Jag har fått tips om linull som isolering. Hittade ett företag som heter Isolina, säljs bl.a. på rulle. Någon som erfarenhet av materialet ? Bl.a. hur mycket som behövs i jämförelse med de vanligare metoderna ? Har ej kollat än vad det kostar.
 
Hejsan!
Vi har använt oss av linisolering till vårt timmerhus frn 1890-talet. Tror att det är det märke du fått tips om. Vi köpte vårt via claessons trätjära. De har en hemsida med info och priser. Vad gäller mängden så sägs det att det isolerar bättre än "vanlig" isolering. När vi rådfrågat byggnadsvårdskunnigt folk så menar de att även timmerstommen har isolerande effekt varför man inte behöver så tjockt med isolering.

Vi är jättenöjda med linisoleringen eftersom vi genom den sluppit isolera med plast, vilket man ska undvika i gamla hus. Dessutom är den underbar att arbeta med, inget kli eller så. Den är naturligtivs ganska dyr men vi upplever att det är värt priset. Företaget Claesson är oerhört trevliga och lätt att ha att göra med. Vi bor i Norrland och frakten från Göteborg gick smärtfritt med lastbil.

Ta kontakt med dem för att få mer information. De har ju även drev och annat som man behöver om man ska isolera med "rätt" teknik för den tiden.

Om du vill se bilder på vårt arbete med isoleringen så finns det på vår hemsida:

http://husbygge.spaces.live.com/
 
Vi bygger helt nytt men är intresserade av att använda hälsosamma material. Dessutom är vi mycket intresserade av äldre byggnadsteknik.
Ser jättefint ut, verkar bra med linull. Har du någon uppfattning om pris i förhållande till vanlig isolering ? Eller t.ex. per rulle ?
 
Jag har köpt linull på rulle till vårat hus det kostade Ca 62 kr/m2 och gullfiber har jag sett för ca. 20 kr/m2.
Sedan beror det på tjockleken också.
Barrolin heter företaget jag köpt ifrån och ligger norröver Delsbo kanske det var.
Lite billigare än Claessons.
Trevligt att arbeta med, mjukt och gott. Katten hoppade genast upp och lade sig på rullen för att sova.
 

Jag tilläggsisolerar mitt gamla hus nu med linullsisolering som kommer i skivor. De tillverkas i Finland men jag köper från ett företag i Sverige. www.swefab.se.

Hyfsade priser antar jag och bra service.

Ett jäkla jobb att skära till det om man är van vid vanlig isolering. Dock lär man sig tekniken ganksa snabbt. Dessutom så kliar det inte!! Bara det kan ju vara värt några extra kronor... :)
 
Hejsan!
Prislista finns på http://www.claessons.com/index.html

Som exempel kan nämnas att 100 mm isolering på rulle om 5 m kostar 613,60 kr. Detta blir ett kvm pris på 108,60. Dyrt, ja men värt det, ja det tycker vi iallafall. Har dock ingen kännedom om de övriga märken som presenterats här. Har kollat på alla de märkena också men sambon valde det vi valde. Varför kan jag inte direkt säga. Han tyckte väl att den verkade bäst.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.