Jag har bestämt mig för att jag vill ha ett litet plommonträd. Har sökt info på nätet om det går att plantera fruktträd nu men min sökteknik fungerar dåligt :(

Är det någon idé att åka iväg till en en handelsträdgård för att köpa ett plommonträd så här års eller bör jag vänta till våren? Antar att utbudet är större på våren?

Någon som har något bra tips på ett bra plommonträd för en liten trädgård som är självpollinerande och där karten inte behöver rensas och självklart smakar gott!?
 
Krukodlade fruktträd går att plantera året om. De är dyrare men har lättare för att etablera sig.
De vanligaste sorterna i Sverige är : Opal slutet av juli, Jubileum början av augusti, Viktoria slutet av augusti
Jag vet inte om de är självpollinerande, ofta finns det plommonträd i omgivningen och då räcker det.
 
Jag skulle vänta några månader till med planteringen. Framåt oktober är ett säkrare kort vad gäller jämn fuktighet i jorden.

Här finns en ganska bra förteckning över olika plommonträd och skillnader mellan sorterna

http://www.algonet.se/~reinisch/plommon.htm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.