Hej,

Ofta har en och samma tillverkare två sorters vattenbaserade snickerifärger. Alcro har tex Servalac Aqua samt V-Mill, och Nordsjö har Ready samt Blankett. När man frågar i butik vad skillnaden är mellan dessa färger är får man ofta det oprecisa svaret att "den ena är ämnad för yrkesmålare och den andra för amatörer". Tex så ska Alcro V-Mill och Nordsjö Blankett vara för yrkesmålare, medan Alcro Servalac Aqua och Nordsjö Ready ska vara för 'amatörer'. När man ber om ett mer precist svar angående varför den ena skulle vara bättre för yrkesmålare och den andra bättre för amatörer är det dock desto svårare att få raka besked. Så är det någon här som kan bringa klarhet i vilka egenskaper som gör en vattenbaserad snickerifärg mer lämpad för yrkesmålare respektive 'amatörer'?

Tack!
 
Jag vill minnas att det är beroende på torktid, tjocklek osv, för att uppnå liknande slutfinish som proffs fast man inte vet hur man ska göra.
 
Servalac är en ren lackfärg, som blir hårdare än V-millen. V-millen är mer en snickerifärg. Ska man måla hyllplan och möbler så ska man ha servalac, men till karmar och paneler typ, så funkar millen bättre. Så har jag fattat det hela, och mina erfarenheter stämmer in på ovanstående.
 
Apprentice skrev:
Jag vill minnas att det är beroende på torktid, tjocklek osv, för att uppnå liknande slutfinish som proffs fast man inte vet hur man ska göra.
Angående torktiden så finns det ju dels tiden tills att färgen torkat så mycket att det "hugger" om man målar med penseln i den igen (vanligtvis < 1 min), dels tiden tills färgen är övermålningsbar (vanligtvis ca 8 timmar). Men både yrkesmålare och amatörer vill ju att den första av dessa tider är så lång som möjligt, och den andra så kort som möjligt. Hade jag tagit fram en vattenbaserad snickerifärg som man kan gå tillbaka och stryka om med penseln efter 15 min och som ändå var övermålningsbar efter 2 timmar så hade nog alla blivit glada... :)

Angående tjockleken så undrar jag hur det skiljer sig? Vill en yrkesmålare respektive en 'amatör' ha en tjock eller vattnig konsistens, och varför?

Slutligen, vad kännetecknar en person som inte vet hur man ska måla i det här sammanhanget? ;) Är det att de inte målar tillräckligt flödigt och snabbt för att få en bra finish, eller något annat? Hur ska färgen vara för att passa en sådan person så att slutresultaten ändå blir bra?
 
Jag tror att en amatör lägger på för lite färg, samt att det pillas och duttas för mycket. Jag som yrkesmålare lägger på så mycket att det precis inte rinner. Snabbt och mycket färg.

En yrkesmålare vill kunna lägga på mycket färg utan att det rinner. Mycket färg= bra täckning. Vattning färg vill ju gärna rinna, så tjock färg är ju att föredra.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
5.2 racing skrev:
Servalac är en ren lackfärg, som blir hårdare än V-millen. V-millen är mer en snickerifärg. Ska man måla hyllplan och möbler så ska man ha servalac, men till karmar och paneler typ, så funkar millen bättre. Så har jag fattat det hela, och mina erfarenheter stämmer in på ovanstående.
Det där verkar ju faktisk vara en vettig förklaring som kan motivera att det finns två olika sorters färg från samma tillverkare. Iofs så vill man väl alltid ha en tålig/hård yta (allt annat lika) så jag antar att V-Millen har någon egenskap som gör den bättre än Servalacen i andra avseenden (i så fall vad)? Och vet du om samma förhållande råder mellan Ready vs Blankett?

Sen om det är som du skriver, så har det alltså inte alls att göra med att den ena färgen är för yrkesmålare och den andra för 'amatörer', eftersom båda bör välja samma färg med avseende på vad som ämnas målas. I så fall tycker jag personalen i butikerna jag talat med är aningen vilseledande. Kan kanske förklaras med att både Nordsjös och Alcros hemsidor tydligt dirigerar en besökare till Ready respektive Servalac Aqua och inte ens nämner Blankett respektive V-Mill (gå tex på Nordsjös hemsida till "Välj Produkt->Nymålning Inomhus->Kök och snickerier->Snickeri - täckande", och på Alcros hemsida "Inomhusmöbler->Möbler och snickerier->Lackfärg"). Om man däremot går in på hemsidornas avdelning för yrkesmålare/proffs så nämns tillverkarnas samtliga färgsorter. Konstigt. Eller har jag missat något? Är det någon annan som får fram info om V-Mill respektive Blankett utan att gå in på hemsidornas "yrkesmålarsektion"?
 
