Som kapilärbrytande skikt om inte annat.
 
JA.

Isolera väggar i efterhand är enkelt. Att göra om en oisolerad platta är ett jättejobb om behovet skulle uppstå. Det i kombo med lite bättre fuktskydd gör att jag varmt rekommenderar att ni isolerar plattan från början
 
JA!

Kan väl även vara positivt vid en framtida försäljning. Den som köper kan ju ha en annan användning av garaget och uppskatta att plattan är isolerad. Jag skulle nog även lägga ner golvvärmeslang när jag ändå höll på, men, nu är det ju inte mitt garage! :)
 
ok, har bara jobbat på gamla oisolerade betonggolv och har aldrig upplevt dom som vare sig kalla eller fuktiga.

tänkte gjuta 10X8m och har fått pris på allt som behövs förutom betong och det ville dom ha 42k för.

går säkert att få billigare men det blir ju nästan dubbelt så dyrt att gjuta platta om jag ska ha isolering.

tänkte inte ha golvvärme så det känns lite onödigt.
 
blackadder skrev:
ok, har bara jobbat på gamla oisolerade betonggolv och har aldrig upplevt dom som vare sig kalla eller fuktiga.

tänkte gjuta 10X8m och har fått pris på allt som behövs förutom betong och det ville dom ha 42k för.

går säkert att få billigare men det blir ju nästan dubbelt så dyrt att gjuta platta om jag ska ha isolering.

tänkte inte ha golvvärme så det känns lite onödigt.
Varför blir det dubbelt så dyrt? 80 kvm isolering kostar inte mer än 5000 SEK...
 
behöver man inte ha kantbalk om man ska isolera då?
 
Nu är jag absolut ingen expert, men du bör väl kunna göra på samma sätt som du tänkt fast du har isolering under. Men gör en ram som är 30 cm större än cellplasten där du bara har betong och armering. Kallas för vot tror jag...
 
Mikael_L
Vare sig man isolerar eller inte så brukar man ha en kantbalk (vot) längs ytterkanterna av betongplattan. Detta vare sig det är hus eller garage.
Vid mer komplicerade garage/hus så kan det dessutom krävas fler voter i plattan, t.ex. som stöd under en bärlina.

Själva plattan är sas "bara" ett golv och voternas uppgift är att ta hand om last från väggar och tak, därav kravet på tjockare betong och mer armering. Kantbalken hjälper också plattan/grunden att klara av mindre sättningar i marken.

Men blackadder menar kanske kantelement... (L-kantelement)
Det är inte nödvändigt, men på något sätt måste man bygga form för betongen, och då är kantelement en enkel, men inte billigaste lösningen.
 
Mikael_L skrev:
Vare sig man isolerar eller inte så brukar man ha en kantbalk (vot) längs ytterkanterna av betongplattan. Detta vare sig det är hus eller garage.
Vid mer komplicerade garage/hus så kan det dessutom krävas fler voter i plattan, t.ex. som stöd under en bärlina.

Själva plattan är sas "bara" ett golv och voternas uppgift är att ta hand om last från väggar och tak, därav kravet på tjockare betong och mer armering. Kantbalken hjälper också plattan/grunden att klara av mindre sättningar i marken.

Men blackadder menar kanske kantelement... (L-kantelement)
Det är inte nödvändigt, men på något sätt måste man bygga form för betongen, och då är kantelement en enkel, men inte billigaste lösningen.
Då bekräftar det alltså mitt svar... Ville bara vara lite försiktig eftersom jag hade gjort det så vid en budgetvariant, men det är inte säkert att det är korrekt.
 
Då blir det en annan r*v att tuta i, om ni ursäktar min franska :)

Hade fått för mig att man var tvungen att ha L-kantelement (som jag menade fast inte visste vad det kallades) när man har isolerad platta.

Då är det ju faktiskt inte så mycket att diskutera när det som sagt bara kostar ca 5000 kr extra för cellplasten. Dessutom blir det ju mindre makadam som går åt, och det är ju pengar det också.

Ursäktar om jag kapat tråden.
 
Mikael_L
blackadder skrev:
Då blir det en annan r*v att tuta i, om ni ursäktar min franska :)

Hade fått för mig att man var tvungen att ha L-kantelement (som jag menade fast inte visste vad det kallades) när man har isolerad platta.

Då är det ju faktiskt inte så mycket att diskutera när det som sagt bara kostar ca 5000 kr extra för cellplasten. Dessutom blir det ju mindre makadam som går åt, och det är ju pengar det också.

Ursäktar om jag kapat tråden.
Fast lite rätt har du ändå. Nyttan med isolering blir inte lika stor om du inte har isolerade kanter ... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.