Skulle vara duktig och köpte en 2-polig brytare till lysrören (fast en 1-polig skulle funka). Jag använder utanpåliggande EKK. Det komplicerar det hela, eftersom jag antar att jag behöver två tändtrådar tillbaka från brytaren. Gulgrön är ju uteslutet som tändtråd. Måste jag då sätta en 5-ledare EKK för att ha tillräckligt med trådar, dvs fas och nolla till brytaren samt två tändtrådar tillbaka från brytaren till lysrören?
 
Vill du kunna tända hälften av lysrören var för sig? Eller har du någon lustig idé om att bryta nollan också? Det senare gör man väldigt sällan.
Det finns treledad EKK/EKLK utan gulgrön, men det blir billigare att köpa en 4G1.5 eller 5G1.5 och lämna den gulgröna oanvänd.
 
Fas och nolla till brytaren, varför det? Brytaren arbetar bara med fasen. Går kabeln bara mellan lysrörsarmaturen och brytaren? Och vad menar du med tvåpolig? Är det en knapp som bryter två poler? Du behöver inte bryta nollan även om det i vissa lägen kan vara bra utan det är bara fasen som behöver gå till brytaren och som tändtråd tillbaka.
 
Jag har (eller hade vid köptillfället) en lustig idé om att bryta nollan också, därav en 2-polig brytare (som ju bryter både fasen och nollan).

Kan jag använda en 2-polig brytare som en 1-polig, dvs bara skicka fasen till den och en tändtråd tillbaka? Hur kopplar jag då (ELJO 2-polig)?

Kanske enklare om jag köper en 1-polig brytare och lite fyr-ledare istället. Då kan jag dessutom skicka fas, nolla och jord vidare till ett uttag, samt skicka tillbaka en tändtråd till lysrören. Låter det vettigt?
 
Vill du köra den tvåpoliga som enpolig så är det bara att lämna ena halvan okopplad.
 
Som jag misstänkte, men skönt att få bekräftat. Då är det bara lite 4G1.5 som fattas. Tusen tack.
 
Och vad ska du med 4G1,5 till?
Med en tändning så räcker det med 3G1,5
Fas till brytaren = brun (eller om den är svart)
Blå som tändtråd
Gul/grön okopplad om det inte finns något att skyddsjorda (metall)

Protte
 
"Då kan jag dessutom skicka fas, nolla och jord vidare till ett uttag, samt skicka tillbaka en tändtråd till lysrören."

:)
 
Precis. Jag vill ha ett uttag nedanför brytaren, och då krävs det fyra ledare för att lösa allting. Men visst, det är korrekt att en 3-ledare hade räckt om det bara hade varit en (1-polig) brytare involverad.
 
prototypen skrev:
Och vad ska du med 4G1,5 till?
Med en tändning så räcker det med 3G1,5
Fas till brytaren = brun (eller om den är svart)
Blå som tändtråd
Gul/grön okopplad om det inte finns något att skyddsjorda (metall)

Protte
Va? Kan man använda blå som tändtråd?
 
Läste visst inte så bra, jodå blå är användbar som tändtråd i kabelsystem.
Infällda I rör så används blå bara till nolla.

Det är bara gul/grön som aldrig får ha annan uppgift än skyddsjord.

Protte
 
Blå får användas i flerledare som tändtråd etc om den inte används som nolla och förväxlingsrisk inte föreligger. Den får naturligtvis inte användas till skyddsjord dock. Typisk fallgrop för kansjälvare.
 
I en trefasmotorinstallation så blir en av faserna BLÅ om man använder kabel med minsta möjliga ledarantal 4GX,X
Protte
 
prototypen skrev:
I en trefasmotorinstallation så blir en av faserna BLÅ om man använder kabel med minsta möjliga ledarantal 4GX,X
Protte
Finns det folk som fortfarande köper 4-ledare för att dra till en 3-fas motor?

Jag anser att det bara är äldre personer som gör så (för att man alltid har gjort det)...

Idioti att dom säljer 4-ledare överhuvutaget... tror även att denna är dyrare än 5-ledare.
 
tja, ska man ha tex 35mm2 så bör det ju bli märkbart billigare om man slipper en extra oanvänd ledning, jag har precis en sån kabel här, NAYY-J 4G35. blå, brun, svart, gulgrön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.