innerväggar av trä i stenhus?

Är det möjligt?

Vi vill ha ett hus i puts och gillar inte ideén men att putsa trähus. Vi har dock ingen erfarenhet av stenhus så det känns som om vi kanske inte hade kunnat göra lika mycket själva som vi räknad med.

Det verkar vara ett väldigt ingrepp med extremt fula hål om man så bara ska sätta upp en liten tavla eller en enkel hylla...
Så är det inte med träväggar...

Jag förmodar att elektriker också vill ha mer betalt för att fixa all el i huset om det är mer jobb med borrningen osv.

Övertala mig gärna om att jag har fel...
;)
 
Att regla upp på insidan och sätta panel eller gips är en rätt enkel sak. Utmärkt gör-det-själv jobb.

Dessutom blir eldragning etc. enklare i det mellanrun som skapas mellan gips/panel och den murade väggen.

mvh

per
 
Redigerat:
Klart det är möjligt, se det som att dina ytterväggar är av sten istället för trä. Tegelhus byggda på 70-talet är oftas sådana hus som du efterfrågar.

Det du vinner på det är att du kan stoppa i mer isolering och få lägre u-värden, men du förlorar varmetrögheten som stenen ger och dessutom så inför du material som kan mögla vilket inte stenen gör.

- M
 
Eldragning mm i ett stenhus är inget större problem , bra gör det självjobb( DEt finns en tråd om det). Bygger du helt i sten även innerväggar spar du in arbetsmomenten ex vis regla, sätta gips Så skall du bygga i sten så är min åsikt att göra det fullt ut dvs bara sten. Hål är inget större problem. Lycka till
 
Men hur är det med vvs-dragningen i hus med betongväggar? Vi har byggt ett lättbetonghus och funderade länge på betongväggar i våtrummen, men tyvärr klarade inte byggfirman att fixa det utan sa att det är mycket lättare om vi har träreglar där istället.
 
Jag har läst en del här på forumet och jag uppfattde det som att stenhus som är fuktiga inte går ihop med innerväggar av trä, för de skulle i så fall dra åt sig fukten?

Någon berättade om golvlister som hade blivit förstörda för de dragit åt sig fukt under de första åren...

Jag kanske har missförstått...

Tack för alla svar
 
Fuktiga golvlister borde väl bli om man använder innerväggar av sten inte av trä??? Det är ju inte optimalt att blanda olika material, och fukten sitter nog mer i lättbetongen än i trä. För om du har träväggar, varifrån skulle fukten komma till golvlisterna hade du tänkt dig?
 
Som jag skrev så var det något jag läst, inte något jag påstod.
Därför var det en fråga och inte något jag "tänkt mig".

Tack för svaret.
 
I mina LB-väggar hade inte rörmokarn några problem alls att dra vvs´n , samma princip som med el dvs fräsa spår. Rörmokarn och elektrikern markerade var han ville ha spåren så fräste jag ur dem med en maskin från jula som kostade runt tusenlappen. Sen satte de dit rör/slang.
 
Jag har varit ägare till ett lättbetonghus byggt -52. I detta hus med den grundläggning som gjordes på den tiden har det aldrig varit problem med fukt. Varket genom plattan eller väggarna (suteränghus). Kan överhuvud taget inte förstå varför man skall bygga ytterväggar i sten och sedan blanda in trä i mellanväggar. Trä har man i möbler och köksinredning etc. Skulle jag bygga nytt hus i dag skulle jag utan att tveka bygga ett stenhus. I mina ögon är det något gediget som ett trähus aldrig kan komma i närheten av. Att spåra för el är en baggis och vill man gömma vvs-rören är det lika enkelt. Förutsättningen är att man vet var ledningarna/rören skall gå.
 
Ja. glömde skriva att jag hade golvlister också i nedervåningen. De var helt opåverkade av fukt.
 
Vi har också ett lättbetonghus och inte är listerna påverkade av fukt, varken de som finns utmed ytterväggarna eller de som finns inne i huset mellan de uppreglade gipsväggarna. Jag undrade varför det skulle vara problem med listerna i just ett lättbetonghus?
 
Innan LB-väggarna torkat ordentligt (från fukt som finns i stenen från tillverkning, tillförd fukt från lim vid murning/limning samt invändig spackling/putsning och ev fukt som tillfört från litet/mycket regn under bygget) så överförs givetvis fukten från stenen till träet i listerna. Man bör nog bara inte ha för brott att montera listerna så är det inga problem sen. Man bör kanske inte heller ställa möbler mot de murade väggarna under det första året. Det skall inte vi iaf när bygget är klart 2010. :)

Vi kommer ha bjälklag av trä, bärande vägg för takstolar av trä i vår 2-plansdel och en hel del av inneväggarna kommer troligen ha stålreglar. Huset murar vi upp av H+H 365-sten.
 
Visst finns det fukt i ett lättbetonghus, men för att mögel ska kunna växa måste fukthalten vara över 17% i väggarna. Och det är ganska mycket... Byggföretaget vårt hade byggfläktar för att torka ut huset innan inflytt. Nog har vi haft problem med annat som torkat men inga problem med listerna. Kanske beror det på att vårt hus tog mer än 9 månader att bygga och då hann man ta bort lite av fukten.

( Kan säga att det är enligt byggama godkänt att montera virke som innehåller upp till 18% fukt i ett hus, vilket innebär att även trähus kan få problem med fukt och lister...)
 
maggan9 skrev:
Kanske beror det på att vårt hus tog mer än 9 månader att bygga och då hann man ta bort lite av fukten.

( Kan säga att det är enligt byggama godkänt att montera virke som innehåller upp till 18% fukt i ett hus, vilket innebär att även trähus kan få problem med fukt och lister...)
Lång byggtid är ju helt klockrent i urtorkningshänseende, dock krockar det ju oftatst med de ekonomiska aspekterna. :) Vi lär ha haft stommen uppe i nästan 1 år innan vi flyttar in/monterar lister.

Skillnaden mellan virke o sten är ju att en sten är tjock o massiv, träreglar lite tunnare o sitter väldigt glest monterat i en vägg. Stenen torkar således inte bara ur långsammare, den rackarn innehåller mer fukt från början per väggarea/snittyta... Rätta mig gärna om jag är ute cyklar med min logik.

För att kommentera ngt som mer tillhör tråden: man skall icke montera trä mot sten så man får anläggning mellan dem, ångspärr/takpapp skall finnas (eller annat som anges/är rekomenderat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.