Hej på er.
Jag har en fråga. För några månader sen har jag beställt takbyte. Det är plattak, ca 55kvm. "Allt" skulle bytas (råspont, isolering etc). Vi kom överens om ett fast pris. Det skulle tillkomma en kostnad av boracol -mögelbehandling (alltså ett par tusen). Tyvärr, dum tjej som jag är, så har jag det inte skriftlig...

Jag hade hantverkare springande under lång period, eftersom de jobbade några timmar och sen drog de iväg och lämnade några små saker ogjorda. Såklar ville de att jag skulle upp på taket några gånger och kolla och de ställde frågor om dit och dat.

Nu fick jag 2 stycken fakturor, en på det överenskomna och en på byta av panel runt tak (ca 22 lpm 50 cm bred). Och den faktura är nästan lika hög som den första.
Jag har inte beställt något byte, trodde att det ingick. Det är möjlig att en av hantverkarna frågade mig om jag vill byta panel, och jag sa ja eftersom jag trodde att det ingick, men jag fick ju aldrig någon pris (endast på mögelbehandling). Jag skulle inte godkänna jobbet för ett så högt summa (80 timmars arbete= rivning av 22 lpm 50 cm bredpanel, uppsätning och målning).
Dessutom så var inte panelen i så dålig skick att jag skulle byta ut den om det inte ingick. Med andra ord, jag beställer volvo och får en saab, dessutom dyrare.

Så nu tänker jag ta striden, är det så att det var extra, så får de väl ta bort det.
Eller?
Vad skall jag göra?
 
Är du nöjd med jobbet så betala den ursprungliga fakturan och bestrid den andre.

Hmm, kan du ta ett foto så man får en bild av panelen? Rent spontant låter 80 timmar rätt mycket men vill helst se en bild innan jag säger något.

/Kent
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Ska ta en bild.
Det är gavelradhus, 3 st bredor på ena sidan och 5 st på de övriga 2.

Det är lite synd att det blev så här, för de här hantverkare är annars ok, det de gjorde ser iallafall ok, men de har fortfarande inte fixat små detaljer, som håll i skiva på taket (de tryckte till isoleringen för hård) etc.
Jag mistänker att den ene skulle prata med chefen och chefen med mig, men glömde bort det och de bara körde på. Och jag hade ingen aning om att panelen inte ingick i priset.

Jag har redan betalat den första fakturan och diskuterat den andra med de. Chefen säger att den andre killen sagt till honom att han fick en beställning från mig. För att komplicera - de har nu 2 separata företag och den andre killen redan när han jobbade hos mig körde på egen räkning. Men det visste jag inte då. Nu konkurerar de med varandra.

Vi får se vad det blir av det. Det känns inte alls bra, man vill ju göra rätt ifrån sig, och till saken hör att en av killarna bor i mitt område. Men jag kan ju inte betala bara för att göra andra glada heller.
Och enlig ABS05 har jag hu rätten på min sida.
 
EDIT:
Har en bild som visar panelen, inte just min, men likadan. Ganska enkel, bara riva, skruva på nya och måla. De behövde inte ens ta bort rännor.
Det siter 2 st kantlister på 2 kanter.
 
  • DSC00063.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
80 timmar för utbyte av 22 lpm?
Hur tusan kan det ta en man två veckor att göra det jobbet? Har han räknat med torktiden på färgen med som debiterbar tid?
Rimlig tid, tja se vad en målare skall ha i tid för att stryka det där två gånger. Nertagning cirka en halv dag om det inte sitter helt för jäkligt till och sen skall det knappast ta mer än två dagar att få upp det nya. Högt räknat en vecka och då lär man ha oerhört gott om tid.

Det där med att han anser att han fått en beställning etc låter onekligen som om du har rätten på din sida. Dock får någon med djupare kunskap i juridiken svara mer konkret på hur rätten komma att se på en sådan konstruktion som de kört med. Dock så är deras inbördes affärsuppgörelser inte ditt problem.

