Kul med en byggnadsvårdsavdelning!

Jag har en gammal verandapardörr jag fixar till. Den har jättevackra handblåsta fönsterglas som skimmrar i grönt. Jag vill plocka ut glasen och rickta upp dörren. Jag skulle bli olycklig om glasen pajar.

Glasen sitter med lister kitt och stift samt en massa silikonkladd nån tryckt dit. Vågar Listerna är "klistrade i glaset av färg, kit och vad vet jag… Vågar man sej på kittvärmare? Hört att handblåsta glas kan ha lite spänningar och lätt spricka vi kitt värmning.

Någon som gjort något liknande?

mvh plexi
 
Jag skulle satsa på kittvärmaren. Fast är du det minsta osäker på resultatet, lämna in dörrarna till en glasmästare, med uppmaningen:
- Må f*n ta dig om någon ruta går sönder! ;D
 
Immobil skrev:
- Må f*n ta dig om någon ruta går sönder! ;D
…kan jag hälsa från dej?… ;)

plexi
 
pleximaster skrev:
…kan jag hälsa från dej?…  ;)
8) Jajamen, inga problem! ;D
 
Tack för alla svaren, får bita i det sura äpplet och prova värma försiktigt.

mvh plexii
 
Obs! Silikonet kommer inte släppa det allra minsta för att du värmer. Det måste tas bort mekaniskt eller kemiskt. Kommer du åt att skära med en vass kniv utan att spräcka glaset? Om rutorna är helt fastlimmade med silikon så är nog chansen att få loss glasen hela mikroskopisk.
 
Provade med värmare och löste upp silikonet med tinner. Ett fönster ute! Helt!
;D

plexi
 
En speedheater är ju faktiskt bara en kort infravärmare...

Och infravärmare finns ju att handla till billiga pengar, från 150 spänn har jag för mig.

Använder själv en infravärmare när jag renoverar fönstren i vårt hus från 1930 för att mjuka upp det gamla kittet. Fungerar hur bra som helst.

Kör så det ryker, men kom ihåg att dra ur kontakten ;)
 
Jante skrev:
En speedheater är ju faktiskt bara en kort infravärmare...

Och infravärmare finns ju att handla till billiga pengar, från 150 spänn har jag för mig.
Oj!!! Är det så enkelt? Det här var ett av de bästa spartips jag sett. Det här måste jag verkligen ta och prova...  :D
 
Jante, jag har fört över ditt svar om att vanlig infravärmare funkar som speedheater till tråden
-Färg, måla & tapetsera
-Speedheater/Varmluftpistol

Det har nu kommit några frågor om hur du har fixat handtag m.m. Svara gärna då jag även är nyfiken på hur du gjort.

/Maria
 
T
Tjena,
snubblade in på denna tråd av en ren tillfällighet.
Tänkte bidra med mitt tips i detta ämne. Bodde tidigare i en hyreslägenhet innan jag skaffade hus, och en dag skulle huset totalrenoveras, värden skulle byta ut alla innerdörrarna så våra dörrar från 30-talet med etsade mönster skulle kastas i en container.

Som hyresgäst hade vi inget att säga till om, men glasen ville jag rädda, och jag hade ingen aning om de hjälpmedel som ni skrivit om här vid det tillfället.
Då kittet var som sten prövade jag alla möjliga verktyg utan framgång, tills jag blev förbannad och tog fram en gammal moxkolv ( typ gammal lödkolv med stor spets- användes på 30-talet att löda kopparledningar mm.)

Kittet löstes upp perfekt och jag lyckades lirka ut rutorna som nu finns i mitt hus i stället. Alltså kan en gammal lödkolv med bra spets bli räddningen för de som har riktigt jävligt kitt att tampas med, förutom dagens infravärmare med mera. Enda nackdelen är att det stinker f-n när man kör med kolven, men det är det värt när man står med en hel ruta i handen.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.