Att bilden fryser beror på att hastigheten på linan inte räcker till eller att länken tappas med korta intervall. Avståndet till telestationen och/eller dåliga telekablar kan orsaka detta. Vanlig surftrafik sker så pass stötvis att man nödvändigtvis inte märker detta sittandes vid en dator.

Om första uttaget skulle vara parallellkopplat så borde detta märkas även på vanlig surf då adsl-länken oftast totaldör vid samtal. Att övriga efterföljande uttag i huset är parallellkopplade påverkar inte.

Och visst, att trådlösa telefoner kan påverka adsl är känt och det är rekommenderat att inte placera basstationen nära modemet. Men det beror troligen mera på radiotrafikens påverkan än impendansen i ledningen.

"TV-utrustningen" finns inte i telestationen. TV-bilden skickas över samma lina som den övriga internettrafiken fast i ett separerat VLAN-nät.
 
ja för min del så har jag 1,5-2 km kabelväg till telestationen så det ska inte vara problemet.
Kablage, tja det handla jag nytt för 2 år sedan och det är en kabel avsedd för teletrafik, 4 ledare rund och vit dessutom!
Sträckan telekabel går i huset är 5 meter och skarven vid inkommande dosa är gjorde med oljefyllda press dosor (vet inte vad de heter med det är de som pressas ihop med tång)

Så för min del har det inget med utrustningen att göra utan det är något fel nere i telestationen, om nu inte någon mellan mitt hus och stationen tankar av min koppar kabel! Men så paranoid får man vara det ;-)

Ska ta ett snack med Telia när sommarvärmen lagt sig för det fria avtalet med digital tv går ut i oktober.
 
grodägg är ett av smeknamnen på dem.
problemet är att avståndet säger ganska lite om kvaliteten på ledningen och eftersom du garanterat delar ledning med flera andra hushåll så kan det vara något de gör som stör ut din ADSL. Flera ADSL i en kabel stör nämligen varandra till en viss del (bland annat därför det är omöjligt att garantera hastighet på ADSL)
 
jormah01: har du felanmält?

Kan vara så enkelt som lite fukt eller spindelväv i en kopplingsplint, men det är ju ingen som kan laga om dom inte vet att det krånglar.
 
jormah01 skrev:
Det klipper i bilden och den fryser någon sekund, dock så har detta blivit bättre senaste månaderna.

Vi köpte en film i helgen från SF och allt funkade bra ända tills den gått 1,28 då frös bilden så det vara bara att stoppa allt igen.
Upptäckte då att det var krångligt att komma fram till rätt ställe igen i filmen för det går bara att hoppa i 10 minuters intervall.

En annan sak jag tycker är sämre än marksänt är bildkvaliten, då har jag en 28" CRT, där bilden är grynigare via Telia samt att den omskalning till 16:9 som TV gör ger mig en bra mycket lägre bild via Telia. Så om marksänt ger en sorgekant på totalt 30% av vildhöjden ger Telia 50%.
Detta tillsammans med grynigheten gör att läsa texttv och kolla i filmlistan från soffan är oerhört krävande så man blir nästan tårögd!

För att jag ska betala för detta så måste det förbättras rätt så mycket rent tekniskt! Hur det är ekonomiskt jämfört med Boxerr har jag inte kollat upp men utbudet ökade ju på med 3:an, Tv8 och några till för någon månad sedan så det är nog rätt likvärdigt.
Det där är felinställt, antaligen på boxen eller din tv.
 
Jag hade stora problem med att bilden frös och ljudet hackade. Ringde supporten och fick en ny mottagare. Blev betydligt bättre men inte 100%. Förmodar att det då beror på avståndet till station, 3850 m enl Telia.
 
Redigerat:
Har du 24Mbit (eller kan synca upp i över 12Mbit) kan du snart få tillgång till två tv strömmar, jag gissar dock att det är mpeg2 fortfarande för enligt killen så fanns det över 300000 boxar ute som hade behövts bytas ut, vilket låter som en idiotiskt ursäkt då mpeg4 sparar både pengar och kapacitet.
 
Jag har också skaffat mig bredbandstv via telia. Än så länge har jag bara positiva erfarenheter. Men dock så kan jag inte få min HDMI inkoppling att fungerar. Det fungerar om jag använder min scart kabel. Har en samsung tv. Det borde väl fungera som scart att det kopplas in och fungerar direkt. Har försökt hitta ngn inställning men hittar inte ngn.... någon mer som haft problem? Kan det vara fel på boxen?...känns lite surt när jag har dragit hdmi kabel i väggen o nu fungerar det inte.... tacksam om ngn kan hjälpa mig..
 
Tullstorp skrev:
Jag har också skaffat mig bredbandstv via telia. Än så länge har jag bara positiva erfarenheter. Men dock så kan jag inte få min HDMI inkoppling att fungerar. Det fungerar om jag använder min scart kabel. Har en samsung tv. Det borde väl fungera som scart att det kopplas in och fungerar direkt. Har försökt hitta ngn inställning men hittar inte ngn.... någon mer som haft problem? Kan det vara fel på boxen?...känns lite surt när jag har dragit hdmi kabel i väggen o nu fungerar det inte.... tacksam om ngn kan hjälpa mig..
När boxen startar ska du trycka på info knappen och välja ett läge ur bildinställningar eller vad det heter. Annars är inte HDMI aktivt.
 
Hej!
Jag fick en ny svart Motorola-box när jag tecknade nytt avtal nu i juni. Nu är mina hängningar borta. Så det är bäst att testa en annan box, kanske testa med en kompis box, innan man rotar för mycket i diverse möjliga fel.
 
Äntligen så fungerade det att ansluta HDMI kabeln. Det stämde att jag skulle hålla inne info knappen på fjärrkontrollen. Man ska göra när den första gröna pricken kommer upp när man startar boxen. Jag var tvungen att dra ut strömmenkabeln. För när jag starta om boxen börja den redan på 4e gröna pricken...

När man har tryckt in info knappen ska man välja video > välja video output > sen alternativet längst ner > gå tillbaka till exit > välj reboot och spara...
 
Vi har det i sommarstugan, nu har vi bara haft den en sommar, så det är kanske lite tidigt att uttala sig, men än så länge tycker jag att det fungerar mycket bra. Bilden är bra och jag har inte sett några störningar. Men då har vi bra uppkoppling också, när jag körde TP-test blev resultatet strax över 8 Mbit.
 
Just nu kan man dessutom se alla OS sändningar från SVT i repris när man vill utan kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.