäller att hålla bort dålig lukt i bostaden. Ja inte bara i bostaden utan också i källaren! Där luktar så fräscht numera så det är inte sant! Detta trots att det nu igen är den tiden på året då fuktigheten överskrider de magiska 72 procenten. Börjar tro att det kan sägas räcka med den åtgärden, i synnerhet som det inte är så lång tid per år som fukten är över 72%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.