Vår 20 år gamla elpanna sjunger på sista versen. Byte i någon form är alltså nödvändigt. Husets uppvärmda yta är 180 kvm i två plan, bra isolering, hus byggt 1988.

Eftersom vår förbrukning inte är enorm (totalt 18-20 tusen kWh) kan jag nog konstatera att luft/vatten-pump är det ekonomiskt mest försvarbara. Jag tycker dock lite illa om bullret från utedelen samt att jag inte gillar kondensvatten in mot huset.

Funderar därför allvarligt på bergvärme, trots att det är lite dyrare.

Går det att - mellan tummen och pekfingret - bedöma hur mycket dyrare bergvärme blir än luft-/vatten-system (inklusive allt)?
 
Det bör bli runt 5-25 000:- dyrare med bergvärme.
Jag tycker det verkar bli billigast att få det installerat av ett företag som även borrar själva så begär offert från ett sådant.
Anledningen till det kanske är att vp-installatören vill tjäna lite på borrningen också.
 
Har ni mekanisk frånluftventilation, så kolla även Comfortzones frånluftvärmepumpar.

www.comfortzone.se

Vi förbereder installation av en sådan.

/Hasse
 
robertdigital skrev:
Det bör bli runt 5-25 000:- dyrare med bergvärme.
Litet lågt räknat, eller? I alla fall om man bara är en vanlig snubbe som köper en helhetslösning...
Luft/vatten: Med Daikin Altherma verkar de flesta hamna kring 100 tkr, litet över eller under beroende på modell och ev. omkringjobb som behöver göras. Thermia Atria dyrare, kring 120? - minns inte exakt, fick offert på den för ett par år sen...
Sedan finns det flera som är billigare än Daikin, varav några mycket billigare, men i det senare fallet ingår kanske inte alltid hela paketet med VVB o s v...
Bergvärme: En del kommer undan neråt 120. När jag tog in offerter fick jag inte en enda som skulle ha slutat på under 150 men då är det Stockholmspriser plus att jag har långt ned till berg, mycket foderrör som kostar...
Sedan finns de alltid de som lyckas lösa det ännu billigare tack vare egna kunskaper och/eller kontakter men då börjar det bli väldigt svårt att jämföra!
 
Det ser väl ut som det var både för högt och lågt räknat i så fall?
"Thermia Atria dyrare, kring 120" och "Bergvärme: En del kommer undan neråt 120" gör ju att nedre skillnaden blir 0 kr.
Jag tror inte man ska jämföra en offert i dag och för 2 år sedan, guldåldern för bergvärmeinstallatörerna verkar lite förbi?
Sedan är det naturligtvis de som fortfarande försöker ta ut 150 000:- för en standardinstallation och det är klart att om inte kunderna är aktiva och tar in många offerter för jämförelse så blir det ofta dyrt.
Sen kan det ju vara så att det är långt till berg vilket fördyrar installationen men om allt är normalt bör man sträva efter att få bv-installationen för runt 120 000:- även i stockholm tycker jag, det måste väl finnas installatörer på en bits avstånd som reser dit och installerar om inte annat?
Som sagt: testa att begära in offerter från borrföretag som även installerar vp, har inget statistiskt säkert underlag men det verkar bli lite billigare.
 
b_hasse skrev:
Har ni mekanisk frånluftventilation, så kolla även Comfortzones frånluftvärmepumpar.
Jag är rätt okunnig när det gäller frånluftsvärmepumpar. Hur är det med ljud och kondens? Har idag en värmeväxlare FTX på det mekaniska ventilationssystemet, placerad på kallvinden. Vart sätter man "utedelen" på frånluftsvärmepumpen? Vad kostar det och hur stor besparing blir det jämfört med nuvarande elpanna och FTX?
 
A
Jag har fått pris på Thermia Atria (L/V) på 110'-120' och priser på Thermia Diplomat (BV) på 130'-140'. Ungef'är lika stor förbrukning som du Maskot, och detta i Stockholm. Thermia L/V uppges årsverkningsgrad till ca 2.1 och för Thermia BV ca 2,7-2,8 inklusive tillsats och cirkpumpar.

Extrabesparingen med BV jämfört med L/V är så liten att den extra investeringen tar många, många år att spara in, om det ens är möjligt under pumpens livstid. BV är dock trevligare då du slipper en utedel som för oljud och släpper ifrån sig kondensvatten som blir till skridskobana.

Jag har själv aldrig lyssnat på en ComfortZone i drift men har själv valt bort det alternativet då jag har hört att vissa har problem med att de kan väsnas ganska ordentligt. Har man tidigare elpanna är man antagligen van vid att det är ganska tyst ifrån värmeanläggningen och kan kanske bli störd av en brummande ComfortZone. Både BV och L/V låter också men vad jag har förstått så är det en viskning i jämförelse med vad jag hört från vissa ComfortZone-ägare.
 
A
Vill du behålla uppvärmd tilluft som du idag har iom FTX-systemet så kräver en ComfortZone att du installerar ett tilluftsaggregat med inbyggt vattenelement för att värma tilluften. ComfortZone tillverkar inga egna sådana tilluftsaggregat utan använder sig av något annat märke och när jag tittade på den lösningen så drog priset iväg en del och det var inte en paketlösning utan jag fick intrycket att man plockar lite prylar här och lite prylar där och hoppas på att det fungerar bra.

Jag vill poängtera att detta är mitt intryck av att få ihop en lösning med ComfortZone+tilluftsaggregat med värme och det finns säkert andra som fått ihop en klockren lösning utan problem, så lyssna inte bara på mig.

