Hej!
Har en timrad sommarstuga där jag ska lägga ett kilsågat golv på vanlig trossbotten (ny) bestående av råspont, vindpapp, kutterspån o golv. Avlopp har jag lagt under trossbotten o fäst i golvbjälklaget efter att ha läst många synpunkter i detta forum. Nu är det klart o avloppet till resp disk, dusch, toa, tvättställ sticker upp på fyra ställen. De ska nu igenom råspont, vindpapp o golv. Vad skall jag tänka på så att det blir tätt o inte drar kallt från de 4 genomföringarna? (Lade rören under trossbotten för annars hade jag fått borra hål i 10 golvbjälkar istället)

Råsponten ska kanske vara tätt mot rör? Vindpappen kanske bara skäras i kryss i hålet så att flikarna är kvar runt rören?Vad ska jag täta med mellan råspont/rör? Lindrev? Fogskum? Samma fråga gäller vattenröret, slangen som kommer upp ur marken. den ska isoleras upp mot trossbotten,ska avstängningskranen till vattnet sitta under huset som lägsta punkt (nära yttervägg, går att komma åt) eller strax efter genomföringen innne i huset ovanför kilsågade golvet?
Tacksam för svar
Maja

fattig tant som försöker bygga själv så gott hon kan..
 
Idag tätas mycket med brandtätning (typ fogskum/silikon) När det gäller rörgenomföringar annars vill man gärna ha något så att röret kan röra sig. Avloppsrör tex brukar man lägga lite tjärpapp runt i bjälklaget.
Skulle du täta allt med silikon eller fogskum så blir det säkert bra.
,ska avstängningskranen till vattnet sitta under huset som lägsta punkt (nära yttervägg, går att komma åt) eller strax efter genomföringen innne i huset ovanför kilsågade golvet?
Svårt att svara på egentligen, kanske inte så dumt att ha en på varje ställe, en för lättare åtkomst och en för "hela" huset. Har du kommunalt har du en i gatan och då behöver du inte den under huset.
 
  • Gilla
Kristoffer nygren
  • Laddar…
Jag har enskilt vatten. Jag har bestämt mig för att använda fogskum i springan mellan rör o råspont(sparsamt,det sägs att det blir jättemycket efter ett tag!), o låsa vindpappens "flärpar" kring rörets uppstick med en ring/hals av vindpapp, hoppas det blir bra? Tack för snabbt svar, åker beslutsamt till stugan vid Siljans strand nu! Det blir nog två tappställen, är det inte risk att det under huset fryser på vintern? Ska isolera slangen i luften, mellan ttrossbotten o mark med lecakulor, läste det på detta forum, tycker det var en bra ide då det inte suger fukt!
Tack än en gång
Maja,
 
Vet inte vad du har för typ av grund, vanlig torp/kryp grund brukar väl inte frysa pga jordvärmen, brukar själv skotta upp snö över ventilerna på vintern(trots att alla andra säger tvärtom).Beror kanske på om huset är uppvärmt med eller ej?


Har själv trasslat å lappat ihop trossbotten så gott det gick, gamla trossbotten bestod av lappade barkbräder, nu gick ju de nya avloppsrören genom både trossbotten, golvåsar, skar till så noggrant de gick med asfabord samt lappade över med vindduk så gott de gick + köpte roxy lösull å fyllde upp med utan att packa förstås avslutade med en heltäckande vindduk längs väggar och över reglar.

Även lindrevat springan efter golvspånet runt om, bara och hålla tummarna :)

isolerade även rören, det låg nån gammal trossbotten isolering ca 3-5cm med papp på var sin sida som jag skar i bitar och isolerade nya avloppsrören med som jag virade fast med nå´n tunnare wire ja hade + där stammen gick ned i backen byggde jag en enklare ram av cellpast(rosa) samt på mark, fyllde sedan upp med lite isolering i "lådan" samt tryckte dit ett lock.


Fattas bara att nå´n säger att man glömt nått nu när golvet är dit trixat(har torpargrund)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.