Vilket är det bästa sätttet att få ett runt hål på 125mm i en vägg konstruerad av lättbetong från 40-talet?
Gissar på att väggen är ca 300mm tjock.
Mvh Håkan
 
När jag satte in en ventil iofs bara 75mm så ritade jag upp hålet på vadera sida för att sedan borra fler hål med en lång 10:ans betongborr. Kunde sen knacka bort väggen i bitar och fila till kanterna. Mkt jobb men men.
Borde väl gå med en enklar bil hammare åxå.

Mazen
 
Gjorde det nyligen, dock bara 12 cm vägg. Borrade många hål och borrade sedan lite snett i hålen för att få bort det som är kvar mellan hålen. Jag gjorde också så att jag först borrade med 10 och sedan med större hål i hålen. Tog inte så jätte lång tid, men visst dammar det lite.

Vill man ha jätte fint hål så hyr man en hålsåg för betong. Vill man ha super fint och rakt så anlitar man proffs. Notera dock att betong hålsågarna kan faktiskt gå lite jobbigt i lättbetong/siporex (vit). Är det betong eller hålsten så går det bra med hålsåg, tar dock lång tid. Proffsen kör med vattenkylning, men inte jag själv.

Sedan så fyller man ut med fogskum i hålet runt röret. ... eller detta beror ju lite på om det är innervägg eller yttervägg och om det skall vara kondensisolerat.
 
Hyr en hålsåg för betong. Det kostar några hundra, men man gör jobbet på max en halvtimme, istället för att ödsla bort en hel helg då man kan göra annat vettigt istället, som att grilla och dricka öl :)
 
Tack för svaren, lutar mot att jag ändå hyr en maskin och tar upp hålet.
Mvh Håkan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.