... och hur får jag bort den, Bayers Kombi Stroller? Jag har under sommaren ägnat mig till 110% åt min källare och under tiden har de spritt sig något helt otroligt  >:(

ogras_01.jpg

Samt:

1. Finns det någon bra site på nätet - med bilder - när man ska försöka identifiera sitt ogräs i gräsmattan och vad som hjälper mot respektive?

2. När jag drar upp ogräset manuellt brukar jag alltid dutta i lite gräsfrön i hålet och platta till. Bra eller inte så innebär det att det finns rätt mycket gräsfrö och grässkott punktvis i min gräsmatta, hur mår dessa om jag drar en repa med Kombi Strollern på gräsmattan nu i augusti?

Swehjo
 
Nu har jag i alla fall fått reda på att det troligen är en ört som heter Revfingerört och som Strollern inte biter på utan att man måste ta bort den mekaniskt....  :p   Någon med annat tips?!


Man kanske ska behålla dem, lär vara "magisk" och hjälpa mot rädsla  :surprised:  Bra när man bor i Stockholm   :cool:
 
Ta bort dem. De kan bli ganska jobbiga när de spridit sig rejält.
 
Jo, jag höll nog på i ett par timmar igår med att ta bort sammanlagt 2kvm av dem, spritt över gräsmattan. Otroligt snårigt att få med sig allt och de sitter ju rätt rejält i marken med djupa rötter som är tjocka som pennor.

Här på forumet talas det ju om round-up hela tiden och att man bara duttar på lite på några blad så dör allt. Skulle det funka på den här också?
 
...shit alltså, jag har säkert 20kvm av dessa som följde med vid husköpet, det blir många timmar. Kan det vara värt att ta jordfräsen och börja om från början?
 
:surprised: Tja, ta bort dem för hand verkar ingen höjdare. Roar mig just nu med att se om jag kan få bort sista kvadratmetrarna med round-up utan att döda det dyyyra gräset under/över/runtomkring.... Då jag inte är trädgårdsguru överlåter jag till någon sådan att komma med _bra_ förslag på vad du ska göra ::)
 
Roundup är nog det sämsta skiten du kan ta, dödar ju gräset men ogräset känns som det består. min gräsmatta ser ut som om det landat ufon på nu efter lite roundup behandling.
 
Tja, själv sitter jag på nä med en burk Roundup och en pensel.... :p Försöker att bara pensla på ogräsbladen så gräset har klarat sig hyfsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.