Vi bor i hyreslägenhet och har tyvärr fått nya grannar som är störande (trots flera tillsägelser, personligen och via hyresvärden). De sitter uppe och pratar från klockan 00-05 i princip varje dag, vägg i vägg med vårt sovrum.

Vi har nu tänkt försöka få det lite tystare i sovrummet genom att placera bokhyllor (IKEA Bestå) utmed hela väggen mot grannens lägenhet. Dessa hyllor når hela vägen upp till taket. Hela väggen skulle bli täckt förutom ca 10 cm på varje sida.

Vi tror att detta skulle hjälpa en del, men skulle gärna sätta någon form av isolering på baksidan av hyllorna för att få det ännu tystare. Vi tänker oss frigolit eller vanlig gulllfiber. Är det bra material, eller finns det bättre? Skulle detta hjälpa alls, eller är det slöseri med pengar?

Att sätta upp reglar och bygga till en extra innervägg med gipsskivor osv är inte aktuellt då vi ändå planerar att flytta inom ett eller ett par år, och det skulle då vara jobbigt att behöva återställa lägenheten :)

Tacksam för tips. Någon som gjort något liknande?
 
Det är slöseri med pengar.. Figolit ljudisolerar i stort sätt inte alls. Gullfiber (miniralull) ljudisolerar också mycket dåligt.

Sånna fall är det bättre att slänga på ett eller 2 lager gips på den väggen. Hårda & tunga skivor ljudisolerar.
 
Klart att ex gillfiber isolerar. Annars måste husen vara väldigt ljudliga och det är de väl inte va jag har märkt.
 
Köp ljudisolerande gullfiber "piano" istället för vanlig "värma upp gullfiber"
 
använder man inte typ gullfiber/piano för att slippa får bongo trumor i väggar och dyrligt? dvs det dämpar ljud som uppstår då man dunkar på väggen.
Så har iallfall jag fattat det.

Dock så dämpar det inte så bra tal dvs ljus som görs mitt i ett rum.
Eller?
 
att lämna yta vid sidan om bokhyllarna är ite bra. Ljudet tar sig igenom på dessa ställen. Tänk t.ex. på hur mycket det låter utifrån när du har ett fönster lite på glänt. Tunga kompakta material som kan ta död på ljudvågornas energi såsom gips är bäst i detta avseende. Isolering är bra som ett komplement mot "dunsande" ljud då det förhindrar att resonans uppstår mellan gipsskivorna. Kanske ni kan övertyga grannarna om att göra detta? Kanske ni kan dela på kostnaden? Det är ju dom som har ett "avvikande" beteende. Normalt skall det ju vara tyst mellan 23.00-06.00 på vardagar. Kolla annars med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om de kan fixa detta. Jag tycker inte att det är ni som skall behöva anpassa er/bekosta detta!
 
kungkokos skrev:
Normalt skall det ju vara tyst mellan 23.00-06.00 på vardagar.


vart har du fått den uppgiften ifrån?
finns ingen lag på tider vad ja vet...
 
blanks skrev:
vart har du fått den uppgiften ifrån?
finns ingen lag på tider vad ja vet...
Alla hyresvärdar har ordningsregler som ska följas, hos oss ska det vara tyst från kl 22. Det gäller alla dagar i veckan, det spelar ingen roll om det är nyårsafton eller sport på TV. Det finns helt enkelt ingen ursäkt, på nätterna ska det vara tyst när man bor i lägenhet.
 
Jorå, nog borde finnas allmäna riktlinjer för detta. Annars skulle ju polisen till exempel inte kunna ingripa vid lägenhetsfester för "störande av ordningen" o.s.v. Samhället har ett intresse av att alla som skall upp och jobba har möjlighet att sova utan att bli störd. Skall kolla och se vad jag kan hitta.
 
Om man därimot kommer hem från jobbet mitt på natten så har man rätt att ex.vis duscha, dock ska man undvika att levaom i onödan. Inget sjungande i duschen eller liknande:rolleyes:
 
Du ska klaga tills hyresvärden tröttnar på dig och verkligen tar tag i problemet. Du ska inte behöva lägga en krona på att få sova ostört!
 
Nästan alla hyresrätter verkar ha en sådan stadga. Hyresgästföreningen har en sådan generelll skrivelse. Kolla vad som gäller hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.