Hej
Har nu levt en sommar utan gräsmatta och det gör jag inte om nästa år. Men för att fixa till en fin gräsmatta, så behöver jag bygga en liten stödmur mot grannen. Tomten på baksidan lutar från vårt trädäck emot grannens tomt. Den totala höjdskillnaden är cirka 35-40cm, det lutar svagt först och sedan sista biten så är det ett fel på cirka 25cm precis intill tomtgränsen emot grannen. (Se bifogad bild, lite enklare att se vad jag menar)

Jag har tänkt mig att märka upp tomtgränsen, diskutera denna uppmärkningen med grannen, om vi är överens gräva från tomtgränsen ett dike på 10 m långt, 40cm brett och 30cm djupt. Sedan fylla cirka 20cm med makadam, packa det med en padda, fylla i ett antal centimeter sand, packa detta med en padda. Sedan börja lägga mursten (antingen St Eriks Brilliant eller Windsor). Stenen kommer börja läggas från dikets kant (närmst grannen) och byggas in mot vår tomt. Sedan efter varje lager mursten, packa med sand bakom muren. När muren kommer upp till önskvärd höjd cirka 40cm, så kommer man att fylla med jord och så gräs.

Nu till mina frågor:
Som jag har förstått så behöver man inte bygglov för att höja tomten under 50cm stämmer det?
Är det någon som har erfarenhet av windsor eller brilliant, hur det är att jobba med? För och nackdelar?
Kan grannen stoppa mitt projekt, som jag ser det så påverkar jag inte hans tomt alls då han endast har en gräsmatta och kommer dessutom få en snygg mur som utsikt vid tomtgränsen?
Är det något annat man ska tänka på?


Det jag har läst mig till om dessa typer av murar, är att de ska ha 10% av sin totala höjd under den lägre markgränsen. Jag har tänkt mig cirka total höjd på 45cm så jag tänkte ha 5 cm under markytan.

Tacksam för all respons
 
  • tomtnivå.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer inte ihåg reglerna exakt men har för mig att det skall vara en lutning mellan tomter och att en mur behöver bygglov och antagligen en granne som instämmer. Du har rätt i att du får förändra höjden på mark upp till 50 cm utan marklov på din tomt och därför blir t.ex. terrasseringar oftast ok. Jag har byggt Windsor och det är busenkelt, se bara till att ha ordentligt packat under...

Yamma
 
Eftersom det i mitt fall gäller en förändring mindre än 50 cm, så funderar jag på om grannen ens behöver vara med på vad jag ska göra. Enligt mig så kommer jag inte påverka hans tomt alls, jag kommer dessutom att gräva allt för hand så jag slipper att nyttja hans tomt för att komma in med grävare.

Slog du bort klacken på windsorsstenens första lager, eller fasade du i sand? Gick du tillväga ungefär som jag beskrev att jag kommer att göra?
 
jo jag läste någonstans att det fanns två vägar att välja mellan för det första lagret, slå bort klackarna eller sänka dem i sanden. Är det svårt att slå bort dessa klackar, tänker på sprickrisk?
Riktigt snygg mur ni har byggt. Brilliant-stenarna ska väga runt 20 kg st, gjorde era det med? Tänkte på att de var urholkade, trodde de var hela. Fyllde ni stenarna med något?
 
De Windsor jag lagt har en hel klack, dvs hela stenens bredd. Valde därför att krafsa bort lite sand från understa lagret vilket måste vara betydligt enklare än att ta bort hela klacken.
 
När det gäller marklov, tycker jag att du ska kontakta din kommun för att få reda på vad som gäller, höjder, avrinning, utstakning, grannpåskrift osv.
I Örebro vill dom ha in en marklovsansökan på allt över 30 cm. Något nytt politiker beslut enligt mannen på byggkontoret.
Lyckat till!
 
När det gäller val av sten eftersom inte jag kommer se muren själv ut att gå in på grannens baksida, vilket inte har hänt hittills. Har bara bott där i 4 månader, men jag har inte varit inne hittills.
Valet är då vilken sten som är enklast att lägga, windsor har måtten 300*200*100mm (b*d*h) och brilliant 435*270*150mm.
Med tanke på att jag kommer lägga en rak mur, och med en liten klack längst ner. ( i form av ett L). Jag funderar därför hur man gör på bästa sätt i hörnet, jag vet om att brilliant har hörnblock frågan är alltså hur man gör med windsor i ett 90 graders hörn.

Det kommer bli höstens sista uteprojekt, sedan startar innesäsongen med allt vad det innebär.
 
