Skall sätta ett uttag utomhus för den kommande uteplatsen, skall jag ta ett metallkapslat typ "CEWE's klassiska" eller ett vanligt fjällvit kapslat.

För/nackdelar? andra förslag, typ placering i höjdled?

/L
 
Huset är grått med aluzink tak, enda vita är vindskivor och fönster, så det vettesjutton om vit plast gör sig så bra..

Vilken höjd brukar man montera uttagen på?

/L
 
Höjd: 0-taknock om de har petskydd och JFB och om det var något mer.

Protte
 
Ja är frågan av mer estetisk karaktär och ett lättmetalluttag passar bättre så go for it.
 
prototypen skrev:
Höjd: 0-taknock om de har petskydd och JFB och om det var något mer.

Protte
Ok! Så regeln 160 över mark utomhus eller vadenuva gäller inte längre?
 
Färgen passar bättre, mtrl kvittar ju, men metall är alltid metall :)

Men var brukar dom sitta, fanns det nån gammal regel om 160 över mark som Matss antyder?

/L
 
Cewes i lättmetall har väl inte petskydd, om jag inte minns fel..
 
Man brukar sätta på "lämplig arbetshöjd" typ 140-170cm över mark/altan
 
minst 170 cm om man är utan petskydd eller att uttaget inte är låsbart.

Protte
 
Okej, cewe's går ju att låsa med typ hänglås, så det kan väl anses låsbart då..

Men finns det andra än fjäll/polar vita-uttag IP44? Är ju en viss skillnad på pris..

/L
 
Jag har satt upp ett billiguttag IP44 som en kund tillhandahöll, som var grått. Tror att det var av fabrikat Anslut eller åt det hållet. Har inte Jula eller Rusta de grejjerna? :)
 
Du kan ju måla uttaget i den färg som du vill ha, om det flagnar om några år är det bara att bättringsmåla
 
Rikard Ågren skrev:
Jag har satt upp ett billiguttag IP44 som en kund tillhandahöll, som var grått. Tror att det var av fabrikat Anslut eller åt det hållet. Har inte Jula eller Rusta de grejjerna? :)
Anslut heter Jula's grejor, men jag är allergisk mot "billiga" grejor.

/L
 
elmont skrev:
Du kan ju måla uttaget i den färg som du vill ha, om det flagnar om några år är det bara att bättringsmåla
Förvisso, men att spraymåla ett uttag känns inte direkt seriöst.

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.