Jag hade en målare hemma för att kontrollera och ge ett pris, som hade sin flickvän med sig som påväg in i huset berättade att dom skulle till Spanien och att resan kostade 17.800:-.

Förutom att han inte tog av sig skorna ville han mycket riktigt ha 17.800 svart + resor för arbetet. När jag frågade honom om dom alltid tar betalt för resorna svarade han ja. När jag frågade om det gällde till och från svarade han ja. När jag frågade honom om han tog betalt för resorna till och från för det andra jobbet han skulle göra halva dagarna och till och från till mig svarade han ja. När jag frågade hur det kommer sig att han tar dubbelt betalt kunde han inte svara. När jag frågade hur det kunde komma sig att han behövde ca 70 timmar, enligt hans timkassa, för att göra jobbet sa han att han levererade kvalité. Jag kastade ut honom.

Dessutom har jag också bett hantverkare efter ett skrivet prisförslag vilket har resulterat i "ingen hantverkare", jag är sååååååååå trött på hantverk are.
 
vill man slippa betala för hantverkaren bil/verkstad/lager så kan ni ju alltid ta med er huset till hantverkaren istället! Då garanterar jag att ni slipper den kostnaden och då är ju allt frid och fröjd :)
 
O andra sidan kan ju alla hantverkare ha en liten lupo för att de inte ska kosta så mycket o komma till kunden, sen kan de ta betalt för att de måste köra o handla vartenda liten små sak som fattas istället för att ha detta i sin service bil. Undra vad timmkostnaden hade blivit då.
 
Vem säger att dom alttid har sakerna i sin "servicebil"? Det händer att dom glömmer saker ändå, som dom måste hämta. Inget fel i det, det ligger i människans natur. Dock är det fel att kunden får betala för den extra resan och tiden.
Sug på den här reseräkningen!
firma - byggplats 25km, 2 resor per dag 3ggr (varav en dag utan bil, samåkte med rörmokaren) 2780kr+moms.
Rörmokaren hade lika många resor, han debiterade 450kr+moms för samma antal resor och sträcka.
Vilken fakturerade fel? Enligt snickaren så tog han 30kr/mil+ moms, resten är tydligen tid, vilken kostade 290kr/h.
 
Rörmokarn skrev:
vill man slippa betala för hantverkaren bil/verkstad/lager så kan ni ju alltid ta med er huset till hantverkaren istället! Då garanterar jag att ni slipper den kostnaden och då är ju allt frid och fröjd :)
Ja, eller så bakar hantverkare in sina reskostnader i sitt timpris och slår ut resor på resten av verksamheten... kanske enklare.
Eller så kan dom åtminstone redovisa extra kostnader vid prisförfrågan.....
När jag anlitat hantverkare har jag endast betalat för sådant som vi kommit överens om innan fakturering.... fakturering för något jag inte informerats om skall jag heller inte betala.
Så har man inte påpekat att det tillkommer bilersättning så får man heller ingen....

/V
 
Det e ju lite av bådas ansvar att både fråga å säga vad som ingår och inte ingår, men jag som hantverkare e så ini helvete less på kunder som vill veta på timmen hur länge jobbet tar!? hur ska man svara på det. När man ger fast pris så ligger man alltid högre i pris så om ni vill ha ett lågt pris ta på löpande (om det inte e en skojare som suger ut pengar) Vet inte om detta var ämnet men jag behövde få ventilera det :)
 
Patrik71 skrev:
Det e ju lite av bådas ansvar att både fråga å säga vad som ingår och inte ingår, men jag som hantverkare e så ini helvete less på kunder som vill veta på timmen hur länge jobbet tar!? hur ska man svara på det. När man ger fast pris så ligger man alltid högre i pris så om ni vill ha ett lågt pris ta på löpande (om det inte e en skojare som suger ut pengar) Vet inte om detta var ämnet men jag behövde få ventilera det :)
Du har så rätt.
// PMK
 
F
Vilken intressant tråd. Jag jobbar uteslutande ute hos kund. Jag har alltid milersättning och restidsersättning från kontoret till kund och tillbaka igen, den ersättningen får jag från min arbetsgivare. Våra kunder betalar ett timpris och inte en förbannad krona över det. Åker jag av nån anledning med egen bil för kunds räkning utöver det så debiterar jag milersättning för det.

