Jag har en Pulsonex-panna (OE-VVA, 27kW panneffekt, 12 kW märkeffekt, årsmodell 1993) som börjat bete sig lite konstigt. Instruktionsboken är borta och själv har jag dåligt med kunskap om pannor etc. Hoppas att det finns någon här som kan upplysa mig lite :) !

Jag kör enbart på el (olja har inte använts på flera år). I förra veckan fick jag inte fram något tappvarmvatten ur kranarna. Såg att panntrycket var så lågt som 0,5 (hade tömt systemet då jag monterade bort en radiator och hade väl inte fyllt på det ordentligt igen). Fyllde upp det till 1,0 och fick tappvarmvatten igen.

De senaste dagarna har det dock varit svårt att få tappvarmvatten. Ibland kommer det ganska snabbt, ibland kommer det inte alls. Pannan låter dessutom konstigt, den "pulserar" med en knapp sekunds slag/minut samtidigt som tryckmätarnålen pendlar mellan 0,95 och 1,0. Jag tror den gjort detta tidigare, men framför allt då trycket varit lågt (som förra veckan). Den oranga lampan uppe till höger (till vänster om huvudströmbrytaren och ovanför alarmlampan) blinkar till emellanåt. Vet inte vad den lampan betyder dock. Texten ovanför huvudströmbrytaren och lampan säger "kontrollera att vatten finns i pannan innan den inkopplas".

Jag hade tänkt ersätta pannan med bergvärme, men det blir tidigast nästa år. Tills dess vore det skönt om pannan höll, man vill ju inte riskera stå utan värme i vinter! Finns det någon naturlig och enkel lösning på att det ibland är svårt att få tappvarmvatten (radiatorvärme är svårt att kontollera då det inte är så kallt än, men de känns ljumma).
 
  • Pulsonex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9020005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du kan kontrolera om du får värme i elementen om du skruvar bort termostaten fär då ska dem gå på max
 
Tack Jonas för svaret!
Nu sitter det dock en hypermodern bergvärmepump där i stället, så problemet är löst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.