Serienschalter är kronbrytare

Kreuzschalter är korsomkopplare

Wechselschalter är trappomkopplare


Men varför inte renova serien ?
 
Redigerat:
Kanske för att renova är gjort i plast medan Manufactums produkter finns i bakelit och porslin? Det är iaf anledningen till varför vi ska handla från Manufactum.
 
Helt riktigt. Och anledningen till att inte köpa på byggfabriken, gysinge och de andra är priserna.
 
nyfiket följde jag länken till manufactum för att titta på deras elprylar. Konstaterade att dom har fått ganska många klagomål på att deras strömbrytare går sönder. Firman svarar o skyller på elektrikern........
 
Sommartorparn skrev:
nyfiket följde jag länken till manufactum för att titta på deras elprylar. Konstaterade att dom har fått ganska många klagomål på att deras strömbrytare går sönder. Firman svarar o skyller på elektrikern........
Porslinets nackdel...dessutom ser dom rätt "nya" ut i designen i alla fall.
 
Vet ni någon annan i porslin som ser bättre ut? Öppen för förslag.
Är ute efter brytare i gammal stil i porslin som dessutom kan erbjuda hela serien, eller rättare sagt brytare och uttag.
Skall monteras infällda i dosor i ett inte helt restaurerat (dvs lite modernare än husets ålder på 164 år) kök. Snarare 20-tals stil i övrigt (huset byggdes ut 1912 med en köksdel).

Det är som sagt de enda jag känner till och är samma som byggfabriken, gysinge och fler därtill kör med...
 
Har köpt porslinsvarianten från Manufaktum direkt. Har haft dem installerade i tre år nu och har inte haft några problem. Har prylarna i kanske halva huset nu.

Det man kan säga är ju att porslinsdelarna ger en underbar känsla dock är de elektriska delarna inte alls i samma standard som till exempel Trend serien från Eljo som iallafall jag tycker är benchmark för elprylar.
 
Saxpy skrev:
Har köpt porslinsvarianten från Manufaktum direkt. Har haft dem installerade i tre år nu och har inte haft några problem. Har prylarna i kanske halva huset nu.

Det man kan säga är ju att porslinsdelarna ger en underbar känsla dock är de elektriska delarna inte alls i samma standard som till exempel Trend serien från Eljo som iallafall jag tycker är benchmark för elprylar.
Fem kunder har skrivit inlägg på sidan (sedan feb 2008) alla rapporterar samma sak: efter 3-5 år faller dessa lysknappar sönder, med början med dom som man använder oftast och sedan kommer resten efter. Det är tydligen två nitar av mässing som ger med sig, och i ett av inläggen föreslås att man kan laga lysknappen genom att ersätta nitarna med M3 30 mm skruv. Det nämns också att det kan vara skillnader mellan en äldre och en nyare version av dessa lysknappar, att dom nyare skulle vara mera robusta. Hur som helst, om jag vore spekulant på dessa lysknappar skulle jag börja med att fråga Manufactum om dom har förbättrat modellen och om dom kan garantera att de problem som beskrivs i inlägen inte uppstår.
 
Ångrar isåfall inte att jag valde Eljo Renova, och som sagt - fin kvalitet i själva el-delarna, även om plast naturligtvis inte har samma charm som t.ex. bakeliten (iofs också en plast) på mina Pello-brytare.

/A
 
Ja, Renova är absolut en fin serie men jag tycker just när det är i porslin så ger det lite extra. Tycke och smak.
Mycket bra info om klagomålen på brytarna - skall försöka reka vidare - återkommer om jag får någon klarhet.
Köper nog ändå - har kollat in dem ganska mycket nu.

Saxpy; 3-5 år - då ligger du pyrt till nu ;)

Har ni förresten sett Renova i marmorimitationsfärgerna? Galet...
 
Oooppss... :)

Nåja, ändå glad att jag inte valde Renova, tycker den är verkligen är avskyvärd... Men smaken är som...
 
Jag tycker inte Eljo är benchmark för kvalitet på den svenska marknaden. Elko RS16 med snabbkoppling är jäklarimig kvalitet, men till Eljo Trend finns ju å andra sidan nästan allt. Saknar dock en hel uppsjö med svagströmsuttag för multimedia, men det går ju alltid att mixtra till själv för den pillimariske.

Eljo Renovas lamputtag för vägg är dock riktigt snygga att använda till fönsterbelysning.
 
Apprentice skrev:
Jag tycker inte Eljo är benchmark för kvalitet på den svenska marknaden. Elko RS16 med snabbkoppling är jäklarimig kvalitet, men till Eljo Trend finns ju å andra sidan nästan allt. Saknar dock en hel uppsjö med svagströmsuttag för multimedia, men det går ju alltid att mixtra till själv för den pillimariske.

Eljo Renovas lamputtag för vägg är dock riktigt snygga att använda till fönsterbelysning.
Vad är det för uttag du saknar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.