Ja, någon som vet om de har det?
 
Det är inte standard i ugglanhusen iaf
 
tillval på ugglan, vet ej pris dock.
 
Som standard på Fjällvråken
 
tack för snabba svar ! Antar att jag får studera lev. beskrivningarna så får jag väl reda på litet mer..
 
Har för mig att tillvalet låg på mellan 15-20000 på ugglan 159
 
varför ha råspont på undertaket,alla hustillverkare har ju betong takpannor,skulle inte dessa duga???
jag kollade på folksams statistik,och där är inte skador på undertak överrepresenterde.
 
Under takpappen vill man ha en stadig och hållbar konstruktion. Vad skall annars hålla upp takpappen som ligger under pannorna? Betongpannor är bara det yttersta skyddet. De flesta har impregnerad board som standard, men de lite mer "exklusiva" husen med hög standard har råspont. Bara Älsvbyhus (vad jag vvet) har inget av dessa och kör endast med plast.
 
råspont är bara hängslen när du redan har livrem,en impreginerad takboard håller ska du veta.
 
tja...därom tvistar de lärda. Även plast håller, men slänger du in en parameter som heter tid så bör man nog tänka om. Jag anser inte att takboard duger. Tidningen Gör det själv verkar dela den uppfattningen då de i sitt takreportage gick igenom de olika alternativen.
 
Håller med kungkokos. Råspont är en avsevärt hållbarare och stabil konstruktion som håller lääääääääänge.
 
Min fråga ang. råspont o LB-hus beror på att bekant i byggbranschen gav rådet att satsa på råspont. Vi får läsa på mer i ämnet o tackar för värdefull information här.

Vi önskar på sikt få ett hus som är enkelt och rejält, energisnålt, välbyggt med bra funktion, tekniskt och planmässigt. Ja så säger väl alla. Krusiduller och extravaganser vill vi inte ha. Men det man kan göra för att minska risk för fuktskador t.ex, det vill vi göra.

För oss gäller totalentreprenad. Då är där bara ett par husfirmor att välja mellan. LB-hus, Myresjöhus...någon mer?
 
båda du tittar på kan du säkert få råspont på.
en bekant till mig har ställt frågan till dom båda och det var o.k
sävsjö har nog råspont men inte totalentrepenad.
 
Evi skrev:
Min fråga ang. råspont o LB-hus beror på att bekant i byggbranschen gav rådet att satsa på råspont. Vi får läsa på mer i ämnet o tackar för värdefull information här.

Vi önskar på sikt få ett hus som är enkelt och rejält, energisnålt, välbyggt med bra funktion, tekniskt och planmässigt. Ja så säger väl alla. Krusiduller och extravaganser vill vi inte ha. Men det man kan göra för att minska risk för fuktskador t.ex, det vill vi göra.

För oss gäller totalentreprenad. Då är där bara ett par husfirmor att välja mellan. LB-hus, Myresjöhus...någon mer?
Jag tycker ni är helt rätt ute!! LB-Hus tycker jag har bäst koncept och kvalitet i hela byggbranschen. Och då har jag gått igenom 16 hustillverkare i vår upphandling inför husbygget. Totalentreprenad är det enda rätta om man är "vanlig" konsument.
Satsa på råspont eftersom ni vill ha ett rejält hus.
 
Ja vi vill nog satsa på det.
Myresjöhus säger förresten i sitt material att de är en av tre firmor i Sverige som erbjuder totalentreprenad. Vilken är den tredje, förutom Lb-hus..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.