Hallå. Jag måste reparera en skada på en murstock, fogen samt lite puts kring en sotningslucka har lossnat (sitter på andra sidan stocken bakom en vedspis, och nu är det hål rakt in i rökkanalen).

Frågan är vilket bruk jag skall använda. Eftersom skorstenen är från 40-talet och fogarna vitaktiga antar jag att det är kalkbruk eller kalk-cement bruk tidigare. Frågade på Beijer efter KC-bruk, men de hade noll koll....

Måste jag köra med KC-bruk, eller funkar det med cementbaserat? Finns inte KC-bruk i byggvaruhusens standardsortiment?

MVH//Larsa
 
Jag är en fullständig novis på puts- och murbruk, men; i min värld betyder KC-bruk KalkCement-bruk och finns överallt...(I olika starka blandningar, ex B,C) Du kanske har/ska ha ett rent kalkbruk utan cementinblandning (vilket kanske inte finns överallt?)
(Att fråga om något på byggmarknader fungerar för övrigt inte... Man kan få vilket vansinnigt råd som helst om man nu inte råkar ha tur och stöta på en av de kunniga ...)
 
Men i B och C bruk är det väl ingen kalk? Trodde alla moderna bruk var 100% cement, och de olika typerna visade på andel cement samt typ av grus mm...
 
Slänger in en fråga själv, är altid C-bruk KC-bruk? Tänkte köpa på byggmax, men dom har ju ingen information på säckarna om vad dom innehåller.
 
Om alla tillverkare har samma blandningsförhållande vet jag inte, men Finjas är som följer...;
C-bruk= (50-50-650, kalk-cement-sand), B-bruk=(35-65-650, kalk-cement-sand)
Siffrorna anger viktfördelning av de olika smarriga ingredienserna. hm...
 
om du tar vanligt c-bruk kan det lossna efter ett tag. Det rekomenderas att man skall ha ett hydlasikt kalkbruk om det är gamal puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.