Hej!
Jag har ett gammalt torp på 27kvm som jag antingen vill riva(och bygga nytt) eller bygga ut?
Men vem ska man vända sig till för råd? vad som blir billigast och vilket som blir bäst?
Skulle vilja ha någon som jag kan vända mig till för alla frågor jag har kring detta med husbygge!
Kom gärna med tips på var man vä'nder sig!! TACK / Rådvill
 
En så liten byggnad som din kommer att bli mycket oekonomisk att bygga om till nutida standard. Att lägga in badrum och modernt kök i din stuga, eller på andra sätt integrera den med någon utbyggnad är mycket kostbart, räknat i kronor totalkostnad per f'ärdiga kvadratmetrar.

Om det lilla torpet inte är i alltför dåligt skick vore det troligen lite synd att riva det. Om tomten är stor nog (och om detaljplanen inte tvingar dig till något annat) skulle jag i ditt ställe hellre lägga stugan "i malpåse", och bevara den som en del i en blivande gårdsbildning med bostad i ett helt fristående hus. Något som matchar helheten.
 
Tack för ditt tips! Precis som du säger blir det nog svårt att intergrera med badrum och kök osv....skulle vilja behålla torpet, men enligt detaljplanen så får jag bara bygga huvudbyggnad precis på den platsen men sk större. Det står alltså ivägen. Antingen flytta den till platsen där jag får ha en" bi-byggnad" eller bränna ner den : )
Antar att det är väldigt kostsamt att flytta en byggnad?
 
Att riva hus är inte heller helt gratis. Om stugan har liggande timmer utan rötskador är den faktiskt ganska lätt att flytta hel och hållen. En betydande kostnad består i att riva murstocken (och eventuellt ersätta den med en ny). Fräscha timmerstugor klarar sig fint med enkel plintgrund. Fråga dig fram bland lokala grävfirmor vem som är duktig på husflytt!

Jag skulle också råda dig att diskutera ditt dilemma rakt på sak med byggnadsnämnden. Detaljplanen kan vara upprättad i någon epok när man inte alls hyste större respekt för värdet att bevara en historiskt intressant byggnad. Om du förklarar varför du vill avvika från detlajplanen kan det hända att man lyssnar, förstår och hjälper till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.