Hej på er, jag har läst här på forumet att rätt så många verkar ha Lay-Z-spa. Ni vet den där lilla billiga bubbelpoolen. Är det någon som har sin pool direkt på altan? Vågar man det på grund av vikten?

Har en altan som är ca: 4x4 meter och som jag tror är byggd på plintar. Den är iaf inte markliggande. Det är tyvärr inte jag som byggt altan så vet inte exakt hur den är byggd.

Poolen rymmer ju ca 900 liter + 4 pers. Borde bli runt 1100-1200kg totalt. Frågan är om altan håller för det. Förstår att det är svårt å svara på men vågar man? :D

Sen ni andra som har samma pool, hur rengör ni era, vilken "kemi" använder ni? Och hur ofta byter ni vatten?
 
En "normal" altan brukar vara dimensionerad för att hålla för 250 kg per kvadratmeter, så det är ju ganska mycket beroende på hur stor poolen är, dvs hur stor yta de 1200 kg fördelas över. Om polen är exempelvis 2,5x2,5 meter, dvs 6,25 kvm så bör det hålla, är den mindre så är det nog inte att rekommendera.

En kompis till mig köpte en liknande pool i våras som jag hjälpte till att bygga för, då byggde vi en separat regelkonstruktion bredvid hans befintliga trädäck, ställde poolen på denna, samt byggde ut trädäcket så det gick runt poolen.
 
Poolen är 2,05x2,05 meter. Då kanske det är riskabelt? Försökte kika under altan, ser ut att vara mycket plintar men ingen aning om hur pass stabila dessa är.

Har oxå planer på att bygga ett litet markdäck bredvid ca: 3x3 meter. Aldrig gjort det förut så lite tips vore finfint. Kan man ta lecablock eller betongplattor och lägga reglar på och sen bara spika på trall? Det är en liten lutning på ca 15 cm från start till slut.

Kanske ska tillägga att jag är ingen snickare för fem öre :D. Men kan ju inte mer än gå åt helvete :p
 
Ja med den hamnar man ju på runt 285 kg/kvadrat om man räknar på 1200 kg, så det är nog i tyngsta laget. Om du ska bygga ett eget däck för poolen bör du ju således också tänka på att det ska vara byggt med kraftigare dimension/mindre spännvidd än de vanliga spännviddstabellerna man kan hitta anger. Lecablock eller plattor fungerar om du inte har problem med tjäle i marken, beror ju på marktyp samt var i landet du bor. Själv skulle jag nog ha använt plintar för att vara på den säkra sidan, just eftersom det är en tung konstruktion som ska bäras upp.

Den konstruktion vi byggde till min kompis var på 3,2x3,2 meter och då använde vi 9 plintar i tre rader i vilka vi monterade 195x45 bärlinor och sedan 145x45 reglar på dessa med cc45. Poolen ställdes sedan direkt på regelverket och vi omgärdade sedan polen med trall som byggdes ihop med den riktiga altanen så det bara var som en förlängning av altanen att gå ut till poolen. Detta var naturligtvis väl tilltaget i dimensionering, men vi tyckte det var lika bra att vara på den säkra sidan.

Denna typ av bygge är ett ganska lämpligt projekt om man inte är så van med snickerier. Inte extremt svårt och ingen risk att man sabbar själva huset om man klantar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.