Jag skall byta fasadpanel på kolonistugan. Jag har sätt några som monterar nytt panel direkt utanpå de gamla brädorna. Är detta att rekommendera? Det är i såna fall mycket snabbare än att rive bort dem gamla först. Men det kanske finns nackdelar med detta?
 
Med luftspalt emellan så är det inga problem. Det finns lägen t ex vid gamla hus med lertegel där man inte vill riva ner gamla fasadbräder eftersom risken är stor att mycket av teglet rasar då.

Allt beror på omständigheterna. Men undvik att spika det direkt på utan sätt med luftspalt.

/Kent
 
Hej, med luftspalt, hur mycket mellanrum bör man ha då?Räcker det med en centimeter? Då kanske man kan välja en tunn list eller liknande att sätta upp på gamla panelen där man skall spika fast dem nya brädorna?
 
Ofta har den gamla panelen rört sig en del och då kanske 10 mm är i minsta laget, det skall vara ett utrymme så luften kan cirkulera.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Ofta har den gamla panelen rört sig en del och då kanske 10 mm är i minsta laget, det skall vara ett utrymme så luften kan cirkulera.

/Kent
Jag har bytt på ena väggen redan, då rev jag det gamla. Skulle jag sätta upp nytt panel på dem andra 3 väggarna utanpå gamla panelen och ha för stor luftspalt så blir det lite svårt att få knutbrädorna snygga...(Har ju en på 95 och en på 120). Så det kansek är lika bra att riva panelen på dem andra sidorna också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.