Be mig kommentera hela ideèn när jag sett lite bilder på nåt liknande, så kanske jag inte är lika negativ.
 
5.2 racing skrev:
Be mig kommentera hela ideèn när jag sett lite bilder på nåt liknande, så kanske jag inte är lika negativ.
Jag förstår när jag läser min egen text att det låter illa, men jag har avårt att förklara det bättre...
men om vi säger såhär, en husdel som kommer kännas modern och fräsch sånär som på en del billiga lösningar ala byggmax klick etc..

Om vi drar designen på husdelen riktigt grovt går den i samma linje som.
http://www.anebyhus.se/villapantheon

Men med en synlig inriktning på ekonomi och miljövänlighet.

MVH/
 
Varför inte utveckla projektet ihop med nån "barackbyggare"? Precis som Kapten Haddock skriver är dagens "baracker" inget annat än nyckelfärdiga volymbyggen. Många av dem är katalogsålda enfamiljsvillor...

Jag tycker mig förstå tillräckligt mycket av idén för att hitta ett par mycket spännande fördelar - och tyvärr åtskiligt flera livsfarliga landminor. Mitt förslag är att du presenterar din vision för konstruktörerna hos ett par, tre "modultillverkare". Säg att du vill ha vädersäkrade moduler utan låsta innerväggar och med el och VVS förberett för händig gör-det-själv-byggare. Säg dem att du vill bygga ut steg för steg, och slippa trassel med bygglov. Mig veterligen finns ingen sådan produkt på marknaden hittills. Jag är övertygad om att efterfrågan finns där.
 
Men tanken ang barackerna är just att "fynda" att få tag på riktigt billiga hyffsat nya moduler att bygga på, dvs att hålla nere priset då jag misstänker att det lär dra iväg hur som helst..
Och jag är övertygad att bara jag klurar mig förbi landminorna så skulle ett enormt intresse finnas.
Men att bygga något dyligt nytt skulle kosta enorma summor..
Vågar inte ens drömma om vad säg :
http://www.blocket.se/vi/17406723.htm?ca=3_s
Eller http://www.blocket.se/vi/17466554.htm?ca=3_s

Skulle kosta att bygga nytt och ett hus på det som nyckelfärdigt verar ha en förmåga att dra iväg ordentligt trots tvivelaktig standard..

MVH/
 
Om det bara gäller att skaffa ett växthus? http://www.lantbruksnet.se/bredegarden/ Att flytta ett gammalt risigt växthus blir definitivt inte varken billigare eller bättre än att bygga nytt.

Den som tänker "fynda" en begagna Volvo gör rätt i att kolla vad de kostar nya, och vad de kostar att köra, såväl den första milen som den tiotusende. Hus har visserligen lång livslängd med betydande restvärde, men till syvende och sisdt är allt ovan jord inget annat än konsumtion.

Egnahemshus ligger på en produktionskostnad om cirka 15-20 Kkr per kvadratmeter. Ett nyproducerat "modulskal" för självbyggare skulle pressa totalkostnaden rejält. Poängen med nytillverkat system är att du får en helt annan kontroll över process och kostnader i alla led.
 
Samtidigt som jag ryser av tanken och ser framför mig ett riktigt trailertrash-ställe med skräp och skit överallt, hundar som springer lösa och ungar som sitter halvnakna i en jordhög och leker med en plastpåse över huvdet så förstår jag ändå hur du tänker.

Dock, som redan nämnts så är vad som gör ett bygge bra och billigt PLANERING och inte "fynd på blocket" så börja med att fokusera på de delar i din idé som är bra, och lägg det andra åt sidan.

Dåligt!Glöm tanken på ett AdHoc-bygge. Att bygga allt eftersom är ett säkert sätt att aldrig bli klar. Och blir du inte klar på 12 månader så kommer din fru eller sambo att flytta ifrån dig. Du kommer att bli ledsen och snart har du också vant dig med att käka micropizza och bo själv i ett halvfärdigt hus. Visst finns det säkert någon käck jävel på detta forum som tycker de bästa 12 åren av livet var att känna sågspån under fötterna varje morgon och att äta frukost på en flyttlåta och att aldrig hitta saker man behöver eller känna sig ren för att allt är täckt av en äcklig fet damming hinna av smuts. Övriga kan dock intyga att bo i ett bygge är kul dom två första månaderna. Man är ju på gång, men efter sådär 6 månader blir man less och efter ett år så vill man bara spy på skiten. Därefter infinner sig antingen apati eller flyktkänslor.

