Mellan kaklet i väggen och klinkret i golvet finns det en fog som med åren som gått blivit smutsig. Jag har den senaste tiden provat de flesta rengöringsmedel för att få bort det. Kakel & Fog Rent har fungerat bäst men det är svårt att få bort allt.

Snart ska vi sälja lägenheten och jag tänkte snygga till fogen genom att täcka den med silikon. Men hur går man lämpligast tillväga? Efter att ha sökt lite bland forumen här har jag förstått att patronspruta och maskeringstejp är bra. Sedan blöta det med vatten med lite diskmedel och jämna till det med fingret.

Är det något annat som jag bör tänka på? Måste det vara helt torrt innan jag lägger ut silikonet? Hur länge ska det torka innan jag kan duscha där igen?
 
T
Japp, det måste vara helt torrt annars fäster inte silikonet. Efter en dag kan du duscha igen.
 
Jag tackar för svaret.

Jag trodde att det skulle torka ganska fort, men där hade jag fel. Efter nästan ett dygns väntan så är det fortfarande blött i fogen mellan golv och vägg. När jag kollar fogen noggrannare ser jag att det är flera sprickor där och det har samlats rätt mycket vatten. Jag kan trycka toapapper och det blir genomvått och upprepa det minst 10 gånger.

Ser ni något problem med det? Bör jag undvika lägga silikonet? Jag kommer förstås se till att det är torrt, men jag blev lite orolig när jag insåg hur mycket vatten det är där.
 
Lägg en hår tork på golvet.... som får blåsa in i hörnet...
 
Tack för den enkla men geniala idén. Jag låg säkert en timme innan allt var garanterat torrt. Nu är silkonet lagt och det blev bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.