Finns det någon här som kan förklara hur man räknar ut vilken linjelast en vägga av Ergotherm ger? Jag skulle vilja räkna på vilken typ av grund jag måste gjuta normal, stark eller extrastark. Taket kommer vara papp/shingel, dvs lätt. Snölast nästan ingen (öland)
 
OK, nu svarar jag på mitt eget inlägg.

Efter att ha ringt leverantörer och pratat med en byggnadsingenjör så har jag kommit fram till följande svar. Linjelasten är inget att räkna på för en grund, varför de skriver så i byggbeskrivningen vet ingen...
Det man ska räkna på är husets egenvikt (väggar, takkonstruktion och beklädnad, samt snölast), dvs vad väger huset fördelat på antalet meter vägg som står på grunden.

I vårt fall ca 50 ton fördelat på 40,8 meter vägg vilket ger 490 kN fördelat på 40,8 m = 12 kN/m
 
Bygger med Maxit Isoblock och Supergrund på Gotland. Supergrund har kantbalksblock anpassade för Isoblocken så att köldbryggan bryts.
I mitt fall så är linjelasten inget att fundera på. Däremot punktlaster från pelare som vi måste sätta in då för att bära bjälklag.

Ett annat problem är att vi har en 11 m lång yttervägg där innerväggar saknas. Där måste vindlasten hanteras med extra armering och pelare.
 
Kalarne!

Jag PM:ar dig!
 
Kalarne skrev:
Bygger med Maxit Isoblock och Supergrund på Gotland. Supergrund har kantbalksblock anpassade för Isoblocken så att köldbryggan bryts.
En annan grund som passar Isoblock är Sundolitts F-grund, liknar mycket Supergrund. Vi valde Sundolitt pga priset.

Mvh Peter
 
Kalarne skrev:
Bygger med Maxit Isoblock och Supergrund på Gotland. Supergrund har kantbalksblock anpassade för Isoblocken så att köldbryggan bryts.
I mitt fall så är linjelasten inget att fundera på. Däremot punktlaster från pelare som vi måste sätta in då för att bära bjälklag.

Ett annat problem är att vi har en 11 m lång yttervägg där innerväggar saknas. Där måste vindlasten hanteras med extra armering och pelare.
Skall mura egenritat hus med H+H 365-block utåt Högklint vid Nygårds (Gotland), PM:ar även jag. :)
 
Hej,
ska bygga stenhus där jag vill använda mig av limträbalkar, jag får då ett spann mellan väggarna, på 10 m taket blir papp/singel. Räcker det med att lägga dom c/c 600 och måtten 94x405.

Janne
 
siggebyggare skrev:
Hej,
ska bygga stenhus där jag vill använda mig av limträbalkar, jag får då ett spann mellan väggarna, på 10 m taket blir papp/singel. Räcker det med att lägga dom c/c 600 och måtten 94x405.

Janne
Jag tolkar det som en fråga även om jag inte är säker o även om det är ngt off topic. :) På en seriös bygghandel kan de säkert hjälpa dig räkna ut vilken svikt du får o vad de håller för. Annars kan du ju testa att gå via en takstolsfabrik, du kanske inte behöver ha en massiv balk? Du lär även kunna få hjälp med att räkna ut vilket tryck du får vid anläggningen mot väggarna. Kör du 94x405 lär du ju ändå få spika på en massa iaf om du skall få in ngn isolering att prata om. c/c 60 låter ju väldigt litet så det lär ju hålla för hur mycket som helst. :)
 
Limträbalkar...
Jag förstår inte riktigt om du frågar om bärlinan i nock eller om det är takbjälkarna du avser?

Vad man mer måste veta är
- antal bärlinor (balkar 1, 2 el 3) och i såfall avståndet mellan dem
- takvinkel tex 30 grader
- husets bredd
- snözon tex 2,0
- utkragning (om balken ska sticka ut utanför husgaveln)
- antal stöd (om den endast vilar på gavlarna eller om det ska vara en pelare också)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.