Med tanke på hur svårt du har att här för oss andra berätta hur du tänker så tyder det också på att du har en hel del jobb kvar när det gäller planeringen. Jag tror att du säkert väljer att utforska detta spår för att det utifrån DIN situation verkar vara det lättaste sättet att bygga något på. För det stora flertalet här som har byggt kan nog ändå intyga att det du pratar om här, det är överkurs i att bygga hus. Det är som att börja övningsköra i en F1 bil eller att laga till Peking Anka i hemkunskapen.

Bra! Att bygga billigt och okonventionellt! Det är en ideér som även jag skulle vilja utforska en dag. Inte att bo i nerpissade byggbaracker för 15 lax ifrån Blocket, men att bygga okonvetionellt. Titta på industrikomponenter. Det finns ett fantastiskt utbud av legolika komponenter inom industribyggnation som man med en viss kreativitet och byggkunskaper bör kunna få ihop till inte bara ett ekonomiskt bygge, utan även arkitektoniskt riktigt spännande. Du behöver dock ta hjälp av någon arkitekt eftersom det är helt avgörande för om det blir läckert eller om det blir Guantanomo.

Eftersom jag även varit med och bygga ett hus av just gammla byggbaracker (det var till en golfklubb) så kan jag även säga att såvida du inte har någon förkärlek för att bo i just en barack så kommer dit inte bli billagare att bygga så. Med andra ord. Det krävs mer än lite panel på utsidan för att få bort barackfeelingen och kostnaderna för att få det blir inte så mycket lägre än att bygga nytt. Fördelen i detta fall var att man kunde bygga under lång tid eftersom man snabbt fick ett över huvudet och därefter kunde fortsätta i den takt som plånboken tillät, men det går ju bra när det gäller en golfklubb och man inte bor där.

Som sagt, det blev lång men som du kanske förstår så var det engagerat. Inte för att själpa utan föra att hjälpa.
 
Tack för er feedback, uppskattas mkt.
Och som ni säger krävs MKT planering, vilket jag inte har börjat med förutom i fantasin och lägga ut en tråd ang möjligt bygglov för mina planer.
Får jag inte slå upp ett sådant hus är det ju ingen ide att planera, därav denna tråden:)

Och ang växthus är jag helt övertygad om att man kan spara mkt på att köpa ett begagnat.
Dels pga att man byggde stabilare förr iaf jämfört med vad man får betala.
Sen att de inte är speciellt lättsålda är inte heller någon fördel för säljaren.
Alt ar att ta ett från polen etc där prisbilden oxå är annorlunda, även på frakt..

Självklart ska en arkitekt vara med när man kommer så långt i planeringen.

Detta projektet har ju även grundtanken att man ska "klara" att bygga något spektakulärt och vackert så billigt som möjligt, dvs inte så enklet som möjligt.

Men visst är det ung samma pris att bygga från noll som att använda sig av baracker väljer jag ju självklart det alternativet, även om jag är ganska övertygad om att så inte är fallet.

MVH/
 
Och ang en gammal volvo så kör jag en amazon pga dess vackra utseende, värdehöjjning, samt totalekonomi.
Gammalt och stabilt:D

Annars rekomenderar jag en 945 som helhetslösning.

MVH/
 
Det mesta är redan sagt. Halva din grundfråga gällde bygglov. Jag kan bara tillägga att det ibland kan vara meningsfullt att istället för bygglov ansöka om förhandsbesked. Skillnaden är att du i ansökan om förhandsbeskedet bara behöver ange läge, ungefärlig storlek och byggnadens ändamål (exempelvis "bostadshus i två plan max 150 kvm byggyta och komplementbyggnad/växthus i ett plan max 500 kvm byggyta").

Får du ett positivt förhandsbesked har du tre år på dig att inkomma med komplett bygglovsansökan. Den behandlas efter lika hårda och knöliga regler som annars, och den kostar lika hög avgift oavsett om du i förväg har begärt förhandsbesked eller ej. Om du inte beviljas positivt förhandsbesked betalar du ändå avgift. Men den blir lägre än om du omedelbart hade låtit nämnden ta ställning till komplett bygglovsansökan. Detta kan vara praktiskt att veta den dag du blir spekulant på en konkret fastighet.

