Spännande!
Ska gå in och rega mig!
/Vimsingen

Runar skrev:
Huset ser kanon ut ,går allt som det skall med hantverkarna jag menar om det är något krongel.
Nej, inget krångel än så länge, men det återstår ju mycket att göra. Än så länge är vi mycket nöjda, när väl materialet finns på plats så är byggarna otroligt produktiva och väldigt kvalitetsmedvetna. Entreprenören hanterar ändringskrav och önskemål proffsigt, kundorienterat och på ett kvalitetsmedvetet sätt.
Usch, jag börjar nästan skriva som om det vore en vinklad reklambanner för dem. :)

...men som sagt... Mycket återstår!

Tack Mattias, kanske jag skickar någon fråga till dig.

I morgon är det ÄNTLIGEN dags för gjutning av mellanbjälklaget. Jag hade tänkt filma en del av gjutningsarbetet och lägga ut under länken "Dagbok från bygget" på http://www.coolhouse.se ifall någon är intresserad.

Nu rör det på sig igen med vårt bygge. Mycket kommer att hända de närmaste veckorna. Kolla in vår sajt om ni vill: http://www.coolhouse.se

Faktum är att det börjar bli ordentligt stressigt för entreprenören nu. Vår sajt kommer att bli rena rama actionrullen... :D

Ja, någon actionrulle blev det ju inte. Totalentreprenören gick i konkurs (en riktigt grisig konkurs kan jag tillägga). Lyckligtvis har åtminstone vi haft tur som har haft extremt duktiga underentreprenörer.

Nu när totalentreprenören är borta så går allt (mot all initial förmodan) mycket lättare och när jag får sköta beställningarna av material så visar det sig helt plötsligt att byggarna inte längre behöver vänta på material utan det kommer ungefär när de behöver materialet. Vår gamla totalentreprenör var helt klart en klåpare, vilket jag inte insåg från början. Skönt att vara av med honom!

Nu har vi kontrakterat alla underentreprenörer direkt. Det börjar kännas som att slutet närmar sig, slutet av byggtiden alltså. Pga allt strul med den tidigare totalentreprenören så har projektet tappat c:a 3 månaders arbete (2 månader pga att totalentreprenören inte har skött samordningsansvaret och/eller att han inte har beställt material snabbt nog) + en månad pga konkursen

Följ gärna utvecklingen via vår website: http://www.coolhouse.se .

Mycket intressant bygge! coolhouse, hur mycket gissar du huset skulle kosta exkl personalkostnader?

M
Vad var det för adress till din hemsida nu igen och var är alla skyddsräcken? ;)

Hejsan
Jag ser inga torkfläktar på bilderna
Har du en planerad uttorkningplan?

Om du inte har det så kommer det att ta tid

Usch, efter sju ytterligare sorger och lika många bedrövelser vilket orsakade ytterligare byggstopp och ytterligare en omgång upphandling, är nu vårt bygge igång igen. Vågar man hoppas att det ska sluta lyckligt nu?

Kolla in vår sajt på http://www.coolhouse.se

De som bor i södra Skåne gör nog klokt i att regga sig och ta del av våra erfarenheter så att ni slipper gå igenom det som vi fått utstå, i synnerhet med de mycket märkliga leverantörer som vi har råkat ut för.

Nu har vi rensat ut patrasket och synat de nya leverantörerna. Förhoppningsvis kan huset nu färdigställas, men man vågar ju inte hoppas riktigt än även om det just nu verkar bra...

Arbetet går vidare med kvalitet nu. Jag skulle gärna vilja be om lite input till om ni har några rekommendationer om leverantör/fabrikat för räcken. Vårt hus finns ju på http://www.coolhouse.se (med c:a 5300 bilder på alla byggmoment under byggdagboken). Huset är av modern arkitektur och har en takterass på c:a 55 kvm samt en balkong på c:a 4,5 kvm. Utöver detta har vi ett inre "schakt" mellan bottenvåningen och ovanvåningen. Till dessa behöver vi räcken av bra material. Till schaktet ska fyllningen vara laminerat glas, utomhus medlöpare.

Vi var först inne på varmförzinkat stål, men har efterhand funderat allt mer på syrafast rostfritt stål. Vi har nu en kravspec som vi tror är det som vi vill ha:

* balkong + terass: syrafast rostfritt stål, överliggare av rostfritt, medlöpare av rostfritt. Vissa delar ska vara med sidomonterade stolpar, medan andra med toppmonterade stolpar.

* schakt: rostfritt stål, med överliggare av ek, fyllning av laminerat glas. Sidomonterade stolpar.

Det jag undrar om är ifall någon har någon leverantör att rekommendera för material av detta slag.

Tack!

Någon som har någon erfarenhet av Trappkompaniet för leverans av räcken? (Det står endast ett inlägg om dem här på Byggahus.se och det gäller en ektrappa.)
Vi har fått en kanon-offert från dem för rostfria, syrafasta räcken till vårt hus (till såväl balkongen, takterassen och till det inre schaktet) så det är svårt att motstå, samtidigt är ju referenser värt väldigt mycket.

Någon?

Redigerat:
kolla in här:
www.lobelius.se

Extremt hög kvalitet, jag har köpt själv där men som inomhusräcke. Dock har de även för utomhus.
De säljer nog mest storköksutrusning och till företag men det var inget problem när jag ringde som privatperson, De finns i sollentuna.

Kan du inte köra en mindre "stämpel" på bilderna.
Tycker hela loggan är för synlig och för stor, ser knappt vad det är på bilderna.
Kolla om du inte kan göra den mer genomskinlig i alla fall.

CrazyOberg,

bra synpunkt. Det är fixat nu. När jag får tid så uppdaterar jag de redan publicerade bilderna med den mindre synliga stämpeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.