Vi fick just avslag på vår bygglovsansökan bland annat med förevändningen att huset var för högt. Enligt kommunen (Haninge) beräknas byggnadshöjden till den högsta delen av fasaden PÅ DEN LÄNGSTA FASADEN AV HUSET. Gavelsidan på vårt hus är något längre, vilket gör att byggnadshöjden blir hela vägen upp till nock istället för till takfot (vanligt sadeltak) och därmed överskrids byggnadshöjden med dryga tre meter istället för att vi skulle ha ca 2 decimeter tillgodo. Är det någon som "vet" om kommunen har rätt, eller kan peka på någon myndighet, officiellt dokument etc som säger annorlunda?
 
tja det verkar ju vara ett klockrent fall o inget att orda om...
Då ändrar jag frågan lite... :) Kommunens beräkning om att gavelsidan är längre stämmer om man INTE räknar med den glasveranda som sticker ut på ena gaveln. OM verandan (som inte täcks av taket) räknas med i byggnadens längd skulle vips byggnadshöjden beräknas annorlunda... Återanvänder din bild Faidros, och ritar in vår veranda (om än i fel propotioner, men för att illustrera mina ord).
 
  • gavel2.jpg
Ingen aning om hur verandan kan påverka. Vad är måtten på huset? Du kan inte förlänga huset lite så att "långsidan" blir lite längre än gavelsidan? Och hur huset är placerat påverkar ju också, det står att "Normalt bör en fasad parallell med gatans längdriktning vara beräkningsgrundande" (sid. 193).
 
...kom på att jag kan visa en bild som exakt visar vad jag menar, dvs vårt (förhoppningsvis blivande) hus... Kommunen anser att fasadens längder är 9874 resp. 11676 (där byggnadshöjden blir ca 9 meter), men om den första fasaden skulle inkludera även glasverandan blir längden 12276 och vips skulle byggnadshöjden beräknas till knappa 6 meter... :( Jag frågade dessutom om det hade något med fasad mot gatan att göra (vi har valt gavelsidan mot gatan), men handläggaren sa att så inte var fallet.
 
  • lusthuset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om verandan ingår i byggnadsytan så tycker man ju att den borde räknas in i fasadlängden. Frågan är om det beror på att den ligger så långt "bakom" fasadlinjen. Frågna då blir ju hur mycket bruten en fasadlinje får vara för att ändå anses vara en fasad. För ingen av era gavelfasader är ju oruten.

Det kanske skulle hjälpa om ni kunde flytta glasverandan eller bredda den så att den kommer närmare den längsta sidofasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.