Om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område behöver du bara läsa innantill vad planen tillåter. Men i "utomplansområde" är frågan alltid mera öppen. Att stycka av en bit mark för ett bygge "mitt i skogen" är oftast nästan lika svårt som att bygga på strandskyddat område. Köper du en bebyggd fastighet är det oftast lite lättare att driva igenom tillbygge, ombygge nybygge i kombination med eller utan rivning av befintligt hus. Jag tipsade om jordbruksfastigheter för att göra en lång story kort. Jordbruk erbjuder nämligen genvägar för driftigt folk som dig, eftersom ekonomihus är bygglovsbefriade så länge bygget är ett led i "pågående markanvändning".
 
Tack återigen.
Ska se vad som händer på den nuvarande bostadfronten framöver vilket avgör när ett bygge skulle kunna komma igång mer seriöst.

En liten instickare, om man skulle kolla på fritidshus fronten för senare utbygge ny byggnad, visst är det bara vissa tomter som man kan göra till bostadstomter?
Hur ser man i sånna fall det?

Ha överseende om jag ställer mkt dumma frågor,,

MVH/
 
Nu gällade Plan- och bygglagen gör INGEN SOM HELST skillnad på sommarstugor och åretrunthus. Termen lyder "bostadsändamål". "Fritidshus" är ett begrepp som gällde bara i numera skrotad lagstiftning. Därför kan du gladeligen strunta i den termen, även om du ofta hittar den i gamla "områdesplaner" (som också detta är en avskaffad term).

I grund och botten gäller ändå föreskrifterna, som i praktiken är tänkta att hindra åretruntboende. Man får inte bygga mer än kanske 60 kvm boyta. Husen får inte vara högre än alla andra kolonistugor. Tomten får bebyggas bara på en liten pissig fyrkant mitt i en öken av punktprickad mark, et c. et c. Skälet till dessa restriktioner och själva termen "fritidshus" var att fullmäktige i kommunen en gång i tiden ville slippa åretruntbosättning med krav på skolskjutsar och all annan social service.

Ibland har tiderna förändrats. Ibland inte. På många orter medverkar politikerna till nya detaljplaner som i praktiken underlättar att sommarvillor blir åretrunthem. Ofta sammanfaller ett sådant planarbete med hälsovårdsnämndens ingripande mot vad man anser är bristfälliga anläggningar för vatten och avlopp.

Alltså: När du blir spekulant på någon fastighet ska du ALLTID börja med att kolla hos byggnadsnämnden hur fastigheten berörs av - A. Översiktsplan och B Gällande detaljplan. Kliv in och fråga direkt på byggnadsnämndens kansli! Passa på att bekanta dig med handläggarna, och lyssna in dig på hur de tänker och funkar.
 
...kanske lite avsides om trådens egentliga frågeställning men kan inte låta bli:)
Om du har möjlighet att åka till Köpenhamn och säga hej till grannlandshuvudstaden föreslår jag ett besök i Christiania.
Där finns gott om fantasifulla huskreationer av alla möjliga slag. Många är just tillbyggda när det funnits behov av mer utrymme och ombyggda i etapper och med material som "funnits till hands".
Det finns självklart också mer planerade och genomtänkta byggen.
Mycket är snyggt och det mesta (ja, även vissa plåtskjul) fantasieggande.
En oas för den inspirationssugna!
...alla med intresse för arkitektur och krettsloppstänkande borde faktiskt åka dit...
 
Hehe, det e lungt.
Jo dit skulle man dra, det verkar ju va dåligt med bilder därifrån oxå:(
Där ser man va lite knark kan göra:)
Har varit o snickrat i helgen hos mor och far, där finns det att göra några år frammåt så man kanske är hyffsad när man väl ska till själv,
MVH/
 
Jo det kan vara lite pilligt att hitta bilder... Men på deras sida har de lagt ut en hel del som man kan kika på (i miniformat:().
http://www.christiania.org/modules.php?name=Galleri&dir=billeder&side=0
Googlar man bilder så kan man hitta enstaka hus...
Bilder ur en artikel i DN
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/clickImageRender.jsp?imageNo=2&major=1&minor=146907
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=146907

Men det är verkligen en helt annan sak att se dem på plats. Makalöst! Jag vet inte om det är "rökelsen" eller att de är övervintrade hippies som gör att husen är som de är. Fantastiskt inspirerande, imponerande och roliga, många av dem med fantastiska detaljer och roliga kreativa lösningar på problem (som exempel trädet på en av bilderna ur DN).
Jag hoppas att det går fort att lära sig det där...
Tror att jag också ska bygga mig ett skumt hus av moduler en dag...
 
ok, vet inte hur intressant det är ju för Haddock, men det bygger lite på barack-systemet så jag postar länken jag råka hitta.

http://www.kenjo.se/

/Hylsan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.