Hur skulle ni agera ifall ni misstänkte att en granne gått in på er tomt och medvetet gett något medel som gör att ens nyplanterade träd dör? Obs! Att diskutera med grannen går inte.

Ska man plantera nya träd och försöka skydda dom? Ta prover på det döda/döende trädet? Sätta upp bevakning? Kontakta nån myndighet, typ miljökontoret eller nåt?
 
Du kan ju kolla stammen efter skador annars är det nog svårt att bevisa något.

Har vart med om att flera nyplanterade träd dör och detta GARANTERAT fritt från påverkande grannar så det är mer sannorlikt att det är så. Är det samma sorts träd kan det vara en ålig batch bara. Hör med affären där du köpt dem.
 
Den ena stammen som numera är helt utan blad har fått svarta fläckar här och där. Är detta vanligt förekommande?
 
Svarta fläckar tyder på att trädet är angripet av någon slags rost ( mögelangrepp). Nyplanterade träd är alltid känsliga för mögel, rötterna är inte tillräckligt utvecklade så trädet kanske inte får tillräckligt med näring och det beror av naturliga fenomen, har inte skydd för nya farosoter. Nu har det regnat mycket på sistone och då ökar chansen för mögel( tyvärr). Ni har väl också haft frost? ( det har i alla fall min mamma haft i Piteå), och det kan vara mycket problem för en nyplanterad växt.

Intressant att veta vad det är för slags träd. Jag har själv ett rosenmandelträd som är mycket känsligt för rost och vind...
Sedan är det också bra att kolla om plantan är en E planta. Dessa planter ska vara mer anpassade för vårt klimat...

Men är du verkligen säker på att trädet är dött? Det kanske kommer tillbaka nästa år.
 
Redigerat:
Grantoppen skrev:
Hur skulle ni agera ifall ni misstänkte att en granne gått in på er tomt och medvetet gett något medel som gör att ens nyplanterade träd dör? Obs! Att diskutera med grannen går inte.

Ska man plantera nya träd och försöka skydda dom? Ta prover på det döda/döende trädet? Sätta upp bevakning? Kontakta nån myndighet, typ miljökontoret eller nåt?
Tråkigt om det NU är så att din granne tar död på dina träd.
Men att BEVISA detta är störtomöjligt UTAN bildbevis. Om jag vore som dig och trodde att grannen gjorde intrång för att förstöra, skulle jag sätta upp en webkamera som reagerar på rörelse.
Men jag skulle göra detta så att grannen inte märker något, sedan skulle jag plantera ett par nya träd och hoppas på att "gubben" går rätt in i bild. Sen får länsman ta hand om gubben.

Om du söker på under teknikfliken, så har jag för mig att det finns ett antal trådar, tips på val av kamera, inköpställen osv.

Lycka till!
 
Till maggan9: Träden det gäller är lokalt odlade pilträd och båda planterades för någon månad sedan innan vädret slog om och blev kyligare. Det första trädet tappade bladen väldigt snabbt och det är det som numera har mörka fläckar och ser helt dött ut. Det andra trädet har sett fint ut i flera veckor och så nu helt plötsligt börjar bladen torka ut (precis som på det första trädet). Vi vattnar det flitigt, men jag vet inte vad mer man kan göra.

Till naresjo: Tack för tipset. Ska kolla upp det där med webkamera. Men funkar det verkligen som bevis ifall man fångar nåt på bild? Grannen kan ju alltid säga att han gått in och vattnat trädet bara.
 
Låt någon person med kunskap om träd titta på dem och mitt råd är att tillsvidare lägga undan ideerna om att sätta upp kamera. Ta det logiskt och utgå från att det är problem med trädplantorna, något med markförhållanden, skötsel, mm, vilket är de vanligaste (utifrån egen erfarenhet då jag provar med lite olika växter)
 
Grantoppen skrev:
Till naresjo: Tack för tipset. Ska kolla upp det där med webkamera. Men funkar det verkligen som bevis ifall man fångar nåt på bild? Grannen kan ju alltid säga att han gått in och vattnat trädet bara.
Frågan är ju om du ens ska konfontera grannen, eller göra anmälan till polisen direkt...
Om det nu är som du skriver att det inte går att prata med grannen, så varför ödsla tiden och bara bli arg.
Berätta problemet för polisen, be dom bara slå grannen en signal, att dom pratar lite med honom det kommer nog att ta skruv...
Om han har hällt något på dina träd, förutom vatten, så har han säkert inte använt vattenkannan, eller...

