Ska byta köksblandare till befintligt kök. Funderar på FMM 9000E (41,4 cm höga), FMM Garda II (42 cm höga), mfl.

Problemet är att vi har en list under överskåpen och höjden till listen är 44 cm, vilket innebär att kranens högsta punkt kommer endast 2 cm från listen.

Blir detta för nära? Kommer det se inklämt ut? Tacksam om någon kan dela med sig av erfarenhet eller synpunkt kring detta!
 
Hemmakatten
Jag tror inte att det kommer att se bra ut. Dessutom blir det nog problem när man skall vrida pipen/kranen. Jag brukar ta tag i kranen på ovansidan när jag vill vrida den och om det bara finns 2 cm ovanför kranen så finns det risk för många skrapade knogar/händer.

Varför vill du ha en så hög kran för? Vi har två kranar i köket. Dessa är ca 30 cm höga, den med diskmaskinsavstängning är ca 33 cm hög. Själva pipen sticker ned ca 5 cm vilket innebär att det till botten på diskhon är ca 40-45 cm. Detta är mer än nog för att ställa en hink i diskhon och fylla på med vatten. Alla stora kastruller och plåtar går också med lätthet in under kranen.
 
Ja, självklart är det så man gör när man vrider på sin kran! Inser nu att det inte kommer fungera med så hög kran...

Det är mest att vi tyckte det är snyggt när man får en fin "båge" på kranen. Vi får leta vidare efter snygga kranar! Har någon tips på en lägre, "båg"-kran, så säg gärna till! Maken har fått för sig att det är FMM, Mora eller Oras som har bra kvalitet. Finns det andra att rekommendera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.