Timdebitering, debitering för eventuell utrustning och milersättningskostnad är allltid specad i kontrakt. Även vilken dag jag skall vara där, och hur många timmar/dag eller vecka jag skall vara där, när jobbet skall vara klart samt när vi fakturerar för utfört jobb är reglerat med kontrakt. Nu jobbar jag i industribranchen med stora företag och inte i byggbranchen med blåögda lättlurade privatkunder.


Det är ju ganska uppenbart att hantverkarn kommer till huset och inte tvärt om eller hur? Då kan det ju inte vara så förbannat svårt att antingen baka resekostnaden i timpriset eller upplysa om det innan istället för att försöka blåsa priivatpersoner med "det är branchpraxis" Då kanske det är OK att dyka upp Kl 8 och gå hem Kl 15 för att man har en timmas restid hem?

Jag tror förvisso inte att det företaget som debiterar privatkunder milersättning till och från arbetsplatsen ens skulle komma på tanken att försöka med det om dom var underetreprenörer till NCC eller Skanska....
 
JonteP skrev:
Andersmc säger att "Alla med en vanlig anställning får betala sina egna resor till och från jobbet, det är inget konstigt."
Byggnadsarbetare har dock enligt avtal bilersättning av sin arbetsgivare till och från arbetsplatsen där arbetet utföres.
Inom byggsvängen tas detta som självklart vilket det naturligtvis inte är för utomstående med andra avtal.
Jag är IT-konsult. Jag får milersättning till och från jobbet. Jag tar med min laptop till jobbet (jfr "servicebil").

Vi debiterar per timme. Kunden betalar ingenting extra för att jag åker till och från jobbet -- varför skulle de göra det? Och någon extra avgift för att jag använder min dator på jobbet betalar kunden såklart inte. Trots att den är mitt verkyg som jag måste ha i jobbet.

Någon kallar servicebilen sin arbetsplats. Den är väl ändå inte din arbetsplats -- din arbetsplats är den kund du för tillfället befinner dig hos. Bilen är ditt transportmedel där du transporterar dig och dina verktyg. Det skulle bli lite fånigt om jag kallade min dator och min tjänstebil för min arbetsplats. Min arbetsplats är den kund jag för närvarande sitter hos.
 
Hur redovisar hantverkare som får bilersättning denna i taxeringen egentligen? Verkar vara helt öppet annars för att kunna få "dubbel" ersättning genom att dra av för resor till/från arbetet också.
 
_ap_
nu har jag inte läst hela tråden men är det inte så att småa rörmockar firmor i regel är billig/ timme och på så sätt måste dryga ut genom att ta milersättning oxå?
Dom flesta IT firmor har väl vett att ta en ordentlig tim ersättning och då ingår allt.
 
_ap_ skrev:
nu har jag inte läst hela tråden men är det inte så att småa rörmockar firmor i regel är billig/ timme och på så sätt måste dryga ut genom att ta milersättning oxå?
Dom flesta IT firmor har väl vett att ta en ordentlig tim ersättning och då ingår allt.
Förmodligen. Men då får väl hantverkarna höja sina timtaxor så mycket att de slipper hittepå-avgifter.
 
Jag tycker det är självklart att milersättningen ligger utanför timpriset, dock skall du informeras om det.
Låt säga att en kund ligger granne med kontoret och en annan kund ligger 3 mil bort. Skall dom då ha samma timpris?
Jag hade dock inte godkänt att dom bara jobbar halvdagar om det är ett större jobb för då blir det dubbelt så många resor.
De hantverkare jag har anlitat har alltid specat resor separat.
 
Funkishus_-36 skrev:
Låt säga att en kund ligger granne med kontoret och en annan kund ligger 3 mil bort. Skall dom då ha samma timpris?
Problemet är att man inte betalar per mil utan att man betalar en fast kostnad "servicebil", oavsett avstånd till firman. Känner dessutom en kille som jobbat på ett företag som alltid tog ut för samma restid, oavsett hur långt det var mellan kunderna. Med lite planering kunde han minska längden på sin arbetsdag rejält och ändå få ihop till en full arbetsvecka.
 
torke1 skrev:
Förmodligen. Men då får väl hantverkarna höja sina timtaxor så mycket att de slipper hittepå-avgifter.
Varför då?? vad är det som säger att det ena eller andra är rätt.

Jag kan personligen tycka att det är mer fair att dela upp kostnaderna så man kan se vad man betalar för, det ska dock framgå redan från början.

med dom tarifferna it-konsulterna ligger på kan väl dom ta helikopter till kunderna.................... fattar inte att kunderna har råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.