/Kent
 
Enligt min bror som är målare
en veckas jobb så har du målat en normalstor villa 1 plan ca 120-140kvm. Det är inklusive nytt kit på fönsterna

Jag bytte panel på garaget i år, dom ligger iförsig lodrätt ena långsidan hade jag ca 90 lpm tillsammans med grundmålning.
Det tar INTE 40 timmar ens om jag komprimerar tiden. Och då är jag inte ens snickare eller målare.
Vanlig hemma fixare..som har tummen mitt i hand i bland=)
 
Enligt de nya reglerna så skall man gå mer på konsumentens ord än på hantverkarens ord vid tvist när det inte finns kontrakt skrivna. Så om det inte är helt orimligt att bytet av din panel skall rymmas i priset för den första fakturan, så tror jag det blir svårt för hantverkaren att kräva in den andra fakturan.

Om den första fakturan dock är så "snålt" tilltagen att man bör förstå att bytet av panelen inte ingår så kan du få svårt att hävda att du trodde att den ingick. Det är ju dock en avvägning som tingsrätten beslutar om och deras beslut är det ju inte många som förstår sig på :)

- M
 
Detta hjälper knappast dig i dag men till alle Er andra kommer här ett tips när man har att göra med hantverkare. Vid varje tillfälle då jag anlitar någon så drar jag följande i skrift eller tal, beroende på vad det gäller.

"Jag är nu inte fackman, för om jag vore det så skulle jag inte behöva anlita dig för att fixa a, b och c och därför känner jag inte till hur man utför detta.

Vi också överens om att när arbetet är klart, ska jag betala dig x antal kronor.

OM det nu skulle inträffa att något, något jag eller du säger eller gör och som sammtidigt innebär att du förväntar dig att få mer betalt än x antal kronor så måste du direkt och tydligt säger till om detta. Jag säger det för att det är viktigt. Viktigt för att du när jobbet är klart inte ska bli besiken över att du bara får x kronor betalt. Är vi överens om det?"

Tro mig tar man det långsamt, vänligt och med allvar så fattar även den västa målarkludden att han har avsvart över att jag fattar om något kostar extra och jag har aldrig haft några problem, inte ens med de som glömt bort detta.

En elektriker försökte och ville då ha 20 000 extra men efter ett även det snällt och vänligt "Men du.. .. Innan vi började så kom vi ju överns om att det vid något tillfälle innebar att du förväntade dig att få mer betalt än de x antal kronor som vi sagt så skulle du ju säga till i förväg. (visa lite medlidande här, lite åååh-nneejj) Och jag sa ju det, för att du INTE skulle bli besiken efteråt.. . Glömde du bort det?? Om du bara sagt det och så jag hade kunnat säga ok så hade jag sjålvklart kunnat hjälpa dig.. (optional last comment) Även om jag nu inte kan betala mer än x, är det något annat jag skulle kunna hjälpa dig med?

I det här läget så (om man nu håller sig till manus och inte ser ut som en hare i helljus) så är saken rätt så biff och man gör bäst i att bara var tyst. Kom bara ihåg att oavsett hur samtalet fortsätter aldrig, aldrig ta över problemet.
 
Donald Trump skrev:
Detta hjälper knappast dig i dag men till alle Er andra kommer här ett tips när man har att göra med hantverkare. Vid varje tillfälle då jag anlitar någon så drar jag följande i skrift eller tal, beroende på vad det gäller..
Nej, del hjälper mig inte, men jag tycker att det är smart och användbar.

Nu har jag nog klarat av det hela. Det är som Gladh sa och ni andra sa, det finns ju lagar som skyddar konsumenter.
Efter att ha snackat lite så kom vi överens om att jag betalar 10k. (de skulle ha 35k från början). Jag tycker att de gjorde bra jobb annars så de 10k för att täcka materialkostnader är ok för mig. (5x22 lpm panel, rivning, bortförsling, färg, målning, nya skivor bakom).

Dock, jag har ju egentligen inte tänkt byta ut panelen.

Tack för hjälpen och era synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.