Har hittat en tomt i området där vi vill bo, men "problemet" är (om man nu skall kalla det problem) att på tomten står en villa i rejält risigt skick på ca 140 kvadrat med källare/sula/betonghålsten som skulle behöva rivas först.

VA-avgift och gatukostnad är betalda, men 45.000:- tillkommer för dagvattenanslutning.

Ngn som har ett hum om vad rivning kan kosta och hur man går till väga?
Är källare ngt man kan bygga över och kan spara eller hur gör man?

Planbest medger att 2-plan med byggyta 130 kvm +40 kvm garage får byggas, men vad jag inte förstår är om 130 kvm byggyta innebär "platta på 130 kvm +övervåning" eller total yta: över+undervåning = 130 kvm???

Mkt man skall veta :)

 
Det måste vara "fotavtrycket" dvs plattan som får vara 130 kvm. Har för mig att gängse "regler" är att 20% av tomtytan får bebyggas. Så du kan ju alltid räkna baserat på de för och se rimligheten.
 
Ang rivning så ta kontakt med kommunen om møjligheter finns att få brandkåren att ha øvning på ert hus. Ta sedan kontakt med brandvæsendet, de brukar stå før uppryddning nær de har øvat færdigt.

om det ær 130 + 40 menas att sjælva byggytan på mark får vara høgst 130 kvm. Utøver det får du bygga 40 kvm meter garage, också hær byggyta, d v s de kvm du tar ii anspråk før huset resp garaget.

Tænk på att du kan søga dispens från detplanen således att du får større byggarea (øvervåningen ræknas inte in). Ta kontakt med kommunens stdsbyggnadskontor før mer info.
lycka till
anna
 
Om brandkåren skall öva på att riva huset så får det inte ligga inom tätbebygt område. Med tanke på brandrisken för omkringliggande hus.
Detta kan jag dementera eftersom en granne lät brandkåren elda ner ett hus i våras, och detta är i ett villaområde i en tätort. Sedan finns det säkerligen någon gräns för hur nära ett annat hus får ligga, men det är ju en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.