T
Ber om ursäkt-var ganska morgontrött när jag skrev.

Med teglad skorsten menar jag naturligtvis en murad skorstensstock i tegel.
Jag menade att om man har en murad öppen spis med glaslucka funkar då hela skorstensstocken som värmebärare till huset. Naturligtvis finns det modernare varianter typ finska täljstenskaminer som är bra eller moderna kakelugnar, det beror ju helt på husets planlösning och antal våningar (jag tänkte här 2 våningsplan), samt leca-modeller ( som så riktigt påpekas inte har ventilationskanaler i sig).

Spirorör intill skorstensstocken betydde att jag föreslog att man drar ventilationsrör typ spiro (i metall) invid denna skorstensstock (istället för att mura upp ventilationskanaler i samma skorstensstock) som då är kopplade för ventilationen och köksfläkten (s.k imkanal). Naturligtvis kan man även mura detta men som andra påpekar är det idag dyrt att mura upp detta i skorstensstocken.

Aspirotor är en metallrotor som sätts ovanpå skorstenen och som av vinden då roterar och därigenom ordnar undertryck i kanalen ( den suger upp luften-finns bild i länken), nackdelen är att aspirotorn inte funkar när det är vindstilla.

Jag tog ditt inlägg att du ville ha det så simpelt som möjligt och undvika moderna system typ ftx ( energibesparande ventilation) som kräver en del el och underhåll, och där det är många trådar på att ftx kanske betalar av sig på runt 20-30 år beroende på investeringskostnaden, blir mer en komfortfråga och att man slipper kallras från friskluftsventilerna (inluften).
 
Vi skall ha kakelugn av Gabriel-modell. Vet ej om vi skall ha murad skorsten. Föreslog det för min sambo som dock tyckte att jag var ute och cyklade ... :-[ "Ingen sätter murad skorsten idag." Vi känner dock en murare av gamla stammen som kan göra det.
Det är ok om investeringskostnaden blir lite högre, det viktiga är att det är ett enkelt och beprövat system, som drar lite eller ingen el.

Detta tycks vara ett komplicerat område som nog övergår min fattningsförmåga ... :p
Kanske jag skall överlåta funderandet på ventilationen till min sambo byggaren och VVS-mannen...
 
"Kanske jag skall överlåta funderandet på ventilationen till min sambo byggaren och VVS-mannen..."

Kanske det. Vi har en Enervent LTR-3 FTX som fungerar så bra så ;) Men att ta ett snack med en VVS-planerar skadar aldrig ;)
 
Kan bara säga att jag är uppväxt i ett självdragshus och byggde ett själv -98.

Då jag är ljudkänslig så kommer jag aldrig någonsin att godta ett hus med mekanisk ventilation. Självdraget ger mer än nog med luftflöde för mina behov. Det är tyst och kräver aldrig service eller reservdelar. Dessa pengar kan jag lägga på energiräkningen istället. Sen har jag iofs en trevlig vedspis också men den sitter io ena ändan på huset och inte mitt i som de brukade göra i tidgare hus.
 
Äntligen napp, nytt hus med självdrag ! :D
Berätta mer !
Hur är ditt system uppbyggt ? Hur stort hus, material i väggar, hur täta fönster, vilken typ av skorsten o.s.v.
 
T
Pius skrev:
Äntligen napp, nytt hus med självdrag !   :D
Berätta mer !
Hur är ditt system uppbyggt ? Hur stort hus,  material i väggar, hur täta fönster, vilken typ av skorsten o.s.v.
Här finns lite matnyttigt till, från nuvarande "förstärkt självdrag" kommer nu typen "hybridventilation", vilket är en efterföljare och pågående EU-projekt.
http://www.vvs-forum.se/index.php3?use=publisher&id=1759&lang=1&mp=1

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe....p;MenuSelect=516C9123C1DA7FB7C125702800415056

Tyväärr så försvann en del bra trådar från förra året när vent/värme satt ihop, där berördes just detta i detalj. Själv så är kommande "hybridventilation" ganska nära mitt "sniksystem", (jag satte 12V datafläktar i toppen av skorstenskanalerna för att "hjälpa till" på sommaren, under vintern behövs dom inte köras alls, utom badrummet som alltid går på lågfart)
 
Det regelverk som gäller på Åland är RT RakMK-21218 KH RakMK-10380 LVI RakMK-00277, dvs "RAKENNUSTEN SISÄILMASTO JA ILMANVAIHTO
Määräykset ja ohjeet 2003"

En hastig genomläsning ger vid handen att samma regel gäller som i sverige, dvs 0,35 l/s / m². Vidare finns regler att till-luften skall filtreras ("i allmänhet").

Eftersom Åland har egen lagstiftningsbehörighet på detta område har man diskuterat att även de svenska reglerna kunde tillämpas, men det är bara ett förslag.
 
Vi gjorde inget särskillt alls utan det är ett hus på plintar med 20 cm isolering i väggarna. plst innanför skivorna och vanliga tvåglasfönster. Var visst lite trött igår. Vi byggde inte nytt utan vi byggde ut med 80 kvadratmeter. Spisen finns i den gamla delen. I badrummet sitter en vanlig ventil
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.