Har precis monterat fläktkåpan samt den externa motorn på vinden. Det är en electrolux fläkt med en tillhörande electrolux extern fläktmotor. Är ca 1,5 meter spirorör mellan innertaket och fläktmotorn.
Drog igång den på lägsta och det visade sig att den låter ganska mycket. Ett enerverande dovt ljud som kommer från motorn och hörs via rören ner i köket. Oljudet jag pratar om är INTE ljudet från luft som rusar genom rören för det hörs också men är förstås acceptabelt.

Det oljud jag retar mig på en ett dovt brummande/burrande ljud, litegrann som en transformator som står och burrar fast högre.
Det väsnas baske mig mer än att ha en köksfläkt med motorn i kåpan!! Klart man blir besviken. :(
Men så kan det ju inte vara meningen att det skall vara väl?
Har kopplat loss spirorören från fläktmotorn för och se om det var några vibrationer som gick över i spirorören och skapade oljudet men den väsnades ändå.
Visst kan jag köpa en ljuddämpare och koppla in men det kan väl inte vara normalt och riktigt att en fläktmotor väsnas så?

Vad skall jag göra? Reklamera motorn eller?
 
Snacka med elektrolux.. Och se vad de säger.. Med lite tur kan de ju komma förbi o kontrollera motorn. Finns ju måndags X av allting.
 
De kan eventuellt vara obalans i fläkten. Det märker du om du håller handen på.
För att bli av med stomljud d.v.s. ljud som går via huset kan du montera fläkten med gummibussningar och flexislang till spiroröret.
Sätt en ljuddämparslang så blir du av med ännu mer ljud (det som går via luften)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.