Trix, har inte brunoljat stegen än då jag väntar med att ta bort skyddspappen tills allt är klart på övervåningen. Lägger in en bild när det är klart men det kan nog dröja några veckor.
 
Grannen har målat trappan vit. Mattan och listen framtill har de slitit bort och sedan slipat och oljat furun. Blev jättefint :)
 
Har varit tills fjälls en vecka och glömt allt vad trappsteg heter, men kul att läsa allt i denna tråd nu!
Fint bildtips där ifrån Flugger. Bilder säger verkligen mer än tusen ord och jag sällar mig till den hoppfulla skaran här av trappbildslängtare.

Kackel - vi verkar ha precis samma trappa. Jag tycker att det låter meckigt att ta bort trappnos och matta.

Grannarna målade hela trappan i vitt, dvs direkt på linoliumen. De bättrar på trappstegen typ vart annat år.
 
Vad beräknar du för kostnad Frodda?
 
Redigerat:
Ääääääääääääääääääntligen kommer 3 bilder på vår trapp, kanske inte de bästa men vi har precis flyttat och tiden har liksom inte funnits till att lägga in bilder och så.
 
  • juni-juli-08 143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • juni-juli-08 144.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • juni-juli-08 145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, vad FINT det var!!

Jättesnyggt, grattis! Verkligen fint!! Och helhelten med dörrarna också, de var också så snygga.

Själv har jag målat min trappa vit nu, men insett att det måste bli en strykning till :(
På trappstegen ligger den bruna linoliumen kvar, och jag ska betsa el vaxa trappnosen brun. Så får jag se om jag gillar resultatet.

Kul att du satte in bilderna!
 
Förresten, såg trappstegen ut sådär ursprungligen? Dvs, fanns det ingen list i bakkant på stegen?
 
Du menar mellan stegen? Nej, tyvärr så har det alltid varit öppet emellan trappstegen, på gott och ont.
 
Hej, jag önskar jag hade sett denna tråden innan jag började renovera trappan. Nåja jag är färdig nu och HELNÖJD med resultatet. Jag slet bort matta och lim i min furutrappa och slipade den. Problemet med min trappa var att stegen var väldigt korta och höga och stegen såg ut som lådor. Jag limmade/skruvade en tre cm list i trappnosen och likaså höjde jag vangstyckena med liknande lister så att nosen inte kom utanför. Sedan slipade jag vangstyckena och målade dem i vitt mellanblankt (vattenbaserad golvfärg). Slutligen lade jag på oljad ekparkett och sågade till lister av ek för trappnosen, listen var ca 1 cm tjock så jag kunde fräsa en radie. Ska se om ajg kan ladda upp en bild på skapelsen... //Matz
 
Den första bilden är från källartrappan vilken är exakt samma som den jag renoverade, lägg märke till de korta och höga stegen.
//Matz
 
  • R0010495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0010500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0010501.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Velon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.