  • Gilla
ewa hedlund
  • Laddar…
5.2 racing skrev:
Jag tror att en amatör lägger på för lite färg, samt att det pillas och duttas för mycket. Jag som yrkesmålare lägger på så mycket att det precis inte rinner. Snabbt och mycket färg.
Jupps, så är det säkert. Har hört det från andra ställen också. Krävs väl en del vana att snabbt kunna lägga på rätt mängd färg. Själv hade jag hört att man skulle måla flödigt, så jag tog i för mycket och hade mest en del problem med "rinningar" i början. Det gäller att hitta rätt mängd färg... ;)

5.2 racing skrev:
En yrkesmålare vill kunna lägga på mycket färg utan att det rinner. Mycket färg= bra täckning. Vattning färg vill ju gärna rinna, så tjock färg är ju att föredra.
Verkar ju också rimligt. Det konstiga är att V-Mill (som sägs vara för yrkesmålare) är vattnigare i konsistensen än Servalac. Tror på samma sätt att Blankett är vattnigare än Ready (inte 100% säker på detta dock). Kan det vara så att man anser att om man har tjock färg så tvingar man även 'amatörer' att måla på hyffsat mycket färg, medan vissa yrkesmålare snabbt vill kunna måla ut mycket färg och därmed vill ha mer lättflytande färg? Jag vet att det inte stämmer med vad du sa och att jag bara spekulerar, men jag försöker bara hitta en förklaring! ;)
 
Redigerat:
Vet inte hur det är med Alcros färger numera, ska ju vara samma som Beckers men iaf; Beckers Elegant Aqua (motsv Servalac Aqua) är bra mycket vattnigare än Beckers Snickerifinish (motsv. V-Mill).
Som jag skrev tidigare; Servalacen är en ren lackfärg; dörrar, hyllor, hissdörrar, möbler. Den är tåligare och hårdare. Dessutom är den inte lika thermoplastic(!). Alltså; det fastnar inte lika lätt saker på färgen om man ställer nåt på den, klibbar mindre. Medans V-Millen är för snickerier, element, salningar, bröstningar. Det är därför det finns två olika snickerifärger. Detta är vad jag tror. Många yrkesmålare använder nog V-Millen till allt.
 
5.2 racing skrev:
Som jag skrev tidigare; Servalacen är en ren lackfärg; dörrar, hyllor, hissdörrar, möbler. Den är tåligare och hårdare. Dessutom är den inte lika thermoplastic(!). Alltså; det fastnar inte lika lätt saker på färgen om man ställer nåt på den, klibbar mindre. Medans V-Millen är för snickerier, element, salningar, bröstningar. Det är därför det finns två olika snickerifärger. Detta är vad jag tror. Många yrkesmålare använder nog V-Millen till allt.
Men exakt vad är snickerier? Och vad är den egentliga skillnaden mellan en dörr och en salning när det kommer till målning?
 
NyfikenVit skrev:
Det konstiga är att V-Mill (som sägs vara för yrkesmålare) är vattnigare i konsistensen än Servalac.
Jag vill bara informera om att jag blandade ihop V-Mill och Servalac Aqua i detta avseendet. Jag kollade två av mina färgburkar med V-Mill respektive Servalac Aqua idag och V-Mill har betydligt tjockare konsistens än Servalac Aqua. V-Millens konsistens kan väl ungefär beskrivas som "filmjölk"... ;)
 
Själv jobbar jag endast med Beckers, och där skiljer man tydligen Elegant Aqua och Snickerifinish åt med den anledningen att Elegant Aqua ska vara både grund och täckfärg i ett - därav "amatörfärg".
Snickerifinish läggs ovan Snickerislip (grundfärg), medan Elegant Aqua inte kräver grundning.

På "min" färghandel står inte Snickerfinish och - slip ute i butiken, utan i proffsbutiken/lagret där bara vi "proffs" handlar.
Ute i butiken för vanliga dödliga finns endast Elegant Aqua och liknande.

Man anser antagligen att proceduren med grund och täckfärg är för omständig för amatörer och därför tillhandahåller en enda "universalfärg", medan vi professionella målare får köra den riktiga Snickerifinish och Snickerislip.


Skulle tippa att detta förfarande är lika för Nordsjö, Alcro m.fl...

//Byssman
 
Men det har ju kommit en grundfärg till Elegant aqua; Elegant lackfärgsgrund. Kan det vara så att den inte funkar speciellt bra som grund+färdigfärg?
 
Mycket möjligt.
Tycker själv att den inte funkar så bra alls som färdig&grundfärg.

Eller så försöker de göra en större profit, de tjänar ju mer på att sälja 1lit grund + 1lit finish, än 1lit universal...
Just buisness?
 
På Nordsjös hemsida "visar" man både Ready V40/70 och Häftgrund V på avdelningen för "vanligt folk". Endast Blankett V40/70 är "undangömd" på avdelningen för yrkesmålare. Alcro har på samma sätt Servalac Aqua Grundfärg och Servalac Aqua Täckfärg på sektionen för "vanligt folk" och endast V-Mill är "undangömd" på sektionen för yrkesmålare. Säger ju iofs inte definitivt hur de tänker, men det verkar inte som de menar att Ready V40/70 respektive Servalac Aqua Täckfärg ska användas både som grund- och färdigfärg.
 
Redigerat:
ullberg
Som någon redan sagt så ser man ganska stor skillnad på Servalac AQ & V-Mill om man öppnar burkarna, V-Millen är mycket fetare och mer tixotrop än AQ. Om man vågar dra lite tjockare lager tycker jag det är mycket lättare att få ett jämt resultat med V-M (jag tycker AQ är riktigt svår att får bort penseldragen i) men det är ganska lätt att ta för mycket och istället få rinningar, för så tixotrop som ex. oljebaserade servalacen är inte V-M. Jag har ingen teknisk förklaring till skillnaderna men ur användarperspektivet är det ungefär som jag skriver...
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.