Hej!
Vi köpte ett 1 1/2 planshus byggår -75 för ett år sen. Trivs kalas ! Kanonbra planlösning på 173 kvm.... ;D

Husfasaden består till hälften vitt mexitegel och överplanet är stående träfasad målat BRUNT *usch* !!! Huset har dessutom BRUNT !! tak (betongpannor)

Det bruna taket får vara som det är och mexiteglet likaså..... men....vill gärna få bort den trista BRUNA färgen på träfasen. Är det någon som har nåt bra tips på vilken kulör man ska välja.... ???

 
En smaksak, jag har också delar av huset i mörkbrunt/mexitegel och vitt. Jag har funderat på minska det bruna och istället ta lite i det gul/bruna slaget, sandfärgat, ockra (hur stavas det??). Titta på tex nordsjo.se så kan du testa utomhusfärger hur de ser ut på ett hus
 
Har en kompis som köpt ett vitt tegelhus med bruna gavlar... De har nu målat om träet i en mörkgrå färg och målade vinrött runtfönsterna.
Restultatet blev kanon... Det blev som ett nytt hus.
/Lill Frazze
 
....en får tacka för tipsen..... Det där med grå kulör verkar vara rätt ok.

Till våren ryker den bruna färgen.... återkommer hur det blev.. :)
 
Annars kan man ju också putsa mexitstenen med tunnt puts (så att konturen av stenen fortfarande syns). Så kan man bli av med den också.
 
Vi har ett liknande hus och vårt trä är blått vilket är helt ok. Vi behöver dock måla om det snart och jag funderar på om vi skall måla det i samma vita kulör som mexiteglet. Förhoppningen är att på det sättetslippa ha det "tvärrandigt", vilket ju ofta kan resultera i att huset ser lägre ut.

// Annika
 
70-talshusen hade ofta mörka (bruna) fönsterkarmar, vilket också gör att husen ser mörka ut och fönstren ser små ut. Kanske även måla dem ljusa eller lite färggladare (rött, grönt, ockra eller vitt)? Och vindskivorna! Lycka till!
 
Vitt kanske?
 
Har oxå ett hus med hälften tegel (vitt) och tidigare brunt trä (liggande fjällpanel). Vi målade teglet vitt för att det såg så skitigt ut och hade gråa fogar. Till trät valde vi en ljus (väldigt ljus) sandfärg. Blev kanon. Målaren som målade huset grundade det bruna med gul (!) grundfärg. Han sa att det bryter av den bruna färgen bättre och på så sätt sparar man ett lager färg för att täcka. Vet inte om det stämmer men bra blev det.
 
Hej
Jag och min fru köpte också ett hus byggt 75 för ett år sedan och ställdes inför liknande "problem".
Brunt tegel, bruna sanda pannor på taket, bruna foder och dörrar, bruna trädetaljer brunt, brunt, brunt. :surprised:

Många av våra grannar har valt att målat om sina fönster och andra detaljer i vitt. Detta har i allmänhet gett resultatet att det inte längre känns enhetligt. I mitt tycke har det förstört harmonin på husen.

Vad jag vill säga är att det kan vara värt en extra tanke på vad man gör med sitt ”omoderna” 70-talshus, innan man vet ordet av är det inne igen med brunt och tegel.

Vi har valt en annan väg. Vi tonade ner de brunbetsade detaljerna men behöll 70-talskännslan på vissa delar. Inne betyder det att vi valt att tapetsera in i all fönsternischer, byta mörkbruna detaljer mot ljusare, i vissa fall mot teak Vi har även hållit oss till mjuka naturmaterial. Vi har också valt att hålla en ganska begränsad färgskala som stämmer bra med de färger som redan finns.

Vet inte om det ger något, men tänkte att det kunde vara intressant att vet att det finns alternativ till allt ”modernt” vitt,vitt,vitt. Vi får väl se hur det blir om 30 år... ;)
 
.... :) Om 30 år så sitter vi i ett nybyggt hus....vem vet .... det kanske oxå är brunt... ;D ;D ;D

Svårigheten är att hitta en kulör som både passar till mexiteglet och de bruna betongpannorna... Grått blir nog lite för trist så vi funderar på att prova någon väldigt "ljusgul" kulör....(svårt att förklara...)...

Vindskivorna kommer vi att måla vita iallfall eftersom fönstren är vita "moderna" 3-glas fönster.
 
Jag har ung. samma sits, att det ska vara något som går ihop med brunt, utan att vara det;

jag tror att jag ska prova något åt:

0520-Y30R eller
1020-Y30R eller något ditåt...


länken visar NCSS färgerna
http://www.melack.se/swe/ncs.asp
 
Jag håller helt med Johan6504. Det blir faktiskt helt fel när man försöker göra om stilen vad det än gäller. Faktiskt är det så att det som var tänkt från början passar också bäst (Oftast). Jag har sett massor av försök att göra de här mexitegel/brunfasadhusen till något nytt och modernt genom att måla det bruna träet i rött, grönt, grått och vitt. Det ena försöket värre än det andra. Inget blev snyggt. Jag har även lidit och sett på när den faluröda torparstugan förvandlats med...ja just det.. mexitegel och brunfasad. Nej, behåll husets ursprungliga stil tycker jag. Det lönar sig i längden och man slipper ändra igen och igen och igen beroende på vad som är modernt just nu.
 
  • Gilla
Norsbron
  • Laddar…
Ojoj. Detta var en tråd i min smak :)
Vi MÅSTE måla om huset i sommar. huset är från -79 och aldrig ommålat...
Men i mycket bra kondition.

Det är ett sutteränghus med grå grund, röd/brun tegel på kortsidorna, mörkbrunt trä på nocktriangeln. Mörkgrå/svarta betong(?) pannor på taken och långsidorna är mörkbruna med svarta fönster foder och karmar.

Mörkt mörkt mörkt... Kan konstatera att det ser för trist ut (i mina ögon).

Har har verkligen funderat på om man inte kan förändra färgskalan. Mina tankar har gått ungefär så här.

Ta upp den grå aktiga färgen från fogen i tegelkortsidorna. Använda denna på nocken och långsidorna. Till fönsterkramarna hade jag tänkt en rödbrun ton (också från teglet, men något förstärkt åt det röd hållet).

Är detta också helt fel.... det är verkligen tråkigt med ett så mörkt hus. De svarta fönsterfodren (och "luckor" vid sidan av, dessa hade jag tänkt och ta bort) gör det trist även när man är inne.

Att måla om med mörkbrunt, tja målar jobbet känns tillräkligt trist som det är :)

/pewa
 
Jag förstår så väl när du berättar om mörka fönsterfoder. Hade såna och bytte till vitt - vilken skillnad :surprised:. Bara att ändra på denna detaljen skulle lysa upp ditt hus inne och ute :D.
Snart upptäcker du att det finns otroligt många nyanser av grått ;)Färgtillverkarna har sina färgkollektioner för utomhusmålning och dom är faktisk bra ballanserade för att passa på stora ytor och samspela med omgivningar så titta på dom i första hand - det minskar chansen att välja fel nyans;).
Nutida träfärger är inte så motståndskraftiga mot alger och annat påväxt. Att välja ljus färg kan innebära att man ska tvätta fasaden och måla om litet oftare än förr..... men huset blir som ny efter en sån "ansiktslyftning".
lycka till önskar gaia som blev trött på målarjobb och flyttade till en putsad hus ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.