ComfortZone har enligt uppgift bra årsverkningsgrad och investeringen är lägre än BV så detta är antagligen den mest ekonomiska lösningen. Men med risk för att själva pumpen för oljud och att det måste fixas en del med tilluftsaggregat, alt borra hål i ytterväggarna och sätta in friskluftsventiler ist för den mekaniska tilluften och riskera kallras och eventuellt också riskera utomhusljud som slipper igenom ventilerna.
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Extrabesparingen med BV jämfört med L/V är så liten att den extra investeringen tar många, många år att spara in, om det ens är möjligt under pumpens livstid. BV är dock trevligare då du slipper en utedel som för oljud och släpper ifrån sig kondensvatten som blir till skridskobana.
Hur tänker du då?
Du spar ju över 2000kwh per år med bergvärme jämfört med luft/vatten och med ett elpris på ca 1,30 kr/kwh
så blir det ju en årlig besparing på över 2600 kr.
När luft/vatten vp stannar vid -20 så kanske du vill ha el-tillskott och då förmodligen 20A säkring vilket ofta kostar runt en tusenlapp mer än 16A.
 
Just det, är det så stor skillnad i förbrukning mellan lösningarna (och i synnerhet på toppförbrukningen mitt i vintern) att det påverkar möjligheterna till nedsäkring? I så fall ska man ju på pluskontot för bergvärme lägga ytterligare nedsäkring, med lägre elnätkostnad som konsekvens.

Är det "fritt fram" att nedsäkra till 16 A med bergvärme i normalvilla (har idag 25 A)? Eller är elbolagen giriga?
 
Maskot skrev:
Just det, är det så stor skillnad i förbrukning mellan lösningarna (och i synnerhet på toppförbrukningen mitt i vintern) att det påverkar möjligheterna till nedsäkring? I så fall ska man ju på pluskontot för bergvärme lägga ytterligare nedsäkring, med lägre elnätkostnad som konsekvens.

Är det "fritt fram" att nedsäkra till 16 A med bergvärme i normalvilla (har idag 25 A)? Eller är elbolagen giriga?
De L/V-vp jag känner till stannar vid -20 men jag känner inte till så många.
Om du har bra balans på belastningen av faserna så bör du kunna köra på 16A med bergvärme, kolla nätägarens villkor och priser men de kan ju knappast neka dig att säkra ner.
Du kan ju redan nu byta huvudsäkringarna för att se om du klarar dig med tex 20A innan du gör en beställning av nätägaren.
 
Redigerat:
robertdigital skrev:
De L/V-vp jag känner till stannar vid -20 men jag känner inte till så många.
Just det, men patronen slår väl till lite tidigare för att räcka till, med hög belastning som följd precis när det är som kallast. Uppstår väl inte i samma utsträckning med bergvärme? Borde tala för att bergvärme ger jämnare förbrukning och lägre förbrukningstoppar.
 
A
robertdigital skrev:
Hur tänker du då?
Du spar ju över 2000kwh per år med bergvärme jämfört med luft/vatten och med ett elpris på ca 1,30 kr/kwh
så blir det ju en årlig besparing på över 2600 kr.
När luft/vatten vp stannar vid -20 så kanske du vill ha el-tillskott och då förmodligen 20A säkring vilket ofta kostar runt en tusenlapp mer än 16A.
Det är hårfint, men jag räknade att man sparar lite drygt 1500kWh/år med BV jämfört med LV med de COP värdena jag angav och med 15000kWh/år i Värme+VV (20000kWh-5000kW i hushållsel, men det kanske var 20000kWh i bara värme och VV?) Jag räknade med ett elpris på 1 kr/kWh. Det blir ca 1500kr/år. Låna 30000kr extra på 15 år med 5,5% ränta kostar ca 2600kr/år. Då går man 900 back på BV, minska säkringsstorleken så går man 100kr plus.

Det känns som lite mycket finlir för att säkert säga att den ena vinner en övertygande ekonomisk seger över den andra, skruva lite på siffrorna åt ena hållet så vinner bergvärmen, skruva lite åt andra hållet så förlorar den.

I Juli var elpriset 57öre (utan moms och energiskatt osv) men då har man inte värmen på. Under aug förra året till maj i år var elpriset i snitt 38 öre dvs ca 25 öre billigare vilket, om man räknade på det elpriset skulle justera beräkningen till bergvärmens nackdel.Säkringsstorleken vet man inte säkert att den kan minskas förren man testat. Arsverkningsgraden på olika pumpar och olika installationer varierar, beroende på vilken siffra man använder så vinner eller förlorar ena alternativet. Avståndet till berg påverkar priset på bergvärmen, ändra i kalkylen antalet år man tar lånet på eller ändra låneräntan eller ändra prisskillnaden mellan BV och L/V, så har vi kanske ny vinnare igen, osv, osv.

Lägg sen in lite spekulationer om vad vi tror räntan eller elpriset kommer att vara i framtiden och hur länge vi tror de olika pumparna håller så har vi en ännu osäkrare kalkyl. Jag tycker alternativen ligger så nära varandra att jag skulle gått på BV.
 
Redigerat av moderator:
Räknade felaktigt med 20 000 kwh för värme och varmvatten.
Du räknar på det lägsta priset på L/V och det högsta på BV men vi ska inte vara kinkiga :) .
Med det priset på en Thermia-offert på BV så bör du kunna hitta en Nibe-offert som ligger 10-20000:- lägre, men Thermia verkar hålla riktigt hög kvalitet iofs.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.