Men det kan ju också visa sig att det kanske inte är din granne som gjort det, det kan ju vara någon helt annnan.

Om nu dina träd verkligen dött pga yttre påverkan. Håller nog med dom andra inläggen kolla upp ordentligt, kontakta plantskolan, dom kanske vet vad det beror på. Ta ett kort på fläckarna och trädet och lägg upp dessa, så får du garanterat svar här i forumet.
 
Tipset är nog att du innan du nu gör dig till åtlöje i hela kvarterat och sitter där med Robban Aschberg på uteplatsen och pratar ut, ser till att du kollar upp allt du kan om träden. Många träd dör som sagt naturligt (det är vanligt) och som du nu som plantförsäljare få välja mellan att ge dig nya träd, eller låta dig tro vidare på att "det måste vara gannen", så är det nog det sistnämda svaret som du också kommer att få.

Du gör nog därför klokt i att hålla dom där förgiftningsteorierna för dig själv tillsvidare.
 
Jag ska ta ett snack med plantskolan och se vad dom säger (får se om jag även lyckas att lägga upp foton i detta forum). Jag har även kvar en stickling från en av pilarna (som mår finfint). Tror jag ska testa att plantera ut den så småningom. Förresten, om ett pilträd mår taskigt är det vanligt att gräset direkt under trädet också gulnar?

Till Donald Trump: Alla som bor i omgivningarna har inga problem att misstänka att min granne är kapabel till en småsak som att förgifta träd så att bli till åtlöje för att vädra den misstanken är ingenting jag behöver oroa mig för. :) Aschberg är för övrigt hjärtligt välkommen hem till mig, men hos grannen får han garanterat nobben.
 
Glöm inte att med skyltar varna för kameraövervakning om du monterar web-kamera. Annars är det du som får problem med polisen. Kolla för säkerhets skull med länsstyrelsen om du behöver tillstånd.

Fast det är nog inte helt ovanligt att trädplantor dör av naturliga orsaker.
 
Växter är lite speciella... Naturligt brukar träd, för att undvika inavel och undvika konkurrens, sända ut naturligt växtgift för att döda allt omkring den egna plantan. Om din pil gjort det vet jag inte, men det är alltså mycket vanligt att växter gör på så vis.

Vi hade ett underbart familjeäppelträd i Knivsta, satte det i maj, i hela maj och juni blommade det och växte jättemycket, sedan kom regnet i juli och helt plötsligt hade bladen krymt ihop, grenarna började sloka som om det varit utan vatten länge... Vårt träd hade alltså blivit drabbat av ett virus som fanns i marken som den inte hade själv skydd emot. Vårt träd dog inom några veckor tyvärr... Bara för att växten är lokalt odlad behöver den inte ha motståndskraft för virus/ svamp som finns i just din trädgård.
Lycka till och hålla din stickling vid liv...
 
Redigerat:
det går också att vattna och/eller gödsla ihjäll en växt. Det går snabbt när dom små rötterna står i vatten och får ingen luft och då torkar löven som om dom inte fått vatten på länge och då vattnar man ännu mera .... jag lyckades att vattna till döds.
Lerig mark som dränerar dåligt ?
gaia
 
"gaia" kan vara inne på rätt spår. Träd kan drunkna speciellt om jorden är lerig. Om grannen förgiftat träden (med bensin t.ex.) borde det påverkara övrig växtlighet bredvid.
 
nu vet jag inte hur en benzinförgiftad träd beter sej men lukten kan man inte missa :)
Det är bara att lyfta trädet och sniffa.
Är rötterna rutna, mjuka och sönderdelas i fingrarna så är det oftast syrebrist.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.