Jag har några vanliga stavlimmade furuskivor som jag vill måla vita. Först har jag slipat dem omsorgsfullt så att de är helt släta, men när jag lägger på den vattenbaserade grundfärgen är det som hela sliparbetet är ogjort; strukturen i trät reser sig direkt och de är helt släta skivorna är plötsligt helt osläta.

Hur undviker man det här problemet? Ska jag använda oljefärg eller måste jag gå så långt att jag bredspacklar skivorna med latexspackel?
 
När du grundat skivorna så reser sig fibrerna och då tar du bara och gör en lätt slipning med ett fint papper. Du kan även göra en mellanslipning efter första lagret täckfärg för att få det riktigt slätt med t.ex. ett 240 papper.
 
Men lite struktur blir det ju ändå! Jag har provat att mellanslipa, men trästrukturen försvinner ju inte helt.
 
Då måste du slipa så att trässtrukturen försvinner, ev. då använda ett grövre papper, och sedan lägga på färg i sådan mängd att den kan flyta ut utan att det blir vågigt/rinner. Innan man grundar första gången kan man torka av ytan med en fuktig trasa så att fibrerna reser sig och sedan göra en finslipning före grundfärgen. Men är du ute efter helt släta ytor skulle du från början valt ett annat material, som t.ex. MDF-board, då furu även i limmade skivor är ett "levande" material.
 
Men jag har ju slipat så att trästrukturen helt försvinner. Det är ju när jag lägger på färgen som strukturen uppstår igen. Dock har jag inte provat det där med att fukta trät innan slipning.

Slipper man det här problemet med oljefärg?
 
Lite ytstruktur får man ju på handmålad trä, både från pensel och själva träytan. Kan även uppstå en ojämn ytstruktur med vattenbaserade färger om man inte lägger på tillräckligt flödigt med färg, där är den vattenbaserade känsligare då en lacknaftabaserade är enklare att hantera med längre öppettid. Men en fabrikssprutat yta får du inte med pensel i jämnhet om det är det som eftersträvas.
 
Ytstruktur från pensel spelar ingen roll, men jag vill inte se ådringen i trät eftersom stavlimmad furu är väldigt ojämn i ådringen på grund av alla spilldelar man använder.

Jag tycker fortfarande inte att jag har fått ett vettigt svar på min fråga. När jag kollar på gamla fönster och fönsterbrädor och andra gamla detaljer i min lägenhet är ytorna helt släta, men så fort jag målar ny furu reser sig ådringen, vilket jag inte förstår hur jag ska undvika. Ska jag fukta trät och sedan slipa? Ska jag använda oljefärg?
 
Ja, oljefärg är nog ett måste kan jag gissa. Jag har målat ohemula meter limträ med linoljefärg och märker absolut inte av någon ådring som du beskriver. Det yttepyttejag körde med vattenbaserat är tvärfult, om man jämför, men det är inte limträ. Jag kan å andra sidan förstå vad du menar när jag tittar på det.
 
Jag tror i så fall att det räcker med oljegrund för att "stänga" fibrerna. Sen kan du gå på med vattenbaserad färg om du vill. Jag har utan problem fått väldigt bra yta på bl a furudörrar jag målat. Först oljegrund och sen vattenbaserad lackgärg. Jag målar dörrarna lliggande så att jag kan lägga på mycket färg så att det "flyter" bra. Jag applicerar med skumgummiroller och efterdrar med pensel. Det gäller att jobba snabbt så att inte färgen hinner stänga. Ser i princip ut som om det är sprutmålat. Gjorde samma sak med en stor väggfast bokhylla i MDF för tio år sen. Målade delarna liggande innan montering, vräkte på mycket färg och lät det torka ordentligt innan jag vände och målade andra sidan. Jag körde med Servalack Aqua som i mitt tycke flyter bäst och ger det slätaste slutresultatet.
 
Ett spärrskikt av shellack gör underverk. Dessutom kapslar shellacken in kvistarna så att du slipper kvistgenomslag. Använd avvaxade shellackflingor av hög kvalitet i koncentrationen 250 g/ liter ren alkohol. Lösningen kan penslas eller sprayas. Sprayning blir i regel bättre. Spruta 2 tunna lager med mellanliggande putsning med 320-papper. Bra avvaxad och blekt shellack finns på www.fine-tools.com

Läs gärna boken Taunton´s complete guide to Finishing, Jeff Jewitt, Taunton press, ISBN 1-56158-592-0

Edit: Ja, jag har testat på limfog och finishen blir lika bra som om det vore MDF
 
Redigerat:
Ren alkohol? Är det T-röd?
 
Jag tror att rödsprit skall fungera. Själv har jag tillgång till industrisprit som jag använder för ändamålet.
 
Redigerat av moderator:
Låter ju som en mycket intressant metod. Shellacken på det rena träet då förstås, brukar du - mattiasp- slipa på grundfärgen och första slutfärgen också?

En annan sak om shellack (förlåt om jag lånar tråden lite); jag har köpt en betydligt simplare variant från Landora (nej, köper inte deras färger annars :)) som kallas kvistlack och är vattenspädbar. Det står torktid:2h, och övermålningsbar:24 h. Undrar om man måste vänta 24 h innan man penslar på ett andra lager shellack, eller om det räcker med två timmar där? att man väntar ett dygn innan grundfärgen är jag förstås med på.

Skumt förresten att de slutade helt med äkta shellack i Sverige för något år sen, det bara försvann från hyllorna och ersattes med sånt här trälimsluktande kvistlack...

Mvh
/A
 
Redigerat:
När jag dekorationsmålar använder jag en häftgrund, Slipgrund V. Den täcker ojämnheter och ger en plan yta att jobba på (om man målar ut den bra). Vill man kan man måla den i flera lager. Av furu syns inte ett spår... Slipa för att få fin yta och fortsätt med färgen. Man kan måla med latex- och alkyd och linoljefärg ovanpå den.
 
Alko skrev:
Skumt förresten att de slutade helt med äkta shellack i Sverige för något år sen, det bara försvann från hyllorna och ersattes med sånt här trälimsluktande kvistlack...

Mvh
/A
Jag tror att det finns kvar, men under "Möbelvård". Kolla här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.