Nu har man kommit så långt att diket är grävt, makadam och sand hämtas imorgon. Stenarna levereras på torsdag denna vecka. Så tanken är att packa makadamet och sanden ett par dagar, för att lägga stenen på söndag.
Stenen blev Brilliant, från st erik.
Jag pratade med den lokala stenhandlaren och han rekommenderade brilliant för aws diamond, med avseende på priset och höjden på min mur.
Den kommer bara att vara 40cm hög.
Skillnaden i pris mellan diamond och brilliant var 25kr/sten plus moms.

Diket grävdes cirka 20cm in på min tomt, då grannen inte var riktigt med på att ha den direkt intill tomtgränsen, motiveringen löd "funderar på att anlägga en häck vid tomtgränsen."
 
I lördags morgon (4/10) så var det dags att fylla diket med makadam, detta gjordes till cirka 10cm från markytan (dock ganska ojämnt runt om, så det varierade väl mellan 8-15cm. Sedan kom kompisen förbi med en liten padda, det första vi gjorde var att dra av startsnöret, vilket resulterade i ungefär en timmes frustration för fjädern som drar tillbaka snöret hoppade bort och var ganska krånglig att få dit. Sedan gick den igång, så kompisen åkte hem och jag körde ett par rundor med den tills jag tyckte att det var hyggligt rakt med vattenpasset. Sedan la ja på ett par centimeter finare sand, för att ha något att korrigera med. Jag packade denna sand, med padden ett par turer fram och tillbaka. Sedan blev det ett par öl med grannarna framför grundarbetet.

Söndag (5/10) började jag med att lägga stenarna (muren kommer att bli ett L) så jag började med foten på L:et. Fick till en riktig rät och jämn första rad. Tvingades kapa en sten, för att få den att gå hela vägen in mot källartrappan. Detta gjordes enkelt med en vinkelslip. En skåra och sedan knackade jag med hammare och mejsel. Det gick lätt. Sedan kom jag till själva ryggen på L:et, betedde mig lite dumt i regnet så att jag tröttnade och la dit ett andra lager på foten av L:et i stället. Andra lagret gick riktigt fort, det var bara att lägga stenarna och sedan packa sand och makadam bakom muren. Det regnande hela dagen sedan, så det blir nog fortsättning idag om det är uppehåll.

Hur fäster man toppstenarna?
Jag har inte beställt alla stenar ännu, jag beställde tillräckligt med sten för tre lager, men funderar på att göra eventuellt fyra lager plus toppsten. Vad kostar toppstenarna ungefär?
 
Hur mycket vägde toppstenarna egentligen? med tanke på att de läggs löst, sitter de verkligen kvar.

Igår blev det fler stenar på plats vid L:ets rygg, har nu kommit längre än halvvägs där. Jag var riktigt noga med vattenpasset och räknade min pythagoras sats, allt stämde men när man ställde sig på håll så ser det inte riktigt rakt ut. Jag lyckades med hjälp av en trästolpe att trycka dem hyggligt rakt. Men jag tvingades avbryta för skymningen, så det blev lite framflyttat. Så det blir nog nya kontrollmätningar idag, sedan funderar jag på att ta ledigt imorgon eftermiddag för att hinna göra klart mer parten. I alla fall åka och handla toppstenen.
 
Brilliant Krönblock 435x300, 50mm tjocka, väger 15Kg styck.

Jag skulle limma dom alla gånger (PL400)

/Abbe_
 
Abbe_: Vad är PL400?
är inte så kunnig
 
när jag pratade med min stenhandlare igår, så rekommenderade han precis samma sak då jag sa att jag skulle komma och hämta krönblock och lite mer sten på fredag. Idag ska jag förhoppningsvis lägga klart det jag har hemma så jag kan se hur mkt som går åt utöver det..

Om man får krön blocken på exakt rakt, så måste muren upplevas som rak eller?
Jag har en centimeter skillnad på 2,5 meter, ögat ser det när man står ett par meter ifrån. Jag ska se om jag kan korrigera det lite till idag, innan jag fortsätter läggningen.
 
Muren är nu i det närmaste färdig, det blev fyra lager med sten och så tar vi krönblocken i vår i samband med att vi fixar iordning gräsmattan. Det behöver fyllas med en-två decimeter jord innan vi sår gräset.

Muren blev riktigt bra, dock så sa grannen att jag skulle få göra om muren om ett par år på grund av tjälen i marken. Det jag inte riktigt förstår med ahans kommentar var att jag började med att gräva ett dike (40cm djupt och 50cm brett) sedan fyllde jag cirka 35-40cm med makadam och sedan ett lager sand ovanpå. Sedan för varje lager sten så la jag ett par decimeter sand bakom och packade denna. Föruom det översta lagret som fick jord emot sig. Är det någon som ser ett problem med detta? Eller är grannen bara sur, eftersom jag gjorde muren klar innan hans ölandstok häck hann i jorden?

Idag ska jag iaf fixa ett papper, som grannen ska få skriva under att han godkänner muren så att de inte säljer huset och nästkommande har en åsikt i frågan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.