Stor anläggning med många motorer, mycke kabel, så sparar man 20% koppar.

Sedan med utanpåliggande installation med en kron brytare, det blir lite smidigare med 4GXX

Protte
 
el_richard skrev:
Finns det folk som fortfarande köper 4-ledare för att dra till en 3-fas motor?

Jag anser att det bara är äldre personer som gör så (för att man alltid har gjort det)...

Idioti att dom säljer 4-ledare överhuvutaget... tror även att denna är dyrare än 5-ledare.
I en industriell anläggning drar man aldrig 5-ledare mellan apparatskåp och 3-fas motorer.

Anledningar:
Det är ganska stor prisskillnad på 4 & 5 trådar.
Merarbete med en extra tråd som skall isoleras.
5-ledare tar mer plats.
Dessutom helt onödigt.
 
mrfrenzy skrev:
tja, ska man ha tex 35mm2 så bör det ju bli märkbart billigare om man slipper en extra oanvänd ledning, jag har precis en sån kabel här, NAYY-J 4G35. blå, brun, svart, gulgrön

Kolla högst upp på sidan, där står det bygghus.se :):):) inte byggaindustri.se

Menade i vanliga hushåll mm.

självklart drar man den billigare kabeln om det är möjligt, men att ha en kabel ring i bilen bara för att kunna dra 4-ledare.

Ja, ja smaken är olika..
 
Redigerat:
Skillnaden är 2-3:-/m i inköp köper man några tusen meter blir det ju en slant
 
ja det beror ju som sagt lite på hur mycket man förbrukar, jag gör åt med kanske 500m antennkabel per år, jag använder alltid den med lägst dämpning, även om jag skulle kunna spara 2kr /m på dom bitar där signalen är förstärkt. I slutändan blir det mindre att hålla reda på och tiden kostar ju också.
 
Mikael_L
el_richard skrev:
Kolla högst upp på sidan, där står det bygghus.se :):):) inte byggaindustri.se

Menade i vanliga hushåll mm.
Mmmm, och du har ingen aning om hur kraftig vedkap jag har ... *skratt*
 
prototypen skrev:
I en trefasmotorinstallation så blir en av faserna BLÅ om man använder kabel med minsta möjliga ledarantal 4GX,X
Protte
De finns gummikabel 3x1,5 med brun/svart/vit/gulgrön (eller om de är andra färger.. inte blå iaf)


el_richard skrev:
Finns det folk som fortfarande köper 4-ledare för att dra till en 3-fas motor?

Jag anser att det bara är äldre personer som gör så (för att man alltid har gjort det)...

Idioti att dom säljer 4-ledare överhuvutaget... tror även att denna är dyrare än 5-ledare.
1. En del motorer osv har väldigt klena förskruvningar/kopplingsutrymmen att det knappast ryms en extra ledare i kabeln.
2. På Industrier är det oftast 3fas utan nolla och är de många motorer blir de rätt hög extra kostnad för att dra 5ledare
3. Känns jobbigt att utföra onödigt arbete

Så nog finns det behov av